Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1536 ggr
Kickilu
2012-08-29 12:25
0

Installning

Ni som har era hästar ute på natten - när tycker ni det är dags att stalla in dem?

Är det tillgång på bete eller väder som styr?

Peppe
2012-08-29 13:24
0

Här är det mer marken som styr, om det blir blött eller hårt (fruset) så får de komma in.

Vi täckar på nätterna vid behov.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

examynia
2012-08-29 13:30
0

för oss så är de mer vädret som bestämmer

Kickilu
2012-08-29 14:15
1

Jag tycker det är så svårt att veta hur hästarna känner. Har stor hage och bete finns men lägger ut lite hö till natten ändå. Vräker regnet ned brukar jag ta in dem. Härom morgonen blev jag förvånad när det bara var +4. Det är ju fortfarande augusti.

monsterblom
2012-08-29 20:58
0

Jag går mkt på väder. Stallägaren låter oss stalla in när vi vill. 
Då jag har en äldre häst så vill jag inte ha honom ute på nätterna när det är kallt och rått ute. kommer stalla in honom nästa vecka då det varit nollgradigt på nätterna i ca en vecka nu.

Någon extra mat får endast stona då de går på magert bete och sen är det bara fullblod som har svårt att hålla hull.

Sarah
2012-08-31 00:25
0

Vi brukar stalla in i mitten/ slutet av oktober. Dä börjar det bli frost och betet är sämre.

Tusen
2012-08-31 09:02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har inget stall men flyttar till lösdriften då det blir för regningt och blött i marken. Beteshagarna blir så förstörda tillslut att det kan påverka betestillväxten sommaren därpå.

Naturligtvis flyttas de också då betet tagit slut. Men än så länge är det inga problem. Flytten brukar ske någon gång i oktober. Så mellan 1 - 2 månader till kommer våra att gå på bete. Men de har skog att gå in i om de skulle vilja söka skydd mot vädret.

CelsiusT
2012-08-31 10:12
0

Förra året stallade jag in 1 oktober, pga att jag flyttade hästen till nytt stall samtidigt som den andra hästen kom dit samma dag (Bäda hästarna var nya på stället och kände inte varandra) så det var smidigare att dom först fick lära känna varandra genom att stå i box på nätterna och gå i hage intill varandra på dagen för att sedan släppas ihop. Eftersom vi då redan hade börjat ha dom inne så fortsatt vi med det.

I år så är det bara mina två hästar jag har här så jag bestämmer själv hur jag gör. Jag kommer ha dom ute så länge som möjligt, finns ingen anledning att ta in dom för tidigt. Räknar med att ha dom ute minst en månad till, helst två. Det beror på väder och marken. Sålänge markerna är hyfsat torra så har jag bra möjligheter att ha dom ute, men när det börjar bli blött så slutar vi använda sommarhagarna och vinterhagarna blir snabbt upptrampade så då blir det nog installning.

Jag gör bedömning från dag till dag. Tittar på vädret, markerna och hästarna. Räknar med att det i första hand är markerna som är begränsande. Hästarna klarar sig ute länge, dom har ju skog att söka skydd i.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2012-08-31 20:59
0

Vi flyttar till ordinarie vinterlösdrift och börjar med "vinterrutinerna" när betet är för magert. I år blir det troligen i slutet av september eftersom vi haft extra sommarhagar tillgängliga, förra året hade vi dåligt med bete och fick flytta tillbaka redan i slutet av augusti. Vi får se om vi stödfodrar ett tag för att dra ut på sommarbetet extra länge också.