Min häst beter sig konstigt
Har några frågor som jag gärna vill ha hjälp med. (Hästen har undersökts av veterinär och hon har inte ont. Skriv helst inte en hel lektion om hur hästar tänker och är för det vet jag redan. Jag känner min häst. Vill ha lite konkreta tips om hur andra har löst liknande "problem".)
Hästen är inte en snäll och rar ponny utan en stor, envis diva. Det är ett lettiskt halvblodsto på 6 år. Hon vill helst betsämma själv och om ingen annan tar kontrollen gör hon det själv. Detta är alltså ingen häst som man alltid kan be snällt. Ibland måste man ta i lite för att synas och höras hos henne. Jag är aldrig elak mot mina hästar men behandlar dem efter deras personlighet.
1. När vi är ute och rider försöker hon göra det hela lite mer spännande. Hon kasstar sig vid olika tillfällen utan att det finns rimlig förklaring till varför. Detta är i sig inte något farligt eftersom jag är van och inte har någora problem att lösa situationen.
Min undran är varför hon ALLTID kastar sig åt höger? Finns det en förklaring eller är hon helt enkelt starkare i sin "högerkasstning". =D
2. Jag undrar om någon har några tips på hur man kan lära hästen att "sitta fast" i stallgången eller bindas upp på annat ställe. Min häst backar och när det tar emot ställer hon sig på bakbenen och drar till grimman eller annat går i sönder. Hon får inte direkt panik men är inte heller lugn. Känns bara som att hon inte tänker stanna kvar.
Någon som vet hur man kan lära dem att det är okej att "sitta fast".
3. När hovslagaren är hemma har han ett riktigt hästjobb med min kuse. Hästen försöker ibland lägga sig ner när han ska verka framhovarna och ibland också ställa sig på bakbenen.
Hon är plattfotad och ömmar när man rider på grovare grus. Första skon han tar av brukar inte vara några problem. Men när hon sedan ska stödja på den hoven en längre stund kommer problemen.
Kan det vara så att hon helt enkelt blir öm och det är jobbigt för henne? Vad kan man göra? Är det bara att låta henne ställa ner och vila lite? Finns det en annan förklaring? (Hältutredning på hästklenik är gjord)
Har du några svar eller tankar? Skriv siffran på frågan och ditt svar. Tacksam för synpunkter.
MVH Julia
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Kanske inte fungerar att låta henne stå barfota medan man verkar och slår på nya skor, utan man kanske bara kan ta av en sko i taget, verka och sedan slå på en ny sko innan man tar av resten av skorna. Är hon ömfotad kan det säkert vara ett bra alternativ.
Ja, absolut. Men vi tar först av bägge skorna, sedan sätter vi på en ny. När hon sedan ska stå och stödja på den som hon redan har en ny sko på kommer samma problem. Hon blir väl antagligen lite öm eftersom hon just fått på sig en ny sko, men jag förstår absolut hur du tänker. :) Tack :D
Det låter som min häs han är lettiskt halvblod dessa hästar är snälla o Goa men när dr inte vill eller bästemer sig för något så går det inte att göra något . Min häst är supper snäll 5 år är som En gammal gubbe att hantera inte alls unghäst beteende men bästemde han sig för något så går det inte att göra något . Han har inga problem med stallgånge. Men när han vill backar hann också bakåt och drar låsa sig men han är absolut inte strässade när han gör detta . Jag upplever att lättisla hästar är väldigt lila istadig med endå Goa . Det ska va på dera vis alltså stryka dem medhårs . Jag hade sjukt mycket problem med Hovslagare tills jag bytte jag tror alldrig jag kommer bytta för att han gillar ingen annan. Han avskyr strässade personer och klarar inte av att någon ska jäkta . Och så jag bytte till en lugn de funkade ute han reste Sig på backbenen. Tills jag hittade en som kunnde först och främst sko på rätt sätt och tog alt han gjorde med en nypa salt , det var magiskt efter första skoningen försvann alla problem . Men det handla om att föra de behaglig för honnom och ge lite hö under skoning och beröms honnom han är än väldigt arrogant häst . Gör man inte som han vill eller på han vis är det inte kul . Men han behöver uppmuntran och beröm han har så stark personlighet och är alldrig osäker i någon sitvation .
För att hästen ska kunna lära sig att sitta fast måste den lära sig att flytta undan för tryck i nacken. Träna på det en massa både med att du har händerna i nacken och att du håller i grimman så det blir tryck i nacken. Försöker hästen komma undan så följ bara med med trycket och så fort den sänker huvudet så släpper du efter, kan vara bra att belöna det med godis också för att inlärningen ska gå snabbare och att hästen ska se det som trevligt att gå undan för tryck.
Får hästen panik av att sitta fast så behöver du nog träna mycket på detta. Men är hästen inte rädd utan bara har lärt sig att den kan backa och dra till så kommer den lös så kan det nog vara värt att prova bryta beteendet genom att se till så att den faktiskt inte kommer lös.
En metod är att sätta på en rejäl halsring på hästen som inte går sönder och knyta fast rep som inte går sönder i den. Sedan kan hästen få prova komma loss bäst den vill. Men då gäller det att det är en häst som inte är rädd, utan använder sin logiska hjärna fortfarande. Är hästen rädd och får panik är det en dum metod.
Annars får man väl lära hästen att stå stilla lös på stallgången så slipper man problemet.
#3 Vad skönt att jag inte är ensam :D
Ang hovslagaren är min hovslagare väldigt lugn och stabil. Litar helt och hållet på honom. Vi gör årecis som du skriver, ger henne hö och försöker stryka henne medhårs. Det är väl antagligen bara att fortsätta och ha tålamod med henne :)
#4 Tack! Det ska jag träna på mkt! Det gör nog susen :D Men precis som du skriver har vi också tänkt. Fungerar det inte får vi helt enkelt sätta fast henne. Hon får inte panik utan vill bara komma loss :)
Tack för tipsen :D
Asså rubriken i tråden har blivit ändrad till "Min häst beter sig konstigt". Jag har inte ändrat det, utan någon annan. Det var INTE så jag menade. Detta är inga konstiga beteende för mig, jag bara undrade om någon hade några tips.
1. Angående att hon slänger sig åt höger skulle jag nog säga att det beror på att din högersida är svagare (vänsterhänt måntro?) och att det helt enkelt blir lättare åt det hållet. Annars kanske det kan ha något att göra med om ni alltid brukar rida på samma sida av vägen (lätt hänt om man inte tänker på det) eller att hon ser lite bättre på höger öga och har lättare att bli överraskad av saker på sin vänstra sida.
Rid henne i form när du rider ut så hon får annat att tänka på och ställ höger så du får kontroll på högerbogen när du misstänker att hon är på väg att hitta på något.
2. Skaffa ordentliga "stallgångssnören" i elastiskt material. Vi har några som är ganska så tjocka, tjockare än vanliga rep, och fyllda med gummi. Det tar aldrig tvärstopp, så hon kan inte varken skada sig eller utrustningen, men det är väldigt jobbigt att stå och dra i dom. Jag ger henne max en vecka innan hon slutar dra (om hon inte tycker att det är kul. Vi har en häst som står och leker med resorsnörena så fort han står uppbunden).
3. Mitt tips skulle också vara att prova en annan hovslagare. Även om den du har är bra kanske det finns någon som passar henne bättre. Annars är mitt tips att fixa något mjukt för henne att stå på, typ en hunddyna eller nåt. det viktiga är att det inte ska finnas risk att hon halkar på den (friktionen hov-mjuk sak och mjuk sak-golv måste vara tillräckligt stor) och att det ska gå att borsta bort sömrester från den.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
1: Att bota en häst helt och hållet från att kasta sig är nog omöjligt men man kan få det betydligt bättre genom att få hästen att tänka först. Då dom kastar sig så gör dom det oftast reflexmässigt och inte medvetet första 1sekunden efter det så kommer hjärnan ikapp och kan börja tänka. Det vi skall göra är att minska den första delen så mycket det går så att hästen tänker tidigare och tidigare.
Mitt recept är att oavsett vad vi gör för tillfället alltid vara medveten om vad hästen koncentrerar sig på så att jag ligger före hästen och då kan förutsäga vad som kommer att hända samt att alltid ha en plan för fåglar, harar,rävar,hjortar,golfspelare,bärplockare som kan dyka upp. För att få hästen att tänka så måste vi ge den ett val, mitt val som jag ger hästen är alltid att arbeta eller ta det lugnt. När hästen kastar sig så tar man den tillbaka till stället där den kastar sig och arbetar i strikt dressyrform rättvist utan ilska/rädsla med eftergift för det som är rätt men ändå strikt så långt hästens utbildning tillåter. Sidvärtes i öppna med huvudet riktat mot det som triggar kastningen så att om hästen vill springa så måste den springa mot det som är "farligt" vilket tar udden av att vilja springa. Volter tillbaka om det så skall behövas och utbildningen tillåter galoppvändning och sluta tillbaka. Så fortsätter man till man känner att hästen mjuknar och vill ge efter och signalerar att "det är inte farligt längre" då ger man efter på formen och låter hästen göra samma sak ett tag till men med huvudet så lågt ner som den kan , till slut så görs allt i skritt på hängande tyglar.
Det är prio ett att alltid avsluta problemet med en helt avspänd häst som accepterade behandlingen och att det inte var farligt eftersom vi sade att det inte var farligt. Det är också prio ett att alltid ta tag i detta oavsett vad vi höll på med innan därför att vi vill visa hästen konsekvensen av att kasta sig ALLTID betyder jobb i 5minuter. Efter några gånger så börjar hästen tänka sig för om det är värt det och den där första sekunden blir kortare och kortare därför att ryttaren alltid tidigare haft rätt i att det var inget farligt och att det är jobbigt att jobba.
Att göra detta kräver takt, ridkunskap, och omdöme för hur mycket hästen klarar av och vad som är rättvist. Lite video relaterat till detta finns här, den enda skillnaden är att dessa hästar gör allt medvetet vilket inte alltid är fallet med kastningar men det ger lite visuell information om hur jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=vyLs7yZ7Obo
http://www.youtube.com/watch?v=Y1szSk8yI9o
http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw
Ang höger kontra vänster, kolla synen på varje öga om du kan se att hästen har någon skillnad, vifta med något ute i hästens periferi och se om den reagerar olika mellan sidorna, kolla om något öga ser dimmigare ut i linsen.
2: Att stå stilla med tryck på nacken är inget hästar har medfött, det är något vi måste lära dom. Det "#4 skrivet av Zaphix " skriver är mycket bra. Som tillägg till det är att om vi tränar detta så får vi en häst som sänker huvudet när vi skall tränsa. Att kunna få en häst att sänka huvudet är verkligen en sak som ofta förbises, en häst som sänker huvudet är en häst som är lugn och vi kan få den lugn genom att få den att sänka huvudet.
Det finns två metoder som jag har använt för att kunna lära binda upp. Den ena är en ordentligt fastsatt ring i väggen, en longerlina och repgrimma. Fäst hästen i linan och dra longerlinan genom ringen två varv och håll resten i handen. Se till att linan kan löpa fritt igenom ringen när du ger efter. Se till att hästen har rätt kort lina i början. Flytta nu lugnt hästens bakdel fram och tillbaka så att den får känna att den sitter fast i linan men ändå röra på bakdelen, om hästen börjar slita så ger du efter sakta åt den så den får jobba för det men ändå känner att den får en viss frihet. Upprepa detta lugnt och stilla tills den börjar tycka att det är jobbigt att hålla på med detta då det inte var farligt. Akta fingrarna så du inte hamnar inne i ringen med dom bara.
Ett annat alternativ är att se till att det finns en vägg bakom när du gör detta så att hästen hittar en stopp i väggen och inte kan backa längre.
Träna alltid först att sänka huvudet som " Zaphix" beskriver innan du gör detta. Det är inte rättvist att hästen skall reda ut allt på en gång.
http://www.youtube.com/watch?v=iaYia4bGF04
3: Plattfot betyder att dom hovarna tar mera vikt och trycks ut, vilket kan betyda som du säger att dom är mera känsliga där för stenar. Hur som helst så kan man antingen se till att hästen får stå på något mjukt underlag med nakna hovar typ gummimatta, sand. Jag skulle nog longera hästen innan hovslagaren kom av två anledningar. ett: att ta bort all överskottsenergi och viljan att medvetet bråka, två: att frigöra endorfiner som fungerar som naturligt smärtstillande om hovarna är så känsliga.
Angående känsliga hovar så kan du ju alltid låta sätta in sulor under skon.
Hoppas detta var konkret nog.;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 Jag är dock högerhänt och hästen är starkare i vänstersidan. Det syns jätte tydligt vid jobb från marken och på träningar. Rider faktiskt väldigt varierat på olika sidor av vägen. :) Men bra tanke :)
Jag har ingen padock eller annan tillgång till träning vilket gör att jag rider ut i skogen varje dag. Att då behöva jobba henne varje dag är inte ett alternativ. Jag vill ha roligt när jag rider ut. Jag uppmuntrar istället henne att våga gå förbi det "läskiga" och det fungerar bra. Som jag sa i inlägget. De kast hon gör att inte ett jättestort problem.
Vart köper man sodana elastiska rep? Har haft såna men de drog en liten D-ponny i sönder? xD
Hovslagaren byts inte. Vi har 3 andra hästar med olika temprament och personlighet och han sköter alla exemplariskt. En ny hovslagare måste lära känna alla hästar och det vill vi undvika. Men ska testa att låta henne stå på något mjukt :)
#8 Som jag sa till #7 rider jag alltid ut i skogen och vill ha roliga och uppmuntrande ridturer. Uppmuntrar henne till att våga istället för att jobba henne till att våga. Jag vänder tillbaka henne och uppmuntrar. Kan inte jobba henne i form hela tiden. Dessutom har hon inte lärt sig öppna, sluta eller sidvärtsrörelser ännu. (Ej tränat mycket av olika anledningar)
Ska defenitivt testa att longera henne innan. Och ställe henne på något mjukt. Vill dock inte ha sulor då skorna inte sitter lika bra då. Vi rider i så varierad terräng och de tappar skona då och då. Med sulor blir det bara jobbigare :) Men tack endå :D
Jag tycker INTE som " Caf_Roy " i att rida på tygel hela tiden, det är alldeles för ansträngande. Det jag föreslog var ute på vägen eller i naturen, men kanske inte tydligt nog. Dock så är jag annars väldigt överens med " Caf_Roy " i hanteringen.
Hästar som är så här bör tränas att kunna gå på hängande tyglar i skritt utan att ställa till med något och för att skillnaden mellan lugnt och arbete förstärks väldeligt och det är ju där valet ligger i hästens huvud (arbete eller softa). DÄremot så skall dom kunna gå på tygel om man kräver det.
Rekomenderar dig starkt att börja med sidvärtesjobb så fort du kan, om inte från ryggen så från backen. Det finns inget som är så utbildande både för kropp och psyke på hästen som att kunna använda sidvärtesrörelser i både arbete och rörelseutveckling hos hästen. Utan sidvärtesrörelser så har du inte kontroll på bakdelen(och skänkeln) och då kommer alla kastningar att vara dubbelt värre att ta hand om. Så sätt detta som prio ett på listan. Det behöver inte vara tråkigt och går att lära i skogen eller på grusvägen, (där jag mest håller till;-) En favorit är att gå slalom i sidvärtes mellan träd.
Snyggt ekipage, ser ut att ha en del fullblod i sig?(hästen alltså;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Att rida hästen i en öppen elösgjord form är inte detsamma som att jobba dressyr, vilket jag håller med om vore överdrivet att göra varje dag. Men att hästen ska bjuda fram till handen och gå i en eftergiven lösgjord form när jag tar tyglarna ser jag som en grundförutsättning. det kan ju vara så att hon kastar sig för att hon inte hade något bättre för sig, och då slipper du det.
Det är jobbigt i början att få hästen att acceptera att det är i form som gäller, men aldrig så skönt när hästen automatiskt söker sig ner till bettet och hittar en avslappnad form så fort man tar i tyglarna. Man kan både busa och bara mysa på en eftergiven häst.
Alla hästar kan ställas, även på rakt spår (öppna/sluta) om ryttaren vet vad den gör och tar lite i taget. Det är en bra övning som lossar hästens sidor och gör den mjuk och lyhörd, så börja så smått med det du.
Hon som har stallet sa att hon troligtvis köpte sina på Kings, men jag hittar inte dom. Däremot har jag googlat lite och hittat i lite olika storlekar på Hööks och Rider-sport. Du kan säkert hitta fler och är de för korta går det ju att skarva med vanliga grimskaft.
Ok " Caf_Roy " då förstår jag hur du menade med "form" och är helt överens med dig i att använda det så. Speciellt då på en skolad häst. Jag får dock känslan att detta inte är en speciellt skolad häst?
Lycka till
#6 Det är jag som har ändrat, då rubriken "Tips" inte säger någonting om trådens innehåll. Har du ett bättre förslag på rubrik så är du välkommen att säga det så kan jag ändra igen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det är lättare på en skolad häst eftersom den redan är van, men det är också så man får en häst skolad. Jag brukar kräva det av alla hästar jag sitter på oavsett utbildningsnivå (så länge de är inridna, då) och de brukar gilla det och bli mer avslappnade, även om de protesterar lite i början och påstår att de inte kan.
1. Kan ju vara så att hon är "starkare" i sitt "högerkast". Riktigt jobbigt med sådana hästar tycker jag, otroligt ouppfostrat. Men samtidigt kan det vara jäkligt svårt att få ur dom. Men eftersom det inte verkar som om det egetnlgien finns någon anledning till kastet så hade ajg utsatt hästen för något otroligt jobbigt när detta händer, så hästen får anstränga sig och uppleva att det blev jobbigt att göra sådana kast.
2. Båda dom hästarna jag har nu har haft problem med att vara uppbundna. Inte för att dom panikar utan för att dom vill gå därifrån. Vanligast är att dom backar, när det tar emot så reser dom sig och drar tills något går sönder så dom blir fria. Jag löste det genom att köpa transportgrimskaft som är elastiska. Så alla uppbindningar blev elastiska. När dom drar i en elastisk lina så tar det aldrig stopp och det blir inte panik/slita sig loss reaktion på det. Oftast åker dom bara tillbaka och blir förvånade. Nu är det inte längre några som helst problem att binda upp någon av mina kusar =P
3. Sådan var min första häst. Han hade helt enkelt ont. Ibland, på vissa hästar, så kanske det hjälper bara att låta hästen avlasta genom att ställa ner benet en stund. Men ärligt talat så tycker jag det är en kass hovslagare osm inte redan räknat ut att han faktsikt bara kan sko en hov åt gången. Drar han av skon så får han göra hoven klar innan han drar av nästa sko. Har man en bra och duktig hovslagare så ska han kunna sko färdigt en hov innan han drar av nästa sko. Visst är det lättare att ha av båda skorna på en gång, men alla hästar klarar inte det. Jag hade sagt till hovslagaren om jag var du, bett honom om att bara sko en hov i taget.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Läste nu detta inlägget. Visst kan det vara så att hästen blir öm, men det ska den inte bli av att bli skodd då har man antingen tagit för mkt eller sömmat fel. Men däremot är det väldigt vanligt att hästen tar upp ett beteende och hänger kvar vid det. Om hästen får stå på ett ben utan sko och får ont så är det risk att den gör samma sak även med nya skon på. Ett tips kan vara att sko en hov i taget och sedan leda hästen fram och tillbaka på gången mellan varje hov. Hästen får då känna på hoven med nya skon och du/hovis ser att hästen inte ömmar.
" Caf_Roy " Jag har inget imot det du skriver. Det enda jag drar mig för är att försöka skola hästen i det ögonblicket det händer något, det brukar inte sluta väl. Att använda det på en skolad häst när den är skolad är helt ok.
Skola först sen använda är vad jag vill säga.
Lycka till
#17 Jag håller med, det jag menade var i förebyggande syfte, att alltid ha hästen lösgjord och lyhörd.
Och sen när man misstänker att hästen kanske vill kasta sig, börja ställa lite höger som om man tänkt göra det hela tiden. Då får den både något annat att tänka på och själva kastet blir svårare om ryttaren har kontroll på bogen.
Att hästen kastar sig innebär att den inte längre har sin uppmärksamhet på ryttaren, och då måste man få tillbaks den.
#10 Vi har tränat på det men som jag sa har vi haft långt uppehåll. Jag har bara haft hästen i 11 månader och inte hnnit så långt. Hon var sjuk, jag var med om en trafikolycka, hon blev halt o.s.v. Träning har helt enkelt inte varit möjligt. Hon har utvecklats i skötseln så som att leda, ta in ensam, kratsa hovar os.sv. Hon kunde vara en riktig kossa med det förut och det har vi tränat jättemycket. Inget ont som har något gott med sig :D
Tack! Hennes morfar är Arabiskt fullblod :)
#11 Ok tack.
#15 Kasten är som sagt inget jätteproblem. Hon gör det inte för att hon är ouppfostrad utan för att det är lite spännande och kul att utmana. Jag tycker bara ridningen blir roligare och mer givande om man har en häst man får jobba lite mer med :) Ska givetvis jobba bort kasten :)
Ska nog testa dessa elastiska saker xD Men en ponny drog sönder en sådan hos oss en gång och jag tror att min häst gör dessamma. Men absolut värt att testa :)
Hon ömmar "alltid". Hon är helt enkelt lite mer ömtålig under fötterna och det är min hovslagare mycket väl medveten om. Men jag ska prata med honom om detta med att sko en hov i taget. Varför han inte gör det.
Kan lägga till att min häst nu (16/8) fått en behandling av akupunktör. Lite knyck här, skjuta lite droppar där. Använde också lite grön laser på henne. Lexa ska nu vila tills på mångad :)
Vill bara tacka alla som engagerar sig så i mitt lilla liv xD Verkligen jätte snällt att ni hjälper mig och skapar så bra diskussioner! Tack! :D
Mitt "tips" angående skoningen att hon stegrar och försöker lägga sig ner. Min första ponny gjorde likadant! Och när dom försöker lägga sig ner fortsätt och håll i hoven och låt hon lägga sig ner då kommer hon känna att det inte var nå sknt och då slutar dom oftast iaf min ponny och flera andra som jag vet.
Jag gillade först inte den lösningen men efter min ponny stegrat och sparkat framhovarna rakt i bröstet på hovslagaren så han flög in i väggen så kände jag att det var värt att testa för att lösa problemet.
Samt att ha en väldigt lugn och tålmodig hovslagare!
#20 Jaa fast det låter lite farligt. Kan gå väldigt illa. Men kanske som absolut sista utväg. Som du säger. Tack för tipset :)
#19 Om du är rädd att de (gummisnörena) ska gå sönder kan du ju alltid sätta dubbla. Men får du tag på bra snören ska det inte vara några problem, vi har som sagt en stor vältränad häst som har som tidsfördriv när han står på gången att se hur långt han kan dra ut dom. Hans snören behöver bytas kanske en-två gånger om året.
#21 Nää inget farligt alls. Bara hålla kvar i hoven, hästen lägger sig på knä eller går ner helt och hållet. Den testar dig när den gör så. Min unghäst gjorde så hela tiden när hon var liten, hon var inte van att man lyfte i fötterna på henne. Bara hålla kvar och låta hästen testa, släpper man så visar man att beteendet lönar sig och hästen kommer fortsätte och kanske till och med ta det ännulängre. Gäller att hålla kvar och visa att man inte släpper. När hästen ställer sig upp igen, då släpper man.
Aldrig släppa hoven på en häst som försöker ta den ifrån dig.
" MidnightLight " " CelsiusT " jag hade skrivit det ni skrev om att lägga sig ner men raderade då jag tyckte att det var en lite väl radikalt metod att visa i denna grupp, men se där tog jag fel. Ska inte hålla igen i framtiden och tack för att ni visade vägen.. ;-). Föv en bra metod, man skall ta vara på alla tillfällen som hästen bjuder på. Lägger dom sig ner så sätt er försiktigt på halsen och håll dom nere och samtidigt slå på skorna när dom ändå ligger. Nästa gång så står hästen om den får välja och det får den ju..
" MidnightLight " Det lät illa med att kicka hovslagaren in i väggen, hur gick det? Inte undra på att det är omsättning på hovslagare.
" JTphoto " Om hästen inte är ridbar men ledbar så kan man träna det mesta från backen och det är min favvomethod att lära hästar i stället för att sitta och riskera nacken på outbildade rädda hästar.
"#18 skrivet av Caf_Roy " helt riktigt, speciellt sista stycket om var hästen har sin uppmärksamhet. Det gäller att vara tidig och bryta hästens "felaktiga" uppmärksamhet så tidigt att det hela inte händer, dvs vara så tidig att man förebygger allt och det blir en "ingentinggrej". Träna att se tecknena på hästen innan det händer så att du vet, jag brukar spela upp händelserna som film efteråt och där hitta tecknena och nästa gång så är jag där före hästen och stöttar den att flytta sin uppmärksammhet till något nyttigt som att flytta hovarna någonstans.
Lycka till
#24 Wow så underbart med lite ironi.
Jag har faktiskt aldrig varit med om att hästen faktiskt lägger sig. Oftast hänger dom sig i armarna på en och då är det bara att hålla emot, såfort dom släpper efter så släpper man ner hoven. Men ibland händer det att hästen går ner på knä.
Jag ser det som vanligt ren inlärningspsykologi. Beteenden som lönar sig fortsätter man med och beteenden som inte lönar sig slutar man med.
Om jag släpper såfort hästen hänger sig i mig så lär jag hästen på 2 röda att "häng dig i mig så släpper jag dig". Hästen tränar mig helt enkelt att släppa på kommando.
Om jag istället håller emot när hästen testar att komma loss så märker hästen att det var ingen bra väg att gå, jag kommer inte loss, inte lönst att försöka.
Sedan är det såklart alltid bättre om man kan ställa ner hoven INNAN hästen hänger sig i armarna på en, men har den börjat hänga så skulle jag aldrig släppa. Jag vill inte lära hästen sådana dumheter.
#26 Du menar alltså att man ska sätta sig på halsen och sko hästen liggandes? Jesus =S
#26 Hur i hela friden ska man kunna hålla ned en häst lite försiktigt så att man kan sko?! Med sömnmedel?! Det är ju inte som att vända en hund på sidan för att klippa klorna :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Hästar är så snälla och fridfulla när dom ligger ner.;-)
http://www.youtube.com/watch?v=OhFnujdXwXs&list=UUG1kt5kKk5AuTz_VBS_Gh8w
Lycka till
Men att hålla i hoven när hästen ska lägga sig ned är inte det lättaste, min häst väger 600 kg och skulle han vilja lägga sig så lägger han sig hur mycker man än försöker hålla i hoven på honom.
Han är rätt lat och tycker inte att det är så nödvändigt att hålla uppe sin egen hov när hovis skor honom, så han tynger gärna ned lite. Slutar dock på en gång när hovis säger åt honom. Men det är nog tungt att hålla i honom då, och då hade han ändå inte tänkt lägga sig ned..
#30 Så sant! Men jag brukar ändå köra på att hålla i, heldre att jag håller kvar och hästen då lägger sig än att jag håller emot och tappar benet. Sålänge inte hästen ställer ner benet eller tar det ifrån dig så gör det ju inget om hästen faktiskt går ner på knä och du hänger efter. För hänger du kvar när hästen reser sig så inser den att du är mer envis än den är stark,
#31: Inte alltid så lätt som det låter..
Stallkompisens gamla häst var svårskodd, hennes taktik var att göra höga jämfotahopp med bakbenen och stampa ned rejält sedan, även hon vägde 600 kg. Var en stor och stark hovslagare som lyckades hålla i ett par gånger, sedan blev det bättre, Men han var också redigt stark, andra hovslagare misslyckades och alla andra som provade också.
Det gick helt enkelt inte att hålla i om man inte var en stor och stark karl.
Med frambenen så så försökte hon lägga sig när hon blev pleggad, gick inte att hålla i då heller, men med mer pleg gick det iaf..
Hon hade dock ont, så det var därför hon var svårskodd. Togs bort pga. missbildade haser och lite annat.
#32 Nej jag vet att det inte alltid är så lätt. Det finns många saker som kan vara svåra med dessa stora djur. Det vi kan göra är att försöka så gott vi kan och göra vårat bästa helt enkelt =P
#24 Som jag sa så har jag också varit skadad. Min häst är heller inte outbildad eller rädd som jag också tidigare sagt så vill hon bara göra det hela lite mer spännande.
#31: Jag skulle vara rädd för att hästen skulle slå sönder knät om den lade sig medan man håller upp hoven. Är det ingen risk för det?
#34: Jag undrar om hästen verkligen resonerar så. Snarare är det så att beteendet har befästs genom att du har uppmuntrat det, kanske genom att trösta och lugna när det händer? Kanske du efter kastet uppmuntrar och berömmer när hon går förbi? Då gör hon det igen för att det blev en stund med extra uppmärksamhet när hon gjorde det första gången. I så fall kan det vara bättre att ignorera eller ge ett ganska ointresserat fyande eller låta spöt falla på den högra bogen när hon kastar (för hon kastade väl åt höger?)
#35 Nej det är ingen risk ;P Det är ju inte så att hästen ramlar bara för att man håller i hoven. Den lägger sig precis som om den skulle lägga sig ute, bara det att man sjläv håller i hoven.
#35 Nja jag uppmuntrar inte beteendet utan precis som du säger, ignorerar det om det inte är så att hon är rädd för något. Då ignorerar jag kasten men så fort hon gör rätt, alltså söker sig framåt, berömer jag. Men om hon bara kastar sig ignorerar jag det.
Jag tycker tyvärr de låter som att hästen är ouppfostrad. Känns som du har lite undanflykter om de mesta. Måste väl finnas tx en grus eller en gräsplätt någonstans som du kan använda som en ridbana? Varför har den inte lärt sig så enkla saker så som flytta för tryck av skänkeln? Låter som att de är dags att sluta mesa med hästen, fjantar den ute gå på den hårt då. Enda berömmet den får när den gör rätt är att du rider lugnare/snällare. Kan du inte binda upp hästen någonstans där det tar stopp om den försöker gå? Tx i en box? Hur är hästen att kratsahovarna på? Tycker skoningen låter extremt farlig för alla närvarande. Ge hästen lite lugnande. Får du inte bukt på problemen så tycker jag att du ska lämna iväg hästen att få hjälp. Viktigt att rätta till beteendet tidigt.
" imsuchadiva " lugnande medel ersätter inte utbildning. Att använda lugnande medel är ok som engångshändelse men inte kontinuerligt. Hästar skall utbildadas så att hovslagaren och alla som skall hantera hästens ben/hovar skall kunna vara säkra i sitt jobb.
" JTphoto " Om du "bara" ignorerar dåliga saker som hästen gör så ändrar du ingenting för hästen och den fortsätter att göra det den alltid har gjort. Och det är väl ok om du är nöjd med det den gör. Om du vill ha en förändring så är det du som måste göra något, hästen kommer inte att starta den processen själv.
Vi måste lära oss att utnyttja hela skalan på hur "hårda" vi är mot våra hästar, den börjar på 0 och slutar på 10 men många nyttjar bara en liten del av den tex 4-6 och maler på utan någon ändring några törs inte mer än 2-3 och hästen regerar över ryttaren och andra fastnar i 6-8 och skriker/slår/bankar med sporrar och hästen stänger av eller revolterar.
Vi måste ta oss tiden att konfrontera hästen i sitt beteende och visa att vi är villiga att löpa linan ut och använda oss av så mycket fasthet som situationen kräver för att lösa problemet. Att vårat mål alltid är att kommunicera på en nivå om 0-2 betyder inte att vi inte kan öka på upp till 10 om det skulle behövas under förutsättning att hästen ochså matchar den nivån. En riktlinje jag går efter är att matcha hästens nivå plus en procent, dvs lite hårdare än hästen är mot mig och att alltid söka reda ut situationen direkt då den händer.
Lycka till
#38 Om det verkar som att jag kommer med undanflykter ber jag om ursäkt. Det är givetvis inte meningen.
Hon är säkert ouppfostrad, men jag gör allt jag kan för att uppfostra henne.
Måste det finnas det? Grusplätt finns defenitivt inte. Det finns enorma ängar som är platta och vida. Hade gärna ridit där om det inte varit för alla sorkhål. Hästarna trampar igenom marken så fort du går ut på ängarna. Detta är ett problem hos oss och har varit det i alla år. Vi håller på att bygga en padock men p.g.a sjukdom i familjen står det still och har gjort det i några år.
Som jag sa, jag har varit skadad, Lexa har varit skadad o.s.v. Flytta för tryck av skänkeln kan hon, men inte skänkelvikning, åtminstånde inte så att vi kan använda det på de sätt som rekomenderades. Och vadå enkelt? Du kanske tycker det är enkelt, men det behöver ju inte betyda att alla tycker det. Hästar och ryttare är olika och har olika svårt/lät att lära sig.
Mesar med denna häst gör jag defenitivt INTE. Detta med att istället uppmuntra henne har jag precis börjat med. Eftersom detta nu visat sig fungera känns det väldigt onödigt att gå hårdare på henne, det gör vi tillräckligt annars..
Ja detta ska vi nog testa, dock inte i boxen. Boxen ser jag som hästens plats och ingen träningsplats. Men det är absolut en jättebra ide att stoppa henne från att gå :)
Hovarna är inget problem alls. Kommer aldrig lämna iväg min häst. I så fall ska jag vara med. Jag vill lära mig tillsammans med henne, inte att hon lärs av någon annan. Men om det krävs kommer vi naturligtvis skaffa mer hjälp än vad vi redan har.
#39 Jag har många gåner tagit i med både röst och rörelse mot min häst, även om jag inte vill. Men det kan vara i en situation där hon bli farlig för mig, sig själv eller någon annan. Jag tvekar aldrig att agera om det verkligen behövs.
Vill också säga att jag verkligen är tacksam för att ni tar er tid att skriva till mig. Har använt många av era tips och jag lär mig hela tiden. Jag älskar mina hästar mer än något annat men just denna häst, Lexa, är en riktig utmaning, precis som jag ville ha det :)
För er som är intresserade av att lyssna på vad som faktiskt händer kan jag berätta att uteritterna numera oftas är helt utan kast. Lexa har insett att det bli mycket trevligare och rida om man uppför sig :)
Jag har ocks börjat med join up och det går kanon med bägga hästarna. Nej, jag har ingen padock, jag gör join up i våran icke färdiga padock, som inte går att rida i. Men det räcker precis till att hängna in en liten rund bana. Merigt, blaskigt och om det har regnat blir det för halt, men ibland går det :)
Grattis till framstegen!
Det är en inte alltför ovanlig missuppfattning att man behöver ridbana för att kunna rida skolor, men så är inte fallet. Man kan precis lika gärna smyga över hästen i en öppna eller sluta på en grusväg eller lite bredare jämn stig. Har man tillgång till en hyfsad grusväg kan man också rida skänkelvikning från ena sidan vägen till den andra, rakställa och sedan tillbaka igen.
Det viktiga när man rider skolor på en ovan(/otränad) häst är att ta det lite i taget. Rida några steg svag skola och sedan gå ur och berömma. Lagom länge så att hästen hinner få jobba lite utan att tycka att det är jobbigt och lagom mycket så att den får tänka till lite hur den sätter fötterna utan att tycka att det är svårt.
Det är knepigare att träna dressyr utan ridbana, men det går. Man får vara lite påhittig bara. Lycka till!
Ps. Snyggt kort! Tog det för en annons först.
Kul att det går framåt för dig.
Om det är någon som tycker att du mesar med hästen så får det stå för dom, jag har inte uttryckt den uppfattningen.
Jag vill bara förtydliga det jag tidigare skrivit om att vara bestämd mot hästen. Vi måste alltid möta hästen på samma plan som den möter oss, varken mer eller mindre för att få den att överväga att lyssna på oss. Men om inget händer i våran relation till hästen så når vi inte fram till hästen, och då så måste vi se oss i spegeln och ändra på oss för att passa just den hästen, för hästen ändrar sig inte om den inte har någon anledning till det. Det är alltid vi som måste starta upp en förändring alldrig hästen. Hästar har en väl utvecklad uppfattning om vad som är rättvisa, och när hästen uppfattar det vi kommunicerar som rättvist mot den så accepterar den det.
Och som vanligt så träffar " Caf_Roy " rakt på sak så jag skriver inget mer om det.
Lycka till
#41 Håller absolut med dig. Har tavlat i flera år med ponny och sedan häst. Hade ingen ridbana eller tillgång till en utan det fick gå ändå :) Har nu fått lite tips av min underbara tränare och känslan har äntligen landat i HUR jag ska träna på grusvägarna och inte bara ATT jag ska göra det. Förstås skillnaden? xD
Tack :D Annons? Hehe njaa xD
Ska förklara vår "långsamma" läroprocess. Alltså varför hon ännu inte lärt sig mycket som andra hästar redan kan vid hennes ålder. Hon var inte mycket hanterad när vi köpte henne och det är först nu, ett år senare, som vi kan börja skola henne på riktigt. Dressyrträningarna har många gånger handlat om att få henne lugn och inte hoppa två meter upp i liften med jämna mellanrum. Hon är en häst med mycket liv och vi har lixom fått "ta ner henne på jorden". Hoppas ni förstår :)
#42 Absolut. Vilken resa jag har gjort för att synas i denna hästen ögon. Hon är tuff på utsidan men en verklig ängel och omtänksam pärla på insidan. Det gäller bara att plocka fram det :D
" JTphoto " Ston, säger bara det. Dom kan det där med att dizza en, men kommer man bara dom under skinnet så släpper dom inte ut en;-). Jag gillar dom för att dom alltid har attityd och attityd kan man göra något med, likgiltighet är svårare. ;-)
Var glad att du har en häst som går framåt för sånt är guld värt, rikta bara in energin på något nyttigt, hästar som inte vill gå fram är mycket svårare att få något gjort med första tiden.
Lycka till
#44 Jaa, ston! älskar ston :) Temprament och vilja = bra häst. Jag vill lixom ha något att jobba med. Och jösses, det fick jag xD Men jag älskar henne så mycket. Hon är som en storjumbojet ibland, döv och ej kontaktbar, glömmer att man inte får hoppa runt i boxen när matte kommer in o.s.v. Ja du vet… Men älskar henne mindre gör jag aldrig, framsteg eller inte, mina hästar är mitt liv :')