Vilka bett föredrar din häst ?
Ja vad drivs din häst på för bett ? Och hur gör den när den inte gillar det? Min häst gillar endast 3 delat 2 delat skulle jag ens aldrig komma på att sätta in något sådant i hästens mun. Men han visar tydligt vad han gillar . Det räker med att han får på sig det i stallgången han går bäst på 3 delade men trvs han jätte mycket så fiblar han inte med det i munnen när man satt på det. Kan älskar sit ky- Rotary bitt det är Spesialutväklat för att ligga stilla i munnen och han älskar det . Och haj jag förkökt att rida på rakt bett men de tycker han är för skarpt och krullar ihopp sig . Men jag har det vid uteritet för att varijera. Och så har jag ett novabett och de fiblar han inte med heller :)
James har ett rakt och ett tredelat bett, han föredrar helt klart det tredelade.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Mitt halvblod har ett rakt pelham och ett tvådelat western bett. Han trivs med dom. Mitt russ som är 4 år, henne har jag 2 delat och ett tredelat med mittendelen som får upp lite så det minskar trycket. Hon trivs med dom.
-Bättre ökänd än okänd
min häst trivs bäst på rakt.. men ian tycker att de tredelade är lite skarpare så de används ofta vi uteritter då han gärna drar iväg annars.. nr han inte gillar bettet så slänger han med huvudet å håller på med tugan.. samma om de är en nosgrimma han inte gillar då slutar han inte slänge runt på huvudet för än jag tagit bort de

Min ponny trivs bäst på rakt tränsbett vid körning, har tredelat tränsbett vid ridning som hon älskar! Jaktkandar vid uteritt med andra och hade det inom hoppning. Alla i mässing/koppar då hon trivs bäst med det.
Jag rider alltid min häst på tredelat. Eftersom han så funkar så bra på det har jag inte provat något annat (har inte haft honom jättelänge) men skulle även kunna tänka mig att prova novabett eller annat lite mer rörligt bett. :)
Han verkar trivas bäst på det raka liverpoolbettet så har det vid körning, vid ridning så vill jag ha ett tränsbett och han verkar uppskatta det tvådelade mer än det raka där.
Men han finner sig i alla bett, aldrig tjafsig i munnen eller liknande, men dessa bett är de han verkar mest positiv till.
Min går vanligtvis på ett tredelat med fasta ringar. Byter med ett tredelat med parerstänger och ibland hackamore. Har inte testat något annat då han funkat väldigt bra på dessa och jag därmed inte sett någon anledning att mixtra med det.
All våra (utom en shettis som helst vill ha tredelat) går med olika typer av raka bett. Vi har vanligt rakt tränsbett, globus bett, pelham, jaktkandar, plastbett, metallbett osv. Alla raka.
Att vi vet att våra hästar gillar dessa bett är att de alltid är väldigt lugna i munnen och de lyssnar bättre på tygel-/tömtagen.

jag kunde förr rida min kuse på alla bett, tills jag provade ett något för stort tredelat sprenger-bett. sen dess hatar han allt annat.
Har varit hos tandläkare för att kolla upp om han fått problem med tänderna eftersom han helt plötsligt inte fungerade på vanligt tredelat osv, men vi fick åka hem direkt igen. Tandläkarens kommentar var "Brukar du rida den här hästen? På bett? Den ser inte ut att ha haft bett i munnen på många år"
inga tandskador alltså, och bevisligen så ligger det något förstora bettet jättebra eftersom det inte blir någon åverkan på tänderna. Då är jag nöjd! Finns ingen anledning att byta då.
Det han däremot hittade var en käkledsinflammation pga inre stress. Han är en orolig själ tyvärr.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
måste lägga till att jag även rider på hackamore ibland på skogsturerna å de lyssnar han väldigt bra på.. så tror att jag ska rida mer på de faktiskt=)
min häst går med ett tredelat d-ringsbett vid träning och vid tävling går han med ett ihåligt tvådelat. min andra häst går för tillfället bara med ett vanligt tvådelat ringbett för att han är så stark.
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
Jag använder enbart oledade eller tredelade tränsbett till mina, i lite olika tjocklekar och olika ringar beroende på vad de föredrar. Fasta ringar gillar jag, men kommer oftast tillsammans med en något grov mundel för små ponnyer (i.af de raka, tredelade bridong brukar vara ok), föredrar de smalare byter jag till ett med rörliga ringar.
Ena ponnyn har jag dock fått finula lite med på vad han gillar. Han är lugnast i munnen med tredelat bridongbett (inte fipplar osv), men verkade inte gilla lika mycket när man tog i tyglarna som med ett vanligt rakt (ganska "tjockt", dock verkade han tycka det var mer i vägen.
Jag provade mest för skoj skull ett pelham (oledat) och det stormtrivdes han på lustigt nog! Men var såklart inget "unikt" med skänklarna, utan mundelen!
Resultatet blev ett tunnt, oledat tränsbett, med liten (låg, inte smal) port och rörliga ringar, Ligger still, men trycker inte lika på tungan och var litet och lätt. Numera ingår det flera sådana bett i min bettsamling, så jag kan prova mig fram på de andra.
Hakuna matata!
Peewee-bettet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg