Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6090 ggr
Gronstedt
2012-08-25 09:43
0

Ryggproblem

Medryttarhästen har fått ny sadel, som han nu ridits med i tre gånger. Han har hela sitt liv haft en "knöl" på ländryggen, som om tornutskotten på tre-fyra kotor var lite högre än de andra. Han har alltid rört sig bra och aldrig visat smärta, och alla har varit övertygade om att den har suttit i skelettet och han bara "är sådan".

Efter första passet med nya sadeln så stod han och gäspade och skakade på sig och visade tydligt att något hade släppt i kroppen. Efter andra passet brallade han loss som en tokig i hagen. Under tredje passet kom han loss superfint i ryggen, stretchade överlinjen, frustade och grymtade och trampade över så det nästan var löjligt - och när jag satt av hade ryggknölen gått från att vara liten och hög (bara mitt över ryggraden) till att vara lägre, en stor, mjuk bulle som sträckte sig ut över ländryggsmusklerna.

Någon som vet vad det här kan vara?

Vi ska lägga in mer tömlongering och lösgörande skrittarbete, stretcha och massera och hålla koll på honom. Målet är att bygga upp korrekt muskelsättning i en rygg som varit låst och spänd i många år. Någon som har mer tips?

Sadeln är bytt för att han "växt ur" den gamla och fick ont av den, men de problemen satt mycket längre fram, kring manken. Det är förstås oförlåtligt att jag inte förstått att "knölen" var en del av problemet, och jag skäms som en hund för att jag inte sett och förstått tidigare.

Brollan1
2012-08-25 15:28
0

Vi kan inte vara expert på allt, sadlar är väl ett ämne som man normalt lämnar över till andra och inte tänker vidare på det. Sen är hästar luriga, för dom formar sig efter sadeln på gott och ont, mest ont. Så man kan lägga på en sadel och tycka att det ser ok ut men i själva verkat har hästen format ryggen så den följaer sadeln för det var mest bekvämt för den just då. Har tagit för vana att nypa lite runt kruppan och svansen för att få hästen att resa ryggen (där man vill ha den när man rider) och därigenom sålla bort dom värsta missanpassningarna.

Med risk för att vara tjatig:http://www.youtube.com/watch?v=n26b-u5IsUA och http://www.youtube.com/watch?v=B5BlDkjhDww

HAr funnit att böja och använda dessa serpentiner fram och tillbaka är dom mest lösgörande övningar som finns för en kantig och låst häst. Gör 10minuter i början av varje ridpass och böj rejät mot slutet av dom 10minutrarna, rid slalom mellan stolpar/träd.

Tömkör med mål att ha hängande lädertömmar hela tiden, bry dig inte om form i början utan sikta in dig på takt och lösgjordhet. När hästen så småningom börjar bli taktfast och vill gå fram avslappat (3-4 veckor) så kan man börja göra något med den tex åttor, sidvärtes i trav men alltid tyngden på lösgjordhet. Form kommer så småningom automagiskt av lösgjordhet och frammåtbjudning. Lämna galopp på töm tills allt sitter i trav först.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kaka1234567
2012-08-25 20:08
0

Jag vet en som hade en häst med en knöl på ryggen av sin sadel han visade inte att han hade ont i flera år . Sen visade sig att saden inte låg bra . På din beskrivning låter de som att hästen gott med en felaktig sadel i en längre period .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
2012-08-26 08:13
0

#2: Han hade knölen i flera år innan han någonsin fick en sadel på sig …

kaka1234567
2012-08-26 12:40
0

Måste varit något i ryggen som suttit . Det låter fortfarande lite som en dålig sadel . Eller att de blir en hård vätske bildning det är inte normalt måste kollas upp anser jag låter inte normalt . Hur kommer de sig att hästen haft den i flera åt ? Menar du att den varigt hoss en Anna ägare och haft den med ?

_Mvh kaka
_

CelsiusT
2012-08-26 13:08
0

Jag blev tillfrågad att rida till en islandshäst en gång. Hästen hade en dålig sadel och på ryggen hade hästen en knöl, likt den du beskriver i #0. Tror inte knölen berodde på sadeln men sadeln låg inte bra i övrigt och dessutom så klämde den på knölen. Veterinären hade tittat på hästen men inte sagt något om knölen på ryggen.

Jag red hästen lösgörande och lät ofta hästen sträcka ut och efter varje pass så strechade jag ryggen genom att lyfta svansen, dra den runt och hänga mig lite i den. I början så fick jag knappt röra svansen, men efter några ridpass så började hästen sakt men säkert släppa efter på svansen. Knölen började ändra form och på ca en månad så var knölen borta.

Ingen aning om vad det var, men hästen blev mycket piggare och gladare efter att jag ridit den, sedan såldes den så jag ve tinte riktigt vad som hände sedan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2012-08-26 15:32
0

Knölen sitter ungefär mitt mellan sadelns bakkant och korset.

#4: Det är klart att det inte är normalt, det är därför jag frågar om någon har liknande erfarenheter Flört. Ägaren säger att han haft knölen sedan före ett halvt års ålder (han är 6 år nu). Det har väl inte kollats för att han alltid sett ut sådan och aldrig visat besvär. Jag har bara känt honom sedan i november förra året, så jag vet inte av egen erfarenhet.

#5. Han har varit väldigt ogin med att släppa tills svansen. När jag dragit lite försiktigt i den så har han "knipt" med hela rumpan och klivit åt sidan för att komma undan. Nu kan man, som du skriver, hänga sig lite i svansen och försiktigt föra den åt sidorna utan att han misstycker, och fälla svansen nästan rakt upp och röra den varsamt åt sidorna.

Idag var han spänd och öm i ländryggen, men såg fin ut i sadelstaden och knölen var lägre. Vi tömlongerade en liten stund i skritt, till en lång, låg, avspänd form där han arbetade genom ländryggen, och en timme efter det var han mycket mjukare. Det blir ingen ridning på ett tag där, inte …

Emshify
2012-08-26 17:05
0

Om jag vore du skulle jag ta ut en kiropraktor som fick kolla på det där… Många kiropraktorer är duktiga på sadlar också och kan se hur den nya sadeln påverkat ryggen och den där knölen.

Gronstedt
2012-08-27 07:39
0

#7: Han har kollats och tidigare behandlats av en terapeut, som tyvärr inte är så hemma på sadlar, utan bara kunde säga att ryggproblemen tyder på olämplig sadel. Vederbörande kan däremot inte säga hur olika sadlar kommer att påverka. Denna terapeut har också varit övertygad om att knölen var "inbyggd".

kaka1234567
2012-08-27 08:08
0

Men den kan inte va inbyggd om den bev mjuklch svampig ?

_Mvh kaka
_

Gronstedt
2012-08-27 08:12
0

#9: Vi vet det nu, men tidigare har alla trott att den var inbyggd, eftersom hästen haft den hela sitt liv.