Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 759 ggr
Maja
2012-08-29 17:13
0

Foder innan köp

Jag sitter i stort sett dagligen och tittar på hästannonser. Inte för att jag ska köpa någon, men jag tycker om att se vad som finns på marknaden, dels för att jag har mitt sto till salu själv. Väldigt många annonser innehåller meningen "lämnas inte ut på foder före köp" på ett eller annat sätt. Visst förstår jag hur de tänker, jag vill inte lämna mitt sto på foder till någon, för "risken" finns ju att man får tillbaka hästen efter en period och då måste göra om hela försäljningsprocessen igen. I värsta fall kan man ju till och med få hem en trasig häst, skadad eller felriden. Värdet på hästen kan dessutom sjunka… En hel del anledningar alltså. Sedan läser jag en del "Hästar köpes"-annonser också och i dem hittar jag ofta meningen "Vill ha hästen på foder innan köp". Jag förstår köparen också. Att köpa en häst är ett enormt ansvar och då vill man ju att allt (eller i alla fall så mycket som möjligt) ska fungera. Vid köp lägger du ofta ut en ganska stor summa pengar också och det är inte alla som vill lägga 55.000 kr på någonting som "kanske" kan vara bra. Det är en stor risk att köpa häst. Tänk om hästen är jättefin på provridningen, men blir en helt annan häst efter någon månad (om vi bortser från faktorer som att flytt, ny ägare, nya hagkompisar m.m. kan spela in). Det kanske visar sig att hästen inte alls är vad köparen trodde först. Får man ha hästen på foder (en provperiod) först kanske man hinner inse det innan man skriver på köpekontraktet. Så, vad har ni för tankar kring detta? Skulle du kunna lämna ut din saluhäst på foder innan försäljning? Varför? Varför inte? Har du haft en häst på prov innan du köpte den? Fick det dig att inse att du skulle/inte skulle köpa hästen?

Ava Adore
2012-08-29 19:27
0

Jag som köpare skulle absolut vilja ha hästen på prov först. Som du skriver, det är mycket som ska stämma och det är ofta en ganska stor summa pengar. För köpare är provtid el foder bara fördelar. För den som säljer kan det vara postivt att lämna hästen på prov för att man vill vara säker på att hästen kommer till ett bra ställe, att den nya ägaren ska känna att det funkar för att man inte vill sälja sin häst och riskera att få se den på annons igen om ett par månader. Men självklart förstår jag att man inte gärna vill ha tillbaka en häst i sämre skick än vid försäljningen.

Svårt det där ju.

Jag tycker det var mer vanligt att ha provtid vid hästköp för typ 10-15 år sen och ännu längre tillbaka men det kanske jag bara har inbillat mig.

Det jag kan reagera på (läser också en himla massa annonser) och tycka känns tråkigt är att många verkar bry sig mest om att få in pengar snabbt, inte att hästen får ett bra nytt hem.

examynia
2012-08-29 19:54
0

min förra häst hade jag på foder innan.. de var ite meningen attjag skulle köpa egntligen men rätt var de var så sa ägaren att han skulle säljas å vllle jag ha honom så fick jag ju självklart köpa honom så hon int behövde lägga ut annons osv.. jag vill ju inte ge upp honom så jag lyckade skaka fram pengar så jag köpte honom.. å de var ju bra att jag fick ha honom på foder innan..  för hade jag köpt honom direkt så hade jag inte velat ha honom kvar.. för när jag fick hem honom för första foderhästomgången så var han jätte jobbig å jag grät för att han var så jobbig så i de läget hade jag nog sålt honom tyvärr om jag hade köpt honom direkt.. men efter som de var foder så gav jag de en chans..

så för min del som köpare så  är d ju som sagt helt perfekt om man får ha på prov först osv.

som säljare är jag lite mer velig.. jag skulle säket inte vilja ge ut min häst på helfoder eller prövotid hos nån annan. (just som ni sagt innan pga att man inte vill ha tillbaka en skadad häst eller liknande) MEN däremot s kulle jag nog kunna tänka mig att den eventuella köparen fick komma flera gånger å rida,pyssla, hantera,, ja allt som man brukar göra med en häst.. så man har ett litet hum omhur hästen är i all hantering.. se hur den beter sig i hage.. kanske tom va med på en hovslagning om personen vill.. för att få en bild av hur hästen verkligen är..

sen är de väl så med de flesta hästar att även om hästen är underbar när man provrider osv så kommer den ju säkert att testa nya ägaren nån gång med olika saker å tillfällen..

sen så vill ju jag som säljare i såfall komma överens med den eventuella nya ägaren så att jag är säker på att hästen får de bra osv..

så tänker jag iaf..