Foder som gör hästen pigg?
Min häst är normalt ganska pigg året runt men blir ibland lite trött/seg på sommaren och nu är han det så tänkte vad för foder jag kan ge för att ge honom mer energi?
Han är ganska temperamentsfull, lite stressig och lite nervös att rida.
Just nu käkar han gräs, 5 kg hö och 2 dl höpellets.
Havre ska ju vara för att göra dem piggare, mer?
Foderstats uträkning funkar inte på min häst, han blir tok pigg :P
Vad menar du med att "foderstatsuträkning inte funkar på din häst"? Det fina med att räkna ut en ordentlig foderstat är just att hästen får i sig precis det den behöver för att må bra och orka med arbetet. När en professionell foderstatsuträknare räknar ut en foderstat tar man ju hänsyn till hästens temperament och hur mycket arbete hästen utför, så din häst borde inte bli "tokpigg" av det, utan ha lagom med energi.
Du kanske också borde fundera lite över varför hästen blir så "seg" på sommaren. Är det för att det är varmt, kanske? Hästen kanske egentligen får i sig det foder den behöver och blir trött av en annan anledning.
Säger som #1 Varför skulle foderstatsuträkning inte "fungera"? Om du räknar ut vad hästen behöver och den då blir för het/pigg, så är det väl bara isf att minska lite på intaget. Men grnom en sådan uträkning så kan du ju hitta det foder som passar din häst men sedan får du väl anpassa mängden lite om det nu blir för mycket.
Får hästen samma tillskott under sommaren som den får under vintern? Kanske hästen inte klarar av att sova ordentligt ute på betet? Vad händer om du ställer in hästen på box en natt/några timmar på dagen, lägger sig hästen och sover? Har du koll på mask i magen på hästen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1-2 tror det är värmen, insekter + att han får stor hage att galoppera massor i ;)
Och jag har provat ett program på datorn + en person som gjorde åt mig men icke. Får bara fixa om och fixa om och aldrig känns han bra och uppenbarligen klarar han sig på bara hö hela året utom att han blir lite seg vissa sommrar så varför pula i honom massa andra grejer om han inte behöver dem?
Han får inge tillskott, på höst-vår får han hö + höpellets, och på sommaren får han gräs + hö + höpellets.
Blir han tunn får han lusern, får han problem med fällning får han b-vitamin men inte behövt ge det ännu :)
Han sover i box på natten :)
Han är avmaskad innan betet då vissa hästar i stallet hade mask maska vi av alla. Och inge fel på hullet ;)

#3 att hästen behöver b-vitamin vid fällning är en myt. Läs senaste numret av Equipage! 
Tror ärligt talat inte att du kan fodra honom pigg, är mycket spektisk till det. Det är inte alla hästar som reagerar på havre heller. Är inte din häst en sådan som reagerar så spelar det ingen roll om du ger 1 eller 2 kg havre, skillnaden blir inte större jämfört med annat foder med liknande värden.
Att hästarna är lugnare nu på sommaren är inget konstigt, speciellt inte om de går ute.
Se över din ridning, många gånger rider man sin häst slö. Sätt högre krav på honom att han SKA gå fram. Låt honom inte såsa runt i framskrittningen, kräv energi och tryck omedelbart från uppsittning.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 Min häst är normalt en durasell kanin och har vart det i 6 års tid, alltid framåt å man måste alltid tänka "bromsa, broms, broms" typ, dock kom min kompis på en smart grej, rider nästan alltid på rakt bett då han blir så jobbig och lite stark på delat bett, så kanske ska prova 3-delat och se om det kan"pigga" upp honom lite :P
Men havre är väl för att ge mer energi? och hur mycket ger man då till häst i lätt arbete? vi har havre i stallet så man kan ju alltid prova :)
Som du säger är det inte alltid det gör skillnad, gav honom kraft foder för lätt arbete, byte till musli, tog bort allt kraft foder och ändå var han jobbig att rida, så det beror inte alltid på fodret, men ibland kan det ju göra skillnad :)

Varför inte njuta av att din häst är lite lugnare om du annars tycker att han är jobbig… Min ena häst är superpigg jämt och har stort behov av motion, han är mer harmonisk på sommarhalvåret då han får röra sig som han vill dygnet runt.
Om du måste bromsa bromsa bromsa så skulle jag tippa att du spänner dig och följer med i ökningen vilket får hästen att springa på mer. Om man när man ex travar och hästen ökar så rider man själv lätt långsammare och får hästen att anpassa sig efter din takt. Ökar han och du drar i tyglarna så spänner du dig lätt och ökar på takten omedvetet.
#4 Tycker att #6 har en poäng där. Varför inte bara njuta av att hästen har lite mindre energi på sommaren om du tycker att han är jobbig med sin energi resten av året? Reagerade också lite på att du skrev att du behövde "bromsa, bromsa, bromsa". Även om hästen är pigg måste du försöka jobba med hästen och inte emot den. Självklart måste du ta halvhalter och visa att hästen inte får bete sig hur som helst, men istället för att bara dra är det bättre att göra någon övning som får hästen att lugna ner sig. Ta vara på energin! :)
Jag tycker nästan det låter som att han normalt set tunder höst/vinter/vår är lite understimulerad men nu på sommaren så får han en rejäl hage att gå i och går och betar så mkt han vill och kan springa och leka som han vill (kanske är han även ute mer på sommaren?) och det gör att han blir mer stimulerad och kanske inte blir som en duracellkanin just för at than är mer lugn och harmonisk.
Njut av det istället =P Är det på det viset så tror jag inte du kan fodra upp honom för då är han inte slö av att något saknas.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6-#7 för han är seg, normalt har han ett riktigt "go" i stegen, nu känns han liksom seg och vill ha det där "go":et utan att ha stressen ;)
Jag bromsar inte med tygeln men liksom tänker hela tiden "broms, långsamt, mjukt, långsamt" skulle jag bromsa med tygen hela ridturen skulle han få en väldigt tråkig mun :P
#8 hela hösten + vintern gick han i en gigant hage med terräng :P
Man vill ha mitt "go" lite det jag älskar med att rida honom, känslan ;)
TS du svarar på din fråga i första inlägget, du skriver ju att du vet vilken "foderstat" som han "blir tok pigg" av.
" Emshify " har en poäng i att använda energin till något vettigt i stället för att försöka hålla den inne i han. Vi som har ridit hästar som INTE vill gå fram vet hur jäkla jobbigt det är att få något vettigt gjort med dom i början. JAg föredrar hästar som stressar/taktar och går fram för då ger hästen mig något att jobba med och utnyttja utan viljan fram har vi ingenting.
Vi vill ju att hästen går framåt så sätt den i jobb när den gör så och fånga upp energin i något nyttigt jobb i stället.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Låt honom stå inne och vila någon timme innan ridning :)