Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1188 ggr
Keligast
0

Grimma när det regnar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man ha det? Eller skaver det?

Vill gärna ha svar idag för imorgon kommer min sommarhäst :)

Anna
0

Tror väl inte att en grimma skulle skava mer ifall den var blöt, de ska väl ändå inte sitta så hårt att de kan skava även om det INTE regnar…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

PimTheGreat
0

Pim har grimma på sig då han har flyweil… den börjar inte skava för att det regna…. börjar den skava så gör den det oavsett väder och då får man ta av grimman några dagar…så gör jag…och då får han ha flughuvan på sig under tiden om flugorna är så pass jobbiga.

Däremot får fontane lätt skav av grimma och fluguva. man får ha koll helt enkelt på det…

Alla hästar är olika känsliga så svårt att svara vad som gäller för denna hästen.

Galoppan
0

Det ska man väl kunna ha, jag har det.

Believer
0

gud vilken fin häst =P är lite svag för nordsvenskar hihi

gejsa
0

Jag tycker att det blir skav av allt både flughuvor och grimmor när det regnar. Kan bli väldigt otäcka sår av just det. Vet en häst som fick riktigt köttiga sår av det när det hade regnat en hel dag.

Keligast
0

okey tack allihop :D men då håller på koll på det annars får han vara utan grimma^^

Believer
0

varför ha grimma i hagen över huvudtaget? sätt på en flughuva istället. jag har aldrig grimma på i hagen (förutom ev. vid ihopsläpp om man måste fånga in hästen fort) p.g.a. risken att de ska fastna, antingen i nått träd eller fastna med hoven i grimman. har sett många otäcka skador med hästar som haft grimma på sig i hagen och fastnat.

gejsa
0

#7# Exakt! Samma säger jag och gör. *ler*

Believer
0

varför ha grimma i hagen över huvudtaget? sätt på en flughuva istället. jag har aldrig grimma på i hagen (förutom ev. vid ihopsläpp om man måste fånga in hästen fort) p.g.a. risken att de ska fastna, antingen i nått träd eller fastna med hoven i grimman. har sett många otäcka skador med hästar som haft grimma på sig i hagen och fastnat.

Keligast
0

#7 jag köper inte en flughuva för en häst som jag skall ha i 7v. för sen är den onödig :/

PimTheGreat
0

#7 jag har just av den anledningen att Pim blir svullen i sina ögon av irritation av flugorna om han inte har flughuva eller flyweil på sig. och har jag enbart flughuva blir det skav efter ett tag för finns bara ett sätt jag kan ha den på, sätter jag den lösare drar han av sig den och gör då ingen nytta. Har jag enbart grimma skaver den med efter ett tag…. då har jag löst problemet med att variera mellan dessa två sakerna istället, då har det aldrig varken varit skav eller andra bekymmer.

Saxo
0

En gång förra året så pratade jag me en som bor i närheten där jag har min häst , hon hade stött på 3 lösa hästar när hon var ute och cyklade , dom hade smitit från sin hage , å hon va fly förbannad på ägarna för att hästarna inte hade nån grimma på sig för då hade det vart lättare och fånga dom .

Så det finns ju somsagt för och nackdelar med att ha å att inte ha grimma på i hagen :P

min häst har grimma ibland å ibland inte , han e EXTREMT lättfångad så egentligen behöver han ju inte ha grimma i hagen =P

Believer
0

#10. en flughuva kostar drygt 100 kr. en fissumma pengar jämfört med kostnaderna de skador som kan bli om hästen fastnar i grimman.

Believer
0

#10. en flughuva kostar drygt 100 kr. en fissumma pengar jämfört med kostnaderna de skador som kan bli om hästen fastnar i grimman.

PimTheGreat
0

#10 en flughuva kostar ca 90-100 kr. De är inte dyra.

gejsa
0

Finns t o m billigare på Hööks tror dom kostar 65 kr och är inte alls dåliga.

Keligast
0

#16 mm nu har jag köpt upp alla mina pengar idag :(

steffy
0

ingen på stallet har grimma på hästarna ihagen.

Galoppan
0

Eller just det XD Jag har ju inegn grimma på nuh .. Hahah!!

Cilla89
0

Inga av våra har grimma i hagen.. Och dem har bara flughuva dem dagar det är jätte mycket flugor och insekter, annars får de vara utan..

jen
0

jag har inte grimma på när det regnar, de är helt utan då.

annars varierar jag med grimma-flyvei. eller flughuva

Lyrik
0

Ingen grimma i hagen.

Har varit med en "olycka" i ett stall, där en häst fastnade med framskon i sin kompis grimma.

Lyrik har flughuva i hagen när det är flugit och varmt ute, annars utan. Är utan oxå regndagar. Är mkt känslig för skav.

divansson
0

Har sett en olycka där en stor bit av skinnet slets av hästen :'( kunde inte sova på flera nätter och inte koncentrera mig i skolan på flera dagar.. :( hästen fastnade med hoven i grimman (broddar) det var vinter, då slet den och drog så tillslut så gick ju grimman sönder och broddarna på skon raflade in i huden/skinnet på hästen och hoven var ju på full väg bakåt så bara hängde det en stor bit lös.. jag var ju typ bara 5-10meter ifrån hästen då (sprang ju mot den så fort jag såg att hoven fastnat i grimman) så jag fick massa blodstänk på mig och hagen vart ledig i nästan ett halvår.. :P hästen gick det tur nog bra med, två operationer, sen en Lååång vila, sen gick det att börja återuppta ridningen.. fortfarande skakis när jag tänker på det.. jag vart totalt full med blod, fick ju lov att fånga in hästen och vira in den med bandage

me_minie
0

en islandshäst i sveg hadde grimma på sig i hagen.. när ägaren kom å skulle ta in sin älskade vän, så fick dom en fruktansvärd syn,hästen satt fast med bakbenet i grimman,å har på så sätt brytit benet så den va tvungen å avlivas på plats.

[Angel88]
0

#16 snälla kan inte du svara i min tråd kofoder till häst… snälla vill ha fler åsikter om det?? du verkar kunna så mycker om foder

gejsa
0

#25# Oj, såg inte förrens nu att du skrev till mig. Har svarat dig. Kan tyvärr inte något om detta. Men jag skulle nog inte ge det iaf.

gejsa
0

#25# Oj, såg inte förrens nu att du skrev till mig. Har svarat dig. Kan tyvärr inte något om detta. Men jag skulle nog inte ge det iaf.

PimTheGreat
0

men jag är inte så orolig för att det händer Pim så för fastnar han så backar han upp sig själv då han fått lära sig det. Han fastnade med hovet i eltråden (med el på) det första han gjorde när han kom till Fotographer innan, det enda han gjorde var att vänta tills jag kom och hjälpte han loss och det tog sig tid då jag såg det när jag var på väg i bilen därifrån…. Fontane däremot hade nog kunnat få skador och panik om han fastnat. Han är inte lika långt i utbildningen än.

gejsa
0

#28# Var inte så säker på det du. Får dom panik så är det flykt som gäller och då drar dom bara.

juliapettersson
0

En bekant till mig förlorade sin häst genom att den skulle klia sig med bakhoven bakom örat. Fastnade i grimman och bröt nacken ögonblickligen.

ALDRIG grimma i hagen på mina hästar.

PS: Såg att Hööks har en flyweil som man inte behöver ha grimma till, spänner fast den runt huvudet bara.