Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 953 ggr
Emmsann
0

Eventuell smärta i ben

Kan man som ryttare vara helt 100 på att sin häst är 100 % hält/smärtfri om sin häst hoppar högre hinder normalt utan att stanna, hoppa annorlunda osv?

Tänker lite kring inflammationer i leder där hoppryttare märkt detta genom att sin häst beter sig annorlunda vid hoppning. Detta är en fråga jag ställer för att lära mig mer :-)

MVH

//Emma

Eldlilja
0

Helt hundra kan man aldrig vara. Jag tror att det här kan stämma på vissa hästar, men det beror helt på vilken personlighet hästen har och hur känslig man är som ryttare. Vissa hästar vågar inte ens visa att de har ont utan kämpar vidare, för att de tror att de sviker sin ryttare om de skulle visa att de hade ont. Samtidigt som vissa hästar totalt vägrar att ens hoppa ett fjutthinder om de hade det minsta ont i ett ben. Så det är väldigt svårt att säga, man får helt enkelt lära känna hästen man rider på :)

Emmsann
0

#1 Tycker ditt svar låter förnuftigt! Vare sig ett stopp på hinder och motvillighet tyder på smärta eller bara missförstånd/kommunikationsfel tror jag alla ryttare börjar fundera. Det hade definitivt jag gjort om jag vore hoppryttare!

//Emma

Eldlilja
1

#2: Precis. Det gäller att lära sig att tyda signalerna, om det kan vara motvillighet, smärta, rädsla, osäkerhet, oförstående osv som är anledningen till att hästen hoppar konstigt eller inte alls. Det är en hårfin linje som ingen någonsin kommer att bli expert på, men jag har som målsättning att göra det bästa för hästen, göra mitt eget bästa, och ha förstående för hästen som varelse, så får det helt enkelt bli så bra som möjligt i slutändan :)

Gronstedt
0

Jag tror inte att hästar inte vågar visa smärta för att de "tror att de sviker sin ryttare". Däremot har de under årmiljonerna selekterats för att inte visa smärta, därför att djur som haltar eller tvekar är djur som blir uppätna. När en häst markerar smärta kan man därför vara säker på att den verkligen har rejält ont. Och om den vägrar på ett hinder på grund av smärta har den förmodligen hoppat med smärta ganska länge.

Det gäller att vara uppmärksam på allt runt omkring, inte bara på om hästen tvekar att hoppa. Till exempel på om hästen verkar stelare, får svårt att ställa, får svårt att fatta den ena galoppen, inte kan stretcha som vanligt …

Eldlilja
0

#4: Kanske har du aldrig träffat en häst som betett sig så, men tro mig, jag har. En häst i mitt stall älskade verkligen sin ryttare, kom springade i hagen osv, jättegullig var den. Och det var just så, att den inte visade sin smärta. När ägaren red gick den jättefint, men så fort någon annan kom upp på ryggen var hästen något halt på ett ben. Byttes det tillbaka gick den rent. Osv… Och det berodde inte på att den andra ryttaren red dåligt. Jag vet att det här kan låta otroligt, men det var faktiskt så det var. Var vänliga skriv inte en massa teorier om varför den blev halt när den andra ryttaren red. Hade ni varit där hade ni förstått. Nu är hästen förstås hältfri, så fort den visade minsta tecken på hälta så gjordes det en hältundersökning, så det var inte så att ägaren lät den fortsätta som innan.

Och självklart ska man vara uppmärksam runt omkring, det är man väl alltid? Men nu var det så att TS skrev som en frågeställning runt just hoppning :)

Brollan1
0

Hästar är väl som mäniskor (med vissa begränsningar för båda;-), om man älskar det man gör så står man ut med rätt mycket innan man klagar och inte får göra det man älskar. Sen har " Gronstedt " väldigt rätt i att hästar döljer sin smärta pga smärttålighet. Vet en häst som var lite halt när den togs in på kvällen och ägaren kollade om det var någe allvarligt och fann en bula på benet, dagen efter så konstaterades att hästen hade ett avsparkat ben, hästen fick tas bort pga detta. Det är vad jag kallar smärttålighet.

Man skall varje dag alltid kontrollera benen för värme, inflammationer gör att blodgenomströmmningen i det området ökar och det blir varmare. Det är det enklaste sättet att konstatera skada/inflamation/infektion.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Eldlilja
0

#6 Nämen vad sorgligt :(! Men du har helt rätt, det är klart att det finns begränsningar till vad man kan undvika att visa ;). Hästen jag berättade om hade en relativt lindrig hälta, så det var därför den kunde undvika att halta när den reds av sig ägare.

Gronstedt
0

#6: Fast då är det ju för att hästen älskar att hoppa, inte att den älskar ryttaren - viss skillnad.

#4: Ingen regel utan undantag. Men i ditt exempel kan det lika gärna ha varit så att ägaren red hästen bättre eller mer som den var van och därmed gjorde det lättare för den att låta bli att halta.

En sak som förekommer är att en häst som har ont men inte haltar börjar halta efter böjprov, när den ridits illa eller liknande. Helt enkelt för att smärtan tillfälligt blivit för stor, så att den måste avlasta det onda benet, och då inser den att det blev ju skönare på det sättet. Och så börjar den halta hela tiden.