Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 3143 ggr
maja_hamster
1

Hoppar inte upp sig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ponny Candy är 6 år i år. När vi hoppar hoppar hon inte upp sig ordentligt med ryggen. Hon hoppar långt & svankigt om ni förstår…

Har ni några bra tips till oss så vi kan bli bättre & stabilare?

Praefatio
1

Ibland kan det hjälpa att höja hindren, så att hästarna får lite mer respekt för dem och ser dem som språng istället för "förlängda galoppsteg". Jag ser dock i en annan tråd att du är hopprädd och då kanske du ska använda det knepet när du känner dig tryggare.

Ett annat bra sätt att få hästar som hoppar flackt att hoppa lite större är ju att lägga ut hjälpbommar innan hindret så att språnget blir rätt, samt att jobba på att kontrollera galoppen innan hindret så att den är samlad och lyhörd, för att sedan hålla om hästen ordentligt med skänkeln precis innan och över språnget så att hästen liksom "suger tag" i språnget. Det är viktigt att verkligen rida i språnget, det är många som glömmer det och bara hänger med.

Tycker att man såg jättemycket av det på banhoppningen i OS i fälttävlan i år, att ryttarna red fram till hindret och sedan bara hängde med över. De hästarna rev direkt, medan de som blev ridna över hindren gick felfritt.

Spiritinthesky
1

Att höja hindren tycker jag inte att du ska göra med en häst som inte hoppar upp sig. Kan vara farligt.

Bygg istället upp en liten serie, med bom, 2 små hinder (ca 40-50 cm höga) och sedan en parallel oxer (kanske runt 70 cm om det känns lagom)

Om det är en C-ponny ha ca 90 cm mellan bommen och första lilla hindret, 2.80 m mellan de små hindren. Alltså studs, och sedan ca 5.20 m fram till oxern. Avstånden mellan hindren kan behövas längas vid lång eller flack galopp, och kom in i serien i trav.

D-ponny= 1 m mellan bom och studs, 2.90 mellan studsen samt ca 6.30 fram till oxern.

Tänk också på att om du höjer hindren måste också länga svtånden och tvärtom!

Lycka till!! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

maja_hamster
1

Tack för tipsen båda 2 :) Ska hoppträna imorgon & försöka göra era tips så gott de går!

Tack för hjälpen!

Caf_Roy
1

Jag vet att min lillasysters ponny, som hade varit ridskolehäst, alltid hoppade med högt huvud och sänkt rygg. Vi tror att det var för att han var van vid små ridskolebarn som klamrade sig fast i tyglarna och därmed drog honom i munnen när han hoppade.

Det ser inte ut på bilden som att du gör det, men det kanske händer om man blir osäker ibland? Eller så är det något annat, att hästen inte ser hindrena som värda mödan kanske.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Brollan1
1

" Caf_Roy " Kanske denna tråd hänger ihop med det du skriver? http://ridsport.ifokus.se/discussions/5033a69288f472330700f2a0-hoppradd?discussions-1

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
1

Som #1 skriver, försök komma på hindret i en rund och lugn galopp. Om hästen har ryggen välvd före hindret får den automatiskt det i språnget också.

En bom före hindret som gör att avhoppet kommer närmare hindret kan också hjälpa.

Kolla sadeln, så att inte den hindrar hästen att komma upp med ryggen.

På bilderna ser det ut som om du lutar dig mer framåt än som skulle behövas för ett så litet hinder. Om det är så kan det vara att du stör hästen genom att lägga vikten långt fram och därmet "trycka ned" manken. På så låga hinder behöver du bara lätta lite ur sadeln och du kan ha överlivet mer upprätt.

maja_hamster
1

6# Tack för tipsen! :)

Vet att jag gör de på just den bilden, försökte hitta en rättvis bild på hur hon hoppar & tyckte att jag fick se ut lite hur som helst på bilden, men tack ändå, ska försöka bättra mig! :)

imsuchadiva
0

Rider du för någon hopptränare? Chansar på att du inte gör de eftersom du skriver här och ber om hjälp. Börja tid för en tränare! Verkar som både du och hästen behöver det.

maja_hamster
0

8# Rider för tränare men haft uppehåll ett tag nu. Tyvärr har jag inte den ekonomin eftersom min ponny tar så mycket pengar. Men nån gång ibland lär de bli nu i höst.