Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2227 ggr
Maja
0

Hästar och åska

Jag satt och läste en artikel på Aftonbladet om hur en ponny hade dödats av blixten idag och vi hade själv ett rejält åskväder som drog förbi oss idag.

Då började jag fundera på hur olika vi reagerar på åska och oväder. När det duggregnar lite utomhus är det väl ytterst få (om ens någon) som plockar in hästarna i stallet. När det börjar ösregna så vet jag några som gärna tar in sina hästar (speciellt om de inte har något skydd att gå in under själva). Men hur är det vid åska egentligen?

Låter ni era hästar gå kvar ute i hagen vid rejäla åskväder? Tar ni in dem? Var drar ni gränsen för om ni tar in eller låter hästen vara ute i hagen?

CelsiusT
1

Har inte någon direkt gräns mer än att jag tittar till hästarna och ser hur dom mår. Står dom och fryser så kanske jag tar in dom, men åska brukar inte vara något jag tar in hästarna för, dock så brukar jag titta till dom efteråt. Om åskan är rakt ovanför så kanske jag tar in, har dock inte gjort än. Vi får se, jag gör bedömning från gång till gång. Oftast klarar hästarna regn under sommaren. Om det dock är väldigt kallt och ihållande regn och dessutom blåser rejält, då kan hästarna börja frysa och då tar jag givetvis in dom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
1

Våra går ute året runt oavsett väder.

Blixtnedslag är dock hästar väldigt känsliga för och kan dö av blixten även om den bara skulle slå ner i närheten.

Emshify
0

Om åskan stressade hästarna eller om de spöregnade skulle jag ha tagit in dem. Ser ingen anledning för dem att vara ute i oväder, det kan ju inte vara särskilt roligt… Och om de dessutom blir skrämda av åskan och de börjar springa runt är ju skaderisken stor. Men som #1 sa så får man ju bedöma från gång till gång. :)