Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 2355 ggr
[eellina]
0

stressad med andra hästar

Min mamma har en arabvalack på 12 år som  blir otroligt uppspelt om man t ex. går förbi en hage med hästar och dom springer. Jag (dottern) skulle vilja börja träna lite hoppning med denna hästen och har skulle otroligt gärna vilja vara med på några pay and jumps men eftersom det här med stressen vid andra hästar är ett Stort problem så känns det rätt så hopplöst. har ni några tips på hur man kan träna bort detta? Förstår att det mest handlar om att träna träna och träna men vi har inte så många hästar att ''träffa'' så vi kan träna på ett bra sätt.

Gronstedt
0

Att han blir uppspelt när andra hästar springer är ganska normalt. När en häst springer, springer alla andra också. Det är inte så smart att stå stilla och fundera över VARFÖR de andra springer - det är så man blir uppäten! På en pay and jump så är det ju (förhoppningsvis) inga hästar som springer omkring lösa, så det blir inte samma situation. Fungerar hästen att rida tillsammans med andra hästar så borde det fungera på en pay and jump också.

[eellina]
0

Jo såklart är det så, men så fort han ser flera hästar så blir han nästan som rubbad. Möter man en häst ute i skogen så går det bra men däremot om man kommer till en tävling med hästar överallt tror jag han blir helt okontaktbar.

Gronstedt
0

#2: Då är nog det enda ni kan göra att öva. Brukar ni rida med andra? Hur går det i så fall? Vad händer om du ber att få slå följe med någon ni möter ute? Du kanske kan förklara problemet och fråga om du får rida med den personen hem till deras stall, så din häst får öva sig?

Gå förbi hagar med andra hästar så ofta ni kan. Finns det någon paddock eller något ridhus där du kan prova att rida samtidigt med andra?

[eellina]
0

Den enda andra hästen han rids med är min varmblodsvalack men dom lever ju liksom tillsammans. Det finns en paddock en bit bort där jag vet att en tjej brukar rida sina två hästar, om jag ser henne där kan jag ju fråga om jag får rida där en stund, hon misstycker nog inte. Sen har även min mamma funderingar på att gå någon distans träningsrunda som brukar hållas här om somrarna. Man kanske kan börja med det? Då känner han ju till miljön och slipper ora sig för det också. Sen om vi märker att det går bra kanske man kan gå vidare eller?

Tack för tipsen och att du tog dig tid att läsa och svara! :)

imsuchadiva
0

Ring en hopptränare, förklara att du är orolig att din häst ska bli stressad osv. Åk och hoppträna! En tränare är där för att hjälpa till. Min arab stressar också upp sig ibland när hästar löper i en hage när vi är ute och rider. Men när vi tränade hoppning förr så stod han lung och stilla och tittade när de andra hästarna hoppade. Rekommenderar inte att du ska "slå följe" på någon häst du möter ute. Min arab blev totalt galen när man mötte andra för att han ville åka förbi. Från om du får låna padocken och åk dit och rid. Kanske be den andra tjejen rida samtidigt?

CelsiusT
0

Åk iväg på träningar regelbundet. I början är det tufft, kanske inte blir jättemkt tränat om din häst då beter sig nervöst kring andra hästar. Men kör bara på så vänjer sig snart hästen. Åk till ridhus under vintern och träna, visst kanske det även här blir mkt stillestånd och bara "stå och titta" till en början, men snart har hästen vant sig. Bästa är att ut och försöka, försöka och försöka. Det gäller bara att få upp vanan hos hästen. Så det blir vardag att det är massa hästar runtomkring.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[eellina]
0

okej tack så jätte mycket för tipsen! Ska verkligenprova! :)