Varför gör hon så ? är hon rädd eller tramsig ?
min häst är jätte trvlig ovh lite busig att rida , hon är trvlig och snäll , men när det är mulna dagar och blåser lite , då blir hon som förbytt hon är rädd skenar med en rad bockningar och ja , jag vet inte om hon är rädd eller så hennes häst kompisar står runt om paddocken och om det är mulet och tex jag har mamma eller en kompis med mig så är hon rättlungn kanske lite spänd , Har hon ont eller är hon rädd eller kanske bara lite envis ? :) jag undrar bara
Det vore ju konstigt om hon bara fick ont när det blåser …
Många hästar blir "stissiga" och spända när det blåser, det är instinktivt för dem. Eftersom de är flyktdjur känner de att de måste hålla koll på varenda gren och vartenda löv och grässtrå som rör sig, för det kan ju vara rovdjur som rör sig, eller som gömmer sig bakom!
Många hästar blir också nervigare på hösten. Min teori är att det beror på dels på att de äter mer energi (kolhydrater) och dels på att det normalt är högre rovdjurstryck på hösten, när unga rovdjur ska lära sig att jaga och unga bytesdjur ska lära sig att klara sig själva.
Att din häst är lugnare när hon inte är ensam kan bero på att då behöver hon inte själv hålla koll på vartenda löv - utan kan lita på att flockmedlemmarna skulle varna om det hände något farligt.
#1 tack , Joo , kan jag göra något själv för att kanske lungna henne lite? :D