Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 9334 ggr
MidnightLight
0

Skenande häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva era råd och tips angående skenande häst! Vad gör man?

Jag har en stor fjording på 156cm som har börjat skena under ridning, han har kollats av vetrinär så han har inte ont någonstans och har bra utrustning som är utprovad för honom.

Jag vet att många säger att man ska dra i ena tygeln när hästen skenar iväg  för att få stopp men mitt "stora" problem är att han skenar iväg och sen tvär drar han ner huvudet så man flyger av det finns inte en chans att sitta kvar.

Vill verkligen hitta något sätt att få honom att sluta så kom med alla idér ni har!

Tusen
2

Jag antar att du menar att din häst "drar". (Skenar betyder att hästen blivit skrämd av något och är livrädd och därför okontaktbar)

En häst som drar, får du börja med att få lydig genom att skritta mycket och göra halt så fort den går fortare än du har bestämt dig för att den ska gå. Det kan du behöva jobba med i flera månader innan du kan börja trava på den med samma krav. (Stanna när den går fortare än du önskar). Detta kan tsa upp till ett år innan det sitter, men det kan det vara värt. (Undrar om inte barockridning går ut på det. Mycket skritt innan man gör något annat)

Ett tips på att inte bli dragen ur sadeln är att sätta på en sk uppcheck (sån man har på tävlande travhästar). Man gör den så lång att den inte påverkar hästens naturliga hållning på halsen men så pass kort att hästen inte kan få ner huvudet mellan benen (eller hur långt ner man nu vill hindra hästen från att röra huvudet)

Peppe
0

Enklast är att lämna den på tillridning, behöver inte vara länge om personen är duktig. Min tränare red min häst 3 dagar i rad, därefter red jag 1 dag (under uppsikt av tränaren), därefter red hon en dag till och sen red jag återigen under uppsikt. Efter det har min häst aldrig tenderar att dra iväg igen!

Det kan bli väldigt farligt om hästen har ett sådant beteende. Min häst sprang rakt över en kompis till mig så hon krossade alla mjukdelar i ena armen.

Drar den hela tiden eller bara nån gång ibland? Kan du känna i förväg när han tänker dra? Se då till att vara riktigt snabb och gör en tvärnit.

Drar han hela tiden så bör du börja i skritt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MidnightLight
0

Hej tack för svar!

#1 Han är otroligt lydig redan går aldrig fortare än han behöver varken ökar eller minskar själv utan han håller det tempo man ber honom om jag rider honom på rakt bett eller nova bett som han trivs bäst på! Han är absolut inte hård i munnen eller något liknande han är otroligt rolig att rida när han inte får för sig sina dumheter!

Det började med att han skenade en gång i vintras då han blev rädd för en skidåkare sen nästa gång var att han blev skrämd av hundar i en hundgård vilket han är livrädd för! Men sen nu på senaste tiden så har han börjat sticka helt utan anledning.

Han går helt lugnt och jobbar på bra i alla övningar går stadigt i formen och helt plötsligt så bara sticker han iväg. Och det är väldigt svårt att få stopp på ett skenande muskelberg hehe.

Får ta och prova en uppcheck vet du vart man kan köpa dom?

2# Ja jag har funderingar på det men problemet är att jag bor i norrland och här finns det inte mycket tillridare. Min tränare red honom igår och då stack han fyra gånger + att han reste sig på bakbenen och bocka och jävlades. Just nu så kan jag inte köra honom någon vart heller då han gick underbommen i transporten och fick hela mellanvägen över sig så han är under lastträning igen!

Tusen
0

#3 Travshopar. Annars har Börjes hela träns med uppcheck för en mindre summa. Det kan det vara värt. Jag har hjälpt många (speciellt små ponnyryttare) med det tipset och det har visat sig var en utmärkt lösning. Efter att ha använt check ett tag så brukar de sluta med dumheterna.

Brollan1
0

" MidnightLight " Jag har ingen erfarenhet av uppcheckar ridandes men ser på travhästar hur illa det gör deras hållning, nu borde denna lösning vara tillfällig så det borde inte vara ett problem, däremot så skulle jag var tveksam att använda den då det kan sluta med att hästen står på bakbenen eller i värsta fall går runt om man inte kan reglera den under ritten.

Fjordingar är riktigt roliga, envisa och viljestarka, men otroligt roliga att rida när man har dom med sig och snabba för att vara kallblod.

Nu antar jag att ni har kollat upp utrustningen och att hästen inte har ont av andra anledningar och därigenom har en giltig anledning att göra som han gör, samt att ni rider exemplariskt och inte utsätter han för mer än han klarar av och ger han rättvis eftergift. För det jag kommer att skriva om nedan kan göra hästen värre om den har giltiga orsaker att göra som den gör, så uteslut allt annat innan ni gör detta.

Lär in "One Rein Stop" i skritt först, sedan i trav och till sist i galopp så att hästen är väl förtrogen med vad som förväntas av den när man gör ORS, och träna ordentligt på detta, slarva inte.

För något år sedan så hade jag en fjording som gjorde likadant när den blev less och jag kan intyga att den var jäkligt stark då den drog. Så jag tog ut den på en stor äng och red på tills den drog iväg. Då det hände så släppte jag ena tygeln och trampade ner stigbygeln och flyttade vikten till utsidan av hästen och drog i den tygel jag hade i handen med båda händerna mot min navel och när hästen hade huvudet 90grader böjd så lät jag den hållas i det läget utan att dra mer så den gav sig eftergift själv. Det tog både skruv och stopp. Sen fortsatte vi på samma sätt åt båda hållen så länge hästen orkade hålla på. OBS detta gjordes just när hästen visade tendenser på att sticka, INTE när den fått upp farten för det är förenat med livsfara att böja så mycket i fart. Det kurerade den hästen från att sticka med huvudet mellan bena och bocka.

Om hästen har hunnit få upp farten så rider man in den i en stor volt som man succesivt gör mindre och mindre tills den biter sig i rumpan. Om detta händer på en "smal" väg så försök med sidvärtes rörelser som tar ner hastigheten och att "skaka loss" bettet och hjärncellen med en rejäl sågning och då menar jag något som skakar om hela huvudet på hästen så den ser suddigt och ryttaren kan få tillbaka kontrollen igen.

Ett annat sätt är att föra in händerna så dom slår ihop över mankammen eller tom föra över dom på var sin sida om mankammen så att hästen drar sig i mankammen i stället för att slita ryttaren ur sadeln. Det stoppar inte hästen men det lär den att inte försöka slita ryttaren ur sadeln och med all sannolikhet så får den väldigt ont i munnen men det är något som den själv åsamkar sig då det är den som sliter, jag förutsätter att ryttaren är rättvis och inte hänger hästen i munnen när den inte försöker göra detta.

Ett alternativ om han är så stark att ni inte kan övervinna han på annat sätt är att sätta in ett kimbelvik eller pelham bett om ni inte orkar hålla han i en tygel och reda ut detta och sedan gå tillbka till det gamla bettet. Men det är rätt extremt.

Var försiktig med dessa verktyg, i dåliga händer så är dom farliga för både hästen och ryttaren, i bra händer så är dom det bästa som har hänt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

MidnightLight
0

Okej vet inte vad ORS är men får kolla upp det! Ja min fjording är både stor stark och smart! Han vet hur han använder sin kropp på bästa sätt för honom. Jag vill helst inte sätta ett skarpare bett i munnen på honom då han är hur fin som helst på rekt bett. Men samtidigt kan det ju vara lättare att få stopp på honom med ett skarpare.. Men det är ju det att han sticker ju inte varje ridtur, känns onödigt att sitta och rida han på skarpt då!

Och vill inte som du säger av användning av en sån där travgrej göra att han ställer sig på bakbenen då han gjort det två gånger med mig stod dock på baken båda gångerna och jag kan säga att jag aldrig varit med om en starkare häst än honom som står på två ben! Jag har hållt på med många hästar som har stegrat både på baken och när man sitter på. Men aldrig mött någon som han! Han vet verkligen hur han ska göra för att få sin vilja egenom!

Brollan1
0

One Rein Stop == ORS -> entygelstopp på Svenska.

Ett starkare bett gör bara att du måste vara försiktigare med händerna. Det är inte starkare än du gör det med händerna och har du problem med att hantera händerna så skall du absolut INTE ta till ett skarpare bett. Det jag skrev var under förutsättning att ryttaren har kontroll på både sits och händer i dessa situationer. Ett starkare bett är bra om ryttaren inte ORKAR men är skicklig på att hantera både tyglar och sits.

Normalt så står hästar bara på benen då dom hindras att gå fram och bara i skritt/jog/takta. Om vi hindrar en energisk häst att gå fram så får vi räkna med att det händer. Lösningen är att få hästen eftergiven för tygeln/bettet i alla lägen och det får man genom böjning. Sen kan inte hästen stå på bakbenen om den inte är i balans, så botemedlet är att se till att den alldrig kan få balans nog att ställa sig upp Då den är på det humöret. Mitt recept är att direkt innan hästen har fått höjd är att flytta vikten i sidled för både mig själv och hästen med tygeln och kropp. Detta gör att hästen måste ner igen och börja om igen om den nu vill det. Har hästen rest sig så är det bara att sitta stilla utan tygelkontakt eller sparka ur stigbyglarna och glida av hästen över kruppan och ta ner den då man står på backen.

Om man kan reglera uppchecken direkt från ryggen så kanske det skulle kunna fungera men som sagt jag har ingen erfarenhet av den.

Kan du inte utnytttja hans färdigheter? Få bara till grunderna i dressyren så finns ju möjligheter för levad i han.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
2

#6 tycker du ska lämna på tillridning istället! Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

#5 Vill bara påpeka att en check skall aldrig vara spänd utan ska hänga löst. Även på travhästar.

Då man använder checken för att hindra hästen från att dra ner huvudet mellan benen är checken naturligtvis ännu längre. Checken skall då inte spännas hårdare än att hästen ska kunna sträcka ut haösen rakt fram så långt den vill. Då kan man både rida den i form samtidigt som checken hindrar hästen från att dra ner huvudet mellan benen.

Man ska t.o.m. kunna hoppa med checken utan att den ska hindra hästen i dess hoppning.

Jag kan leta efer en bild om ni är intresserade av att se hur det ser ut.

Brollan1
0

Kollade lite på nätet om uppcheck och ridning och det var skralt med information om detta. Såg att det någon gång användes i monte men väldigt få lopp var godkända med uppcheck. Är det någon här som har provat på att RIDA med den på?

Det låter som om "stuptygel" är samma sak?

Det skulle vara intressant att höra om detta.

Lycka till

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Alla montéhästar har uppcheck på tävlingar. Det är väldigt få som går utan.  Så mina barn (som är vuxna nu) har ridit med check både i montélopp och hemma på bockande små bushästar.

Och JA, det är en variant av stuptygel men meningen med uppcheck är inte att höja huvudet  (som tanken med stuptygel var på den tiden det användes) utan att stödja hästen när den blir trött och börjar hänga med huvudet. Den får ALDRIG spännas så hårt att den lyfter huvudet på hästen.

Hästen på bilden går med check och travar just på denna bild efter ett galopparbete. Checkremmen syns inte så bra eftersom den hänger på andra sidan om halsen. Däremot ser man remmarna från checken i hästens ansikte. Remmen är alltså väldigt lång.

Tusen
0

#10 Vad vill du veta mer? Jag kan be en av mina döttrar att svar på dina frågor om det är något speciellt du undrar över då det gällar hur det är att rida med check.Glad

Lina
0

Jag hade sparkat på hästen i det läget när den börjar springa. Vill hästen springa, ja då ska den få springa också. Mana på hästen länge, hästen ska bli riktigt trött. Bara galopp tills du säger stopp. Gör om samma visa tills hästen kopplar att det blir riktigt jobbigt om den inte lyder matte och stannar när du drar i tyglarna. Denna metoden har funkat på alla hästar jag provat det på.

Eveline
0

När jag känner att min häst vill dra iväg så styr jag honom in i skogen eller i vägkanten och då stannar han. Hinner man göra det så är det bra, dock är det inte bra om de springer på massor, då de kan skada sig.

Min pålle gillar att öka när vi ska hem, då styr jag in honom på en annan väg och då stannar han. =) dock är det lite knivigt när de låser sig och bara springer på.

Men detta var mina tips! =)

MidnightLight
0

Okej tack för era tips! Han är som sagt väldigt lydig i vanliga fall han kan kan alla skolor så som galopp ombyten, förvänd galopp öppna , sluta m.m så det är inte i det de sitter. Funderar på att testa att köpa en sån där extra tygel då han vet att så fort han drar iväg och bockar så flyger jag av = han har vunnit, så det borde vara lättare att försöka lösa problemet så länge man sitter kvar, men det är väldigt svår att stoppa en stor häst med rena muskler..

Han förvarnar inget innan han sticker heller utan han jobbar på hur fint som helst i dressyren och helt plötsligt så drar han bara iväg..

Zaphix
0

Istället för uppcheck kan man göra en sk. grästygel. Jag har haft det ett par gånger på min häst i början när jag hade hono, då han var lite jobbig med gräset.. Försökte hela tiden få ned huvudet för att äta och fick han inte äta drog han ned huvudet och skulle bocka av mig istället. Var rätt skönt att ha en grästygel på rudtur ett par gånger då för att slippa rida med kprta tyglar konstant för att lyckas hejda hans matbegär.. Nu blev det bättre rätt snabbt så hade det bara ett par gånger.

Fungerar lika bra oavsett vilken anledning hästen drar ned huvudet.

Jag gjorde en sån genom att knyta fastg nyckelringar i pannbandet. Sedan tog jag balsnören och knöt fast i bettet på vardera sida, drog dom igenom nyckelringarna och knöt sedan fast i ringarna som är fram på sadeln. Mycket funktionellt.

Billigare än att köpa ett uppcheck.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caf_Roy
1

Vad jag förstår började det med att han blev rädd för något och drog iväg, sen brukade han dra allt oftare för mindre läskiga saker och nu kan han dra iväg lite när han känner för det?

Om så är fallet skulle jag säga att det är hans respekt för dig som ledare som fått sig en törn. Han tog kommandot när det var något läskigt och kom undan med det, vilket underminerade din position som flockledare och hans trygghet. Han blir då mer benägen att ta kommandot så fort han blir rädd, och för varje gång han lyckas sjunker hans förtroende för din förmåga att hantera läskigheter.

Så mitt tips är att tbygga upp hans förtroende för din ledarskapsförmåga i farliga situationer genom att träna NH-liknande, typ miljöträning, från marken (Kimberlys utveckling i senaste ponnyakuten är en bra förebild). När han gör vad du ber om och litar på dig även i läskiga situationer är jag ganska säker på att du inte kommer ha några problem att rida längre.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Brollan1
0

" Tusen " vad händer när hästen hittar "stoppen" första gången, Slår den upp huvudet eller? Hur mycket träning med den innan man rider. Hur stumma käns tyglarna när hästen hänger i upchecken? Vad händer om man böjer hästen, några problem med det?

TS, din häst låter som grannens. Han kan (med henne) vara helt ok och plötsligt bara vakna upp och tycka att det är läskigt och dra iväg. Han är fd ridskolehäst och kan det mesta inom ridning och är inom gränser lydig och säker.

Jag har ridit han några gånger och i början hände det mig med men då jag hade förberett han med att träna ORS innan jag tog ut han på äventyr så jag hade redan monterat in en broms i han så det var inga problem att stoppa han och jag var väldigt lyhörd för vad han signalerade så jag var inte överraskad av det han gjorde.

Sista gången jag red så gick han som en klocka förbi alla fobier han har utan att mer än notera dom. Det jag gjorde var att direkt jag kände ett motstånd från han över något som jag kunde identifiera så jobbade vi rättvist runt det föremålet med sidvärtesrörelser alltid vänd mot detta skrämmande föremål, volter tillbaka dit igen tills han slappnade av i halsen och sänkte huvudet då vi passerade. När detta hände så släppte jag efter på dressyrformen men fortsatte att jobba fram och tillbaka runt det som skrämde tills han gick förbi där med hängande tyglar böjd i öppna.

Det är mycket svårare när man inte kan identifiera vad det är som triggar beteendet, normalt så sätter jag igång ett jobb för hästen fram till att den slappnar av igen och låter det vara bra med det.

Nyckeln till kuren är koncekvent handlande med rättvisa arbeten och lyhördhet för vad hästen signalerar innan den gör något och när den jobbar.

Saker han kunde göra var att kasta sig i sidled även ner i diken, stegra sig, snurra runt och in i galopp bort, backa ner i diken, Tvärnita i galopp och kasta sig, Slita tyglarna ur händerna och dra iväg. Allt detta hände oftare när han var ensammen.

Sista gången jag red han så hände inget. Grannen har fortfarande problem med hästen men i något mindre utsträckning dvs han är inte kurerad för alla ryttare. Så hästens problem är inte han själv utan problemet sitter i ryttaren som ofta slamsar och leker med hästen, är inte konsekvent i sitt handlande, blir ofta upprörd över hästen, är nonchalant över vad hästen säger till ryttaren och därför reagerar sent på det.

Om detta exempel stämmer med dina erfarenheter så har du svaret här, om det inte stämmer så har jag fått berätta en förhoppningsvis intressant historia i alla fall.

Ser att " Caf_Roy " är lite inne på det jag berättar ochså.

"#16 skrivet av Zaphix " Inovativt. Man lär sig alltid nägon.

Lycka till

Tusen
0

#18 Jag ska försöka svar så som jag tror du ställt frågorna.

_Vad händer när hästen hittar "stoppen" första gången, Slår den upp huvudet eller?
_En check har en fodrad läderrem under hakan. Precis som en bra lädergrimma. När hästen försöker dra ner huvudet stoppar checken på samma sätt som om du hade stått på marken och lyft hästens huvud med en lädergrimma. Det blir ett stopp men inte värre än att hästen omedelbart förstår att det blir svårt att få ner huvudet.

_Hur mycket träning med den innan man rider?
_Har man inte checken kortare än att hästen kan sträcka ut halsen ordentligt( horisontellt) så behövs ingen träning alls eftersom hästen inte upplever att den sitter fast. Hästen har fortfarande full frihet att röra huvud och hals så länge den häller huvudet över horesontalplanet.

_Hur stumma käns tyglarna när hästen hänger i upchecken?
_Hästen hänger sällan i checken utan sk. lägger sig i checken. Dvs den tar ett lätt stöd med hakan mot remmen. Tygeltagen och kontakten med hästens mun påverkas aldrig av checken.

_Vad händer om man böjer hästen, några problem med det?
_Om du menar att böja sig på t.ex. en volt så går det utmärkt. Som sagt checken ska inte vara kortare än att huvud och hals kan hållas horisontellt. Du kan t.o.m. rida din häst i form med chek utan att den påverkar din häst negativt.

Då det gäller hästar som tävlar i trav och monté är checken något kortare för där vill man att hästen ska bli lång och inte rund i formen. Det är därför många tycker att man drar upp checkremmen hårt men som sgat det är förbjudet enligt travreglementet. För hårt anspänd checkrem påpekas och om korrigering inte sker döms man till starförbud.

Zaphix
0

#19: Fast finns det inte uppchecksbett också, där checken sitter på ett väldigt smalt bett istället för läderremmen under hakan?

Men jag kan såklart ha missuppfattat funktionen där. :)

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#20 Jo det finns uppchecksbett också men det används på hästar som ligger på så hårt att de drar sönder checkremen. Annars är det rätt onödigt med checkbett.
Man kan också kombinera checkbett och checkhakrem, dvs man har både och, fast det är inte så vanligt.

Men om man har en häst som bocker så vill man ju bara att den inte ska dra ner huvudet och då brukar en checkhakrem räcka gott.

Brollan1
0

tackar för informationen " Tusen ", ska lägga det här på minnet och se om det dyker upp tillfälle att utnyttja det i framtiden. Som sagt man lär sig alltid något nytt bara man läser experimenterar och funderar.

Lycka till

Mantissa
0

Jättebra tips på korrigeringar/träning har du redan fått ovan. En sadel med djupare säte och mer stöd kan vara den sak som gör skillnad om du flyger av i bockningen eller inte. Akademiska sadlar, westernsadlar (gärna reining eller cutting typ) och stocksadlar går alla utmärkt att rida dressyr i förutom kanske på tävling:)

Tusen
0

#16 Skillnaden mellan en sk grästygel och uppcheck är att checken är mycket snällare. En grästygel drar ju i hästens mun, i bettet och påverkar dessutom tygeltaget.

En checkrem har aldrig någon kontakt med bettet. Inte ens om du har checkbett istället för hakrem.

Zaphix
0

#24: Okej.

Min och Dackes blogg

MidnightLight
0

Okej det är så här att min grabb är väldigt stark och smart och vet precis hur han ska använda sin styrka.. Så frågan är finns det någon risk att uppchecken går av vid försök att dra ner huvudet?

Tusen
0

#26 Ja, det kan finnas en risk. Om hästen drar i checken kommer den INTE att gå av men om hästen gör ett kraftigt ryck med huvudet så kan det hända. Men det ligger också en säkerhet i det. Skulle hästen av någon annledning gå omkull SKA checken gå av så att den inte gör hästen illa.

Vill man gardera sig KAN man sätta dit ett checkbett som gör att hästen inte vill göra dessa ryck.

Oftast bukar dock  hästen sluta dra ner huvudet då den känner att det blir stopp. Även fjordingar.FlörtSkrattande

MidnightLight
0

hm ja blir nog att införskaffa sig en sån nu vid löning! Tänkte sätta på honom den med träns och sadel och longera honom först gångerna för att se hur han reagerar när han försöker med huvudet :)

MidnightLight
0

Såg nu på börjes hemsida att det finns uppcheck fram och bak, ska man ha båda eller har dom olika funktioner?

Tusen
0

#29 Jag skulle föreslå att du köper ett helt träns. Det blir både billigare och enklare då nackremen är lite speciell för att hålla fast checkremmen. Ett ponnyträns för russ brukar räcka även till större hästar. Det kostar 299 kr och är värt varenda öre. Tyvärr har de satt checkremmen fel på bilden i Börjes katalog. dessutom har de både hakrem och checkbett på bilden (vilket inte är det vanligaste sättet att använda checken på)

MidnightLight
0

#30 Okej vet du någonstans man kan köpa ett sånt träns som passar på ett x-full huvud? :)

Tusen
0

#31 Har din häst X-full borde ett vanligt travhuvudlag duga utmärkt. Finns på Börjes eller andra välsorterade hästbutiker. Skulle huvudlaget ändå vara för litet är det bara att byta ut nackstycket och sätta på det vanliga tränset. Det är därför jag tror att ett ponnyhuvudlag kommer vara helt okej att köpa.
Det är endast nackstycket som sklijer mellan vanligt träns och ett travträns.
Det kommer att bli billigare att köpa ett helt huvudlag än att köpa både fram- och bakdel på checkremmen + att sy onackstycket på det vanliga huvudlaget.