Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 27235 ggr
Angelus
24

Att rida barbacka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett intressant ämne tycker jag.. Vad har ni för åsikter om barbacka-ridning? Sliter de på hästens rygg mer än vid sadel? Hur ofta och hur länge ska man rida barbacka? Allmänna tankar om att rida barbacka.

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Lorita
0

Klart det är tyngre än en riktig sadel som är väl avpassad till hästen. Som bra löparskor eller en bra ryggsäck, rätt tillpassad gör jobbet mer litsamt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cilla89a
0

Jag har hört att man inte ska rida barbacka alltför ofta då det ger ett punkt tryck på hästens rygg, medans en sadel jämnar ut trycket..
Men förövrigt tycker jag det är mysigt att rida barbacka då och då för skojs skull, dock har jag aldrig gjort det på Brimad, jag skulle troligen slå i marken snabbare än snabbt ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[chriistina]
1

Jag rider oftast barbacka pga att jag inte kan rida så länge med sadel då mina knä tar skada av det.
Jag är inte insatt i ämnet. Men min ponny går bättre barbacka än med sadel. Så känns också bättre att rida barbacka och få hästen i form än att ha sadel och hästen inte lyssnar alls.

Zaphix
2

Utan sadel blir det ingen kanal över ryggraden och det är ju alltid dumt. Dessutom blir det inte lika bra viktfördelning, speciellt om man har liten rumpa. :)

Men positivt är väl att man är rörligare än i en sadel, följer hästens rörelser bättre. Och man känner direkt om man sitter lite snett, vilket man lätt kan göra i en bomsadel utan att märka det.

Jag rider barbacka väldigt sällan, dels för att jag är livrädd för att ramla av, och dels för att jag tycker jag är för tung för att rida barbacka. Bättre med sadel då, jämnar ut vikten bättre.
Men nån gång ibland blir det barbacka, idag blev det en kort tur utan sadel.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[japptravare]
5

Jag rider väldigt mycket både med och utan sadel.

Sadel är ju bättre på många sätt & vis, men samtidigt tränar man balansen jättebra genom att rida barbacka :)

lisette
2

när jag var liten red vi alltid utan sadel på ponnierna, då hade jag världens balans. men nu rider jag väldigt sällan utan sadel. det är väl mest det att jag är rädd att åka av. ;)

ThunderClap
1

Jag anser att barbacka helt klart sliter mer än med korrekt utpassad sadel. Är även tveksam till hur pass bra typ utav balans man får utav att rida barbacka, finns ju olika sett att balansera sig och hålla sig kvar på ryggen…

Zadeira
6

Jag är också av uppfattningen att barbacka sliter mer, men tycker inte man ska undvika det. Framförallt tycker jag det ger en ryttare en bra uppfattning om hur hästen arbetar med kroppen eftersom man verkligen känner hästen under sig, varje rörelse. Att ta en mysrunda barbacka eller ett pass på banan utan sadel då och då tycker jag är helt okej.

Bättre barbacka än en dåligt sittande sadel, det är iallafall ett som är säkert.

Zabbio
6

Rider man barbacka flyttas man runt mer, lyfter lite på ena skinkan ibland tex osv, och då blir det inte punjttryck.  Våra skrev ger en utmärkt ''tunnel' för ryggraden.

Men man ska sitta rätt barbacka också. Sitter man i stolsits så trycker man ner sina sittben  i hästens rygg. Sitter man rätt så hamnar största delen av ens vikt på insidan av låren och en del av skinkan. Vet man med sig att man har svårt att sitta rätt kan man fästa en gelpad på ett shabrak och ha på hästryggen, det jämnar iaf ut sittbens trycket så att det inte är obehagligt för hästen. (Om man inte sitter i stolsits för länge då)

Jag är för barbacka. Vet en hel del hästar som musklat på sig fint när ryttarna gick rån (passande) sadel till barbacka och hästarna kände sig mindre låsta, fick tydligare sitshjälper, ryttarna fick bättre balans och hästarna bar sig bättre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ThunderClap
0

#9 Ska det inte vara tvärtom? "Sitter man i stolsits så trycker man ner sina sittben i hästens rygg. Sitter man rätt så hamnar största delen av ens vikt på insidan av låren och en del av skinkan."

Sitter du korrekt ska du sitta på benbitarna, inte på låret eller skinkan… Sitter du korrekt ska du sitta på sittbenen och pubisbenet, sitter du på lår och skinka kommer du skjuta sitbenen framåt med allt vad det innebär…

Måste säga att jag inte är så pigg på idén att sitta på gelpadd, klart bättre att sitta utan gelpadden som kommer spänna över själva ryggraden.

Tusen
2

Barbacka är kanon för balansen!Glad Jag är för barbackaridning då en duktig barbackaryttare aldrig dunsar utan rider med hela kroppen och följer hästen. Detta kan man bara åstadkomma med mycken barbackaträning. Sitsen varierar med gångarten så man kan inte säga att det ena är bättre än det andra. Gångarten är avgörande.

Alma-G
1

Det första jag tänkte när jag lästa barbacka var: -Undebart!
Visst det kanske sliter men om man gör det någon gång per månad tror jag inte det skadar det minsta. Utan en fördel eftersom jag (liksom många andra) sitter bättre barbacka, kan följa med bättre & tränar upp förmågan att slippa trilla av (balsen).

Birke
3

Rider nästan alltid barbacka, trivs inte i sadel. Underbar kontakt med hästen även om jag ibland får hjärta i halsgropen ;)

ObelixStar
2

Jag rider alltid barbacka och har gjort det sen i.. typ oktober och det beror på att min häst har ryggproblem och hand har aldrig haft en sadel som passat. Min massör sa att det var jättebra att jag endast rider barbacka nu, så antagligen kan det ju inte vara så slitsamt att rida barbacka då :) Men ska snart ha ut en sadelutprovare och se om dom kan hitta en passande sadel till honom, för ibland känner jag faktiskt för att rida i en sadel oavsett hur mysigt det är att rida barbacka ^^

Jag är väldigt smal och ibland undrar jag om mina sittben trycker ner i hans ömtåliga rygg.. men han verkar älska att bli riden barbacka (dock har han aldrig haft en passande sadel, så jag vet ju egentligen inte om han tycker mer om att bli riden barbacka än med sadel) och han är alltid pigg och glad och han lyssnar riktigt bra i dressyren. Dock är jag väldigt noga med min balans och att jag verkligen försöker sitta så lugnt och stilla på honom som möjligt, så han inte ska behöva balansera upp mig och överanstränga sin rygg.

En sak är säker iaf, man får mycket bättre kontakt och samspel med sin häst barbacka än med sadel :) Jag litar helt och hållet på Obbe så därför kan vi göra samma saker utan sadel som med sadel. Det finns nog inget härligare än att sätta av i riktigt full galopp barbacka med Obbe och känna hur ögonen tåras av fartvinden och känns alla hans muskler jobba under mig.. <33

Så mycket jag skrev nu xD Men min poäng är att jag tvivlar på att det skulle kunna var skadligt för hästen att rida barbacka, det borde vara lika skadligt med en sadel. Men det beror ju också på hur ryttaren sitter och hur bra balans den har. Sitter man och skumpar och sånt så kan det definitivt vara jobbigt för hästen.

Gronstedt
0

Men hur i fridens tider ska man ta sig ombord utan stigbygel Skäms?

viktoria91
3

#15 ställer hästen, tar sats, springer och hoppar upp=) brukar jag göa eller så ställer man en stol nära hästen och hoppar upp från den.

Gronstedt
0

Ooookej. Hur stor är hästen och hur gammal är du Obestämd? Jag kommer inte upp utan pall ens med sadel … Fast jag kom upp barbacka på en annan häst i samma storlek, men då stod den intill en mur som gick nästan upp till magen på den. Jag är inte så smidig Skäms, jag.

viktoria91
0

#17 grov d-ponny 145 cm i kh, upllevs som ca 157 cm att rida. jag är 18 och inte så smidig så jag dunsar in i henne lite när jag ska försöka hoppa upp och kravlar runt lite på henne=P är runt 160 cm lång.

Gronstedt
1

#18: Ok! Jag är 40, 167 cm lång och hästen 172 cm hög, så jag tycker jag är ursäktad som inte skuttar upp lika lätt Glad. Men jag ska försöka hitta en stadig, hög pall så kanske jag kan ta mig ombord. Tänkte försöka rida lite barbacka inne i ridhuset först, ifall hon skulle tycka det var konstigt och få fnatt. Men jag tycker att lite barbacka ibland är en bra idé därför att man kommer nära hästen. Bra för relationen, helt enkelt.

viktoria91
1

finns någon film på youtube på en kort tjej som hoppar upp på en 1,70 häst genom att hålla i manen och svinga upp benet sen dra sig upp=P barbacka i skogen med grimma och tyglar klår allt ^^

[japptravare]
0

Jag är 16, 1.58 ungefär. Hästen 1.60.

Jag brukar ha en pall att stå på och kravla mig upp sista biten ^^

Gudris
0

De (tyvärr extremt få) gånger jag rider så rider jag barbacka, mest för att min balans inte ska försvinna helt. Då tvingas jag ju ha en hyffsat bra sits och sitta balanserat, hade jag suttit i en sadel hade jag nog belastat hästen på ett sämre sätt…

När jag rider min kompis islänningar sitter jag upp från marken, men med lite större hästar behöver jag pall. Skulle vilja lära mig att komma upp utan dock, har sett att det går, en kille i min klass på gymnasiet hoppade utan problem upp på 170cm höga hästar medan vi stalltjejer stod och blev gröna av avund…

Alma-G
0

#22 Pröva på voltige ^^

Birke
0

Har också extrema problem med att komma upp på hästar utan sadel :O Är 168cm, men kan ändå inte ><

Gudris
0

#24 Ja jag får göra det när jag har möjlighet att rida aktivt igen, hoppas att det är snart för jag saknar det verkligen!

Birke
0

#25 Haha ok.

man får vell helt enkelt öva, även om jag ser det som en omöjlighet ><

Gudris
0

#26 Ja det är ju så, man måste ju få upp spänsten i benen, det är inte bara det…

ObelixStar
0

Jag kan komma upp på en 160 häst barbacka utan problem, men just med Obbe använder jag alltid en pall när jag ska hoppa upp just för hans rygg ^^ Skulle jag slängt mig upp på hans rygg så hade det inte blivit så bra.. xD

Zaphix
0

Jag brukar ta en hööög pall när jag ska upp barbacka, sedan är det bara att lägga över ena benet och sätta sig. :)

Inte så smidig och hästen gillar inte klängande..

Min och Dackes blogg

ebengtssson
0

åh det finns nog inget bättre att rida barbacka (tycker jag)

Hade toppen bra balans innan jag bröt benen (april 06)  red in en shettis barbacka, fick rida mammas fjording barbacka :P gjorde allt barbacka :P

Nu försöker jag rida barbacka minst 1 gång i veckan på båda hästarna :) tycker att de har fått mer muskler än vad de fick när jag red med sadel hela tiden.

Men det är vad jag tycker :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

lisette
0

jag funderade på det som ni skriver här ovan att det är viktigt med kanalen för hästens rygg och att det inte är bra att rida barbacka.

hur ser det egentligen på en voltigehäst? ligger inte padden an direkt mot hästen där utan någon kanal? där är man ju många personer på hästen, så det kan väl inte heller vara bra för ryggen?

Zabbio
2

Ang. kanalen.. Varför har man en kanal?

Jo, för att en hård yta, (bossorna på¨en sadel är relativt hårda), och en fixerad tyngd som trycker rakt på ett benutskott (tornutskotten exempelvis) gör ont. Även en bomlös sadel ska ha kanal eftersom ryttaren kan sitta fel och ge punkttryck på ryggraden annars, annars har den bomlösa en hård stomme som ryggen måste skyddas från.

Rider man barbacka har man inget punkttryck eller hård yta på ryggraden. Har man det får man själv ont och lär flytta sig ganska kvickt.  Sitter man i lodrät sits har man en inbyggd kanal över ryggen ''fodrad'' med fett, hud och muskler visserligen, men utan nämnvärd vikt.

Man trycker inte ner sittbenen i ryggfileerna heller när man siter korrekt, de trycker man ner när man sitter i stolsits ''på bakfickorna'' annars finns det muskler emellan sittbenen. Och den biten de trycker ner är inte fixerad och blir inte ett konstant punkttryck utan rör sig i varje steg med hästen. Annars hade hästen inte kunnat ridas med höjd rygg barbacka eftersom den flytt från trycket, och då hade de hästar jag känner blivit omusklade vrak snarare än tvärtom. Prova själva att sitta i korrekt sits och stick under handen. Ni känner nog av sittbenen om ni letar och sitter avspänd, men ni får nog mer ont i dem än i fingrarna om ni trycker för länge. För rider man använder man sina muskler där också och hindrar punkttryck på sig själv med. Plus att det är en utmärkt ridhjälp att kunna använda sittbenen.

Vissa hävda att det måste finnas en kanal för ryggen  pga att hästen inte får bära tyngden med ryggraden. Då brukar jag fråga vad revbenen sitter fästa i och vad som bär upp tyngden av sadeln.

#31 Nu tror jag iof inte att voltige är särskilt skonsamt för hästen - den sringer runt på volt, inspänd med en massa människor som hoppar runt och balanserar om sig på ryggen. Men förhoppningsvis får den bra träning vid sidan av så att den klar det utan problem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
0

#31: Voltige är iofs ingeting man tränar speciellt ofta. Min kompis rider en häst som de tävlar voltige med, den hästen tränar de med 20 min varje vecka, resten rids den på vanligt sätt.
Voltigörerna tränar mest på bockar och på marken.

Så 20 min varje vecka utan kanal är väl inget som gör skada kanske. :)

Min och Dackes blogg

lisette
0

#3 ja jag vet inte hur det går till med träningen, det var en fundering och fråga =)

Angelus
0

Ska väl skriva hur jag ser på saken också kanske :) Jag är absolut inte insatt i ämnet, därav tråden, men fått negativ kritik för att jag rider väldigt mkt barbacka.

Min ponny Julia är en fröjd att rida barbacka, hon är supertrevlig och blir mer lättkontrollerad när man rider barbacka och går bättre. Jag rider därför väldigt mycket barbacka, både ut och på banan.

Julia har ingen bra sadel som passar henne så bra, också en bidragande orsak till att jag rider mycket barbacka. Har en bomlös, tänkte att den skulle hjälpa, men får så enormt dålig sits i den då det inte finns stöd någonstans tycker jag.. skulle de finnas lite stöd i den vid benen skulle den antagligen vara super.. har en gelpad under den med "kanal" men den "kanalen" flyttar sig under ridpasset och anser väl inte att det är så bra de heller för Julia..

Men trivs ganska bra med att rida barbacka, tror jag kommer fortsätta med det :) men kommer nog kanske rida lite i sadel ibland, som omväxling..

Birke
0

#35 Fortsätt du:)

Gudris
0

#35 Har man ingen sadel som passar bra så måste ju barbacka vara bättre, funkar det med hästen så varför inte :)

Tusen
0

#35 Klart du ska fortsätta rida barbacka.Tänk vilken fantastisk balans du kommer att få. Mina barn som nu är vuxna rider lika bra barbacka som med sadel. Är övertygad att det beror på att de är vana barbackaryttare. De har haft egna hästar i över 10år så de har ridit en heldel.

Försök att blund med öronen för den ev kritik som riktas emot ditt barbackaridande.Flört

Zadeira
1

#35, om din häst fungerar mycket bättre utan sadel och om du inte har någon sadel som ligger bra tycker jag absolut inte det är något fel i att rida barbacka mycket! Det är ju definitivt bättre att rida utan sadel än med en sadel som inte ligger bra på hästen eller som du som ryttare får dålig sits av.

Lyssna inte på de som kritiserar ditt val att rida mycket barbacka!

kaka1234567
2

kan man inte ta en sådan fårskinnspadd och fästa på något sätt. De har ju en kanal för ryggraden ska inte de gå ganska bra ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
1

Klart bättre att rida utan pad. Tänk på alla indianer som red barbacka.Flört

kaka1234567
0

Vadå då? de ger en kanal för ryggraden och fördelar trycket villket fårskinnet är känt för och tar emot stötar och motverkar dem =9. Eller är de väre att ha padd förklara lite =) Nyficken=)

_Mvh kaka
_

emeliekarlssoonn
0

Min förra häst red jag barbacka så gott som hela tiden. Repgrimma och sen ut i skogen i full fräs. :)  Hoppade över stockar och grejer också, inga som helst problem. Han trivdes med det och jag älskade det. Så mycket bekvämare än att rida med sadel.
 Allt barbacka ridande gav mig en bättre relation med hästen och bättre balans.
 Jag saknar det något enormt eftersom jag inte kan rida snabbare än skritt på min nuvarande häst eftersom hans gångarter är überstora och dessutom omöjlig att sitta ner på i traven ens med sadel xD

Zaphix
0

#40: Blir nog väldigt glidigt med fårskinnspad, och med en barbackapad i fårskinn blir det punkttryck av sadelgjorden. Så helt barbacka är nog bäst kan jag tänk amig.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#42 Att fårskinn fördelar trycket och motverkar skav är det nog ingen som motsäger men att ha en lös pad och sedan försöka sätta fast den på något vis lär inte fungera. Paden kommer med stor sannolikhet att röra på sig och kan lätt hamna snett och då gör den betydligt mer skada än nytta. Bättre att inte krånglöa till saker och ting.Glad

Lorita
0

ska man rida barbacka så ska man göra det på riktigt tycker jag

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

kaka1234567
0

#45.Iförsig =) Tänkte inte riktigt så men säta fast den ska man nog inte göra med en sadel gjord.

_Mvh kaka
_

[chouwa]
0

Ja, jösses vad åsikter det finns kring detta ämne :-)
Jag rider barbacka lite då och då. Två gånger i månaden kanske. Det är Toppen för min balans och jag gillar att sitta direkt på hästen. Jag skulle nog inte våga rida barbacka konstant, jag tror helt enkelt att vare sig sits eller balans är tillräckligt bra för det. Men jag tror att det är bättre barbacka än med en dåligt sittande sadel!

Alma-G
0

Jag håller med de som säger då & då, ca 2 gånger i månaden är ganska lagom tror jag. För ryttaren iaf.

Angelus
0

Tänker fortsätta som jag gjort hittills.. tankarna har gått till att köpa en ny sadel men då hon åker på betäckning om bara ett par veckor känns det ganska onödigt..

Valkyrie
1

På ridskolan får man inte rida barbacka då det sliter på deras ryggar typ så de har slutat med det ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

351. nej de är för att de sker så många skador så de har tagit bort barback jag har frågat linda och hon sa bara att de gällde skade risken. men visst sliter de men de nämde hon inte.

_Mvh kaka
_

imsuchadiva
0

Det som sliter på hästarnas rygg vid barbacka ridning lär ju vara när folk hoppar/slänger/kravlar sig upp..
Och när folk sitter där uppe och dunstar runt.

Min häst hade en till passad sadel, fick problem med ryggen. Rids istort sätt bara barbacka nu. Ömmar inte någonstans.

Valkyrie
0

52# Det sliter ju mycket också…

Rest in peace Valkyrie!

WornOut
0

Jag rider barbacka ca 50% av gångerna jag rider :) Både jag och pollen trivs superbra med det.

kaka1234567
0

#51. ja de gör de men de va inte därför de sluta med barbacka

_Mvh kaka
_

Valkyrie
1

56# en av anledningarna.

Jag tycker det är bra att variera sin ridning och då är ju barbacka ett alternativ och blir lite roligare om man rider ut :)

Rest in peace Valkyrie!

viktoria91
0

#57 barbacka och grimma med grimskaft är härligt^^

Valkyrie
0

58# åh vad härligt , rida till hagen och bara galoppera över ängarna ^^

Rest in peace Valkyrie!

viktoria91
0

#59 rider jag barbacka i hagen brukar dte vara utan huvudlag med och hjälmOskyldig bara att hoppa upp och rida då=)

Valkyrie
0

60# Mysigt :)

Rest in peace Valkyrie!

viktoria91
0

#61 eller som jag o  min late kompis gjorde, grimma och ett grimskaft på hästen och barbacka så red vi dem från hagen till stallet över en 70-väg=P gjorde likadant när vi skulle släppa ut dme i hagen^^

kaka1234567
0

#57. nej anledningen va ändast skade risken de tänkte inte så mycket på slitaget.

_Mvh kaka
_

Klasselover
0

Jag rider barbacka på min häst just nu, han rids 2-3 ggr i veckan eftersom han är ung. Jag tränar upp balansen och det är riktigt mysigt att rida en sväng i skogen. Letar sadel, har ingen som passar till 100% tyvärr.. När jag har en passande sadel kan jag tänka mig att jag rider 2-3 ggr i månaden barbacka.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gronstedt
1

I lördags kravlade jag mig ombord barbacka utan att det blev den minsta dramatik med det. Invid paddocken där pålle är på sommarbete finns en sådan bra, hög pall att till och med jag kom upp. Men jag kan inte sitta av normalt, så jag fick parkera vid pallen för att klättra av också Skäms.  Det blev bara en liten skrittlov i paddocken, men jag ska nog försöka arbeta lite barbacka framöver i sommar.

Rafflan
0

En tanke, om man rider barbacka för balansens skulle är det inte bättre för hästen att man rider med sadel men utan stigbyglar då? :)

Elshira
1

#66 Det går bra, nen sadel kommer trots allt alltid att göra "underverk" med balansen. Det är ju betydligt svårare att rida helt barbacka än sadel utan stigbyglar - just efter som du har bättre balans i sadeln.

Jag skulle hellre satsa på att rida utan sadel helt en gång/vecka eller så^^

Hakuna matata!

Rafflan
0

#67 haha jag har bättre balans utan sadel än med sadel (utan stigbyglar) XD

JTphoto
0

#62 Det gör jag nästan varje dag :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

[Wijsa Kaberg]
0

#18: Haha, oj! Jag måste vara väldigt osmidig. Är 12 (snart 13) år  och är 170 cm lång, och jag kommer inte upp på min connemara valack som jag rider (han är 146 i mankhöjd). Får alltid ta en pall, haha!

Caf_Roy
0

Jag rider en kortis barbacka på min häst ca en gång i veckan och lite längre ca en gång i månaden. Både han och jag tycker att det är jättemysigt.

På ponnyn jag hade innan å andra sidan red jag bara barbacka ibland till och från hagen. Han tyckte inte om när jag kravlade mig upp, men han stod snällt ut för han visste att han skulle få en godis när jag var uppe och att han skulle få springa. Mer barbacka än så blev det aldrig på honom eftersom han när jag försökte väldigt tydligt visade att det var obekvämt.

Numera har han dock mycket större och starkare ryggmuskler så min lillasyster som har honom nu får minsann rida barbacka.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"