När hästen skenar?
Hur kan man få stopp på hästen när den skenar? Jag har hört att finns 2 sätt att hur man kan göra, men hur är det?
Och sen, det här tillhör inte hästar precis men har något ett bra namn till en kanin? En liten hermelin som är hane, lite gråa här och där men mest vit. Någon som har förslag? 
MVH / Henrietta
Hej!
Jag har hört att man ska styra hästen åt ett håll allt vad det går. Typ dra med båda händerna i ex vänstertygel. Då borde hästen inte ha nåt annat val än att stanna.
Sen har jag också hört att man ska försöka rida in den mot en vägg eller dyligt, men det är ju inte alltid som man har en vägg att rida emot 
Det sistnämnda vet jag inte heller om gäller en skenande häst. Har bara hört det från nånstans.
Det sistnämnda är inte alltid det funkar… Om hästen har riktig panik brakar den rätt in i väggen. Mindre bra.
ja jag har hört samma, dra i en tygel. men det händer nästan aldrig för mig att hästen skenar.. den kan bralla lite, men då stannar hon när jag säger till….
testa iaf dra i ena tygeln (så hon går in på världens minsta volt och måste sakta ner)

Otäckt det där med att dra i en tygel. Har prövat och det är inte roligt. Finns risk att du ramlar av då. Det är absolut inte bra att styra mot en vägg eller träd heller. Det vet jag. Min fjording när hon var ung skenade med mig en gång. Jag styrde mot ett träd. Hon höll på att springa in i det. Det var med en hårsmån att hon inte gjorde det. Jag sitter hellre rakt fram på hästen och försöker vänta ut att hästen slutar skena. Usch!
Har du nyss skenat eller`?

Tack för svaren och gott nytt år :D
#4 Hahah, näe. Jag vill veta så att man kan vara beredd ;D Kom på att jag inte visste det :P

att dra i tygeln som ni pratar om måste tränas in det kallas för… one way stop… o måste tränas in stilla stående… det är väldigt effektivt när hästen väl kan det för det ska räcka med att man bara vrider hästens huvud ska hästen stanna… jätte bra metod men som sagt måste tränas in!….

Förstår det eftersom det inte fungerar för min fjording. Hon kutar ändå. 

Men om det inte går att dra i en tygel eller att styra in hästen i ett träd, vad kan man göra då?

Som jag skrev förut. Jag försöker bara sitta kvar och försöka styra hästen rätt, helst rakt fram. En häst brukar ju oftast inte skena så långt. Det beror ju på vad som hänt.
För mig har det bara hänt en gång. Fjordingen var unghäst och jag hade ett bett som var för hårt för henne. Hon hade börjat att slå bakut och bocka så jag ramlade oftast av då. Hände väl ca 3-4 ggr. Var rädd för att göra illa mig. Det var vinter och hårt med mycket is på vägarna. Därför prövade jag ett hårdare bett. Då vände hon och skenade hem ca 2 km i full sken alltså. Då försökte jag ju att styra henne men kände att hon inte tänkte stanna. Så jag fick sitta på och styra henne så att hon var kvar på vägen. Hon stannde inte förrens hon var hemma på stallplan. Det var det värsta jag varit med om. Tack och lov har det inte hänt någon mer gång.

Tur att hästarna inte skenar så ofta. Det som är så svårt när det händer är att alla (nästan) hästar reagerar olika. Jag hade en när jag var yngre som det fungerade utmärkt att mana på. Om man nu törs det när det går så fort. Men det var trots allt det enda som fungerade på henne. Så när hon skenade manade jag på henne att springa ännu snabbare. Efter ett tag så lyssnade hon på mig igen så då fungerarde det även att stanna henne lungt och stilla som efter en häftig galopp.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja, jag kände ju att ju mer jag försökte dra i tyglarna desto mer sprang hon. Så jag slutade att dra. Satt bara kvar och försökte styra henne.
Har också hört det där med att mana på. Men undrar om det inte är tex när hästen sticker bara. Min var rädd. Tror nog att hon skulle försökt att springa ännu fortare om jag manade på. OM hon kunde det vill säga. För så fort har hon aldrig mer sprungit.

Ja, risken finns att de tar sina sista krafter och spurtar på ännu lite fortare då man manar på dem. Men då slutar de garanterat snabbare också. Orken tar ju snabbare slut.
Fast jag kan tycka att det kan ge fel signaler att mana på en rädd häst, då kanske hästen tror att vi också blev rädda och det är ju inte det vi vill ha fram.
Men det fungerar trots allt på vissa.
Någon fler som provat detta?
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Hej ! har hört att man kan ta höger tygel i vänster hand och vänster tygel i höger hand…… ..
MVH

man kan väll tästa att såga… har hört att hästen kan tappa balansen om det går för fort men jag vet inte =)
14# Att såga en häst i munnen är enligt mig aldrig rätt utan lutar mer åt rent djurplågeri. Är man inte säker på att man kan hantera sin häst så tycker jag att man gör mer rätt att stanna på ridbanan än att ge sig ut i skog och mark där det finns så mycket mer som kan gå fel om man tappar kontrollen.
Jag hade själv en ponny ett tag som absolut inte gick att ta ut i skogen, fick han ett tillfälle så tog han betet och sprang tills han själv tyckte att det var nog. Vi fick vackert hålla oss i paddocken.

Hej! Om en häst skenar kan man försöka styra åt ett bestämt håll. Ofta när hästen skenar så har det "bitit" sig fast i bettet och att dra i båda tyglarna hjälper ofta inte.. Är man på t.ex en äng så kan man försöka få in hästen på en stor volt. Efter ett tag brukar dom lugna sig..

..eller så gapar dom bara jättestort å då kan man ju ha en aachengrimma så att dom inte kan öppna munnen=)
Om en häst skenar är det dags för markarbete och reda ut vem som bestämmer… det är MIN åsikt.
min fjording som jag hade förut skenade med mig, och jag blev livrädd för att rida ut själv på henne igen. Jag litade inte ett dugg på henne. Markarbete är A och O i ledarskapet. såga i munnen, svänga emot träd osv gillar inte jag. Dels är det ett bevis att jag måste ta till sån metod pga att jag annars inte kan hantera hästen, sen kan det bli farligt att göra så för både häst och ryttare. vi fick markträna i ett par månader för att bygga upp förtroendet helt i från början, sedan red jag henne lite i paddocken. Tyvärr var jag fortfarande rädd för henne efter 1år, så jag beslutade mig för att sälja henne…. Om jag hade gjort markarbetet innan jag red ut, så hade jag nog haft en fjording ännu som jag aldrig hade blivit rädd för. För nu är hon en toppen rid-häst hos nya (orädda) matten

håller helt med dig jen.
Min häst gjorde det när vi höll på att rida in henne och då var t o m jag helt grön på att rida. Efter lite dressyr och sånt på ridbanan så gick hon bättre.
Nu för tiden kan hon slå bakut och bocka lite men det är bara av glädje.
#14JAg tycker att om hästen skenar ska man göra allt man kan för att få kontroll på situationen och betyder det att du måste såga för att få hästen att stanna så ser jag inga fel i det.
När hästen skenar befinner sig både du, hästen och även andra i din omgivning i fara. Man kan möta en bil, fotgängare eller ramla av eller så kan hästen skada sig så om du vet at sågande får hästen att stanna så är det de enda rätta i den situationen.
#18En häst skenar ju inte för att den bråkar med en utan för att den är panikslagen, rädd! Jag tror inte att markarbete kan ändra på den saken. Att kunna hantera hästen då den skenar är svårt för alla.
Sen vet jag att många säger att hästen "skenar" när den bestämmer sig för att sticka iväg men handlar om nåt helt annat än att skena på riktigt. När hästen "skenar" är markarbete på sin plats.
Det är min åsikt =)
Jo det är sant att den skenar för att den kan vara rädd, men om hästen har MER förtroende för ryttaren så är det lättare att få hästen lugn, men som du skrev om den sticker så är det markarbete och förtroende och lydnad som gäller

Ja i riktigt sken pga rädsla finns det inget som får hästen att stanna. Inte förrens den själv lugnat sig stannar den ju. Oavsett hur mycket du sitter och dra i tyglar osv.
Men det är ju som tur är inte ofta en häst skenar. Har bara hänt mig en gång.
jag har aldrig skenat pga rädsla som tur är, bara pga ohyfs 1gång när jag var liten och 1g förra året som jag skrev tidigare om
nu ska jag gå och sova.. gonatt alla natt-ugglor
Jag har aldrig skenat på riktigt, även om det har kännts så ibland. "skenade" en gång när hästen hade separationsångest, hem tibax så de small. Själv kom jag inte enda hem, hamnade i diket i första kurvan
Sen är det också vanligt att min eksemhäst tappar helt och hållet nerverna på sommaren av alla knott så hon sticker iväg, även om vi är utrustade med flugspray och vitlöksdofter 
Men jag förstår henne, man vet ju själv hur man blir när myggorn svärmar omkring sig och man håller på att bli tokig av dem!

Natti natti jen.
Nej det är inte roligt att skena. Vill aldrig mer göra om det. Jag skakade i hela kroppen. Jag var alldeles vit i ansiktet sa en tjej. Hon trodde att jag skulle svimma. Jag satt ju kvar som tur va hela vägen hem till stallet. När hon kom fram till gården så stannade hon bara.
20# Kan fortfarande inte se vad som är "rätt" i att sitta och slita en rädd häst i munnen. Okej, det kan uppstå situationer där paniken griper en. Men ärligt. Tror du att hästen lyssnar mer på dig för att du gör den illa? Knappast.
Jag tycker att du har helt rätt Jen om att mycket markarbete är otroligt viktigt för att få en lydig och trevlig häst. Liksom man på så sätt stärker banden till hästen och får den att lita på en, som i sin tur gör att risken för att hästen skall skena av den ena eller andra orsaken minskar.
I en situation då hästen skenar måste man använda förnuftet och inte tänka på sånt som att det kan ta tillfälligt ont för hästen genom att såga. En skenande häst kan skada sig allvarligt, du med!! Om sånt händer önskar man att man hade sågat om man vet att det kunde ha fått kontroll på situationen. Kan du inte heller då se att det är "rätt" just den gången? Hästen går inte sönder av det!
Själv har jag aldrig sågat när min häst "skenat" utan använt mig av att dra i en tygel, har aldrig förut tänkt på att man kan såga men kan tänka mig att det skulle fungera!
.

De gånger jag har varit med om att skena har jag i princip bara koncentrerat mig på att hålla mig kvar. Eftersom de för det mesta stannar när det kommer till stallet. Och precis som gejsa skrev så finns det nog ingenting som man som ryttare kan göra för att stoppa en rädd, skenande häst. Utan det klokaste tror jag är att försöka hålla sig kvar, så man inte ramlar av och skadar sig.
Markarbete kan nog vara nyttigt på så sätt, som andra skrivit, att banden stärks och hästen litar mer på dig. Vilket resulterar i att den kanske inte skenar för minsta små sak, utan vet att matte har faktiskt lite koll också. Vi måste helt enkelt övertyga detta stora flyktdjur att den ska stanna med oss och tänka en gång extra innan den rusar iväg, istället för att springa iväg vid minsta tecken på fara.
Sedan om man har en häst som bara springer iväg för att den vill och inte pga rädsla gång på gång, då har man ett problem. Och då måste man ju såklart fråga sig själv vart problemet börjat, vad som är fel och vad man ska göra åt det.
Min åsikt i det hela 
/Matilda
28# Men det är ju det jag försöker få fram. Vad är det som säger att du genom att slita hästen i munnen kommer få den att stanna. Jag vet ju inte vilka erfarenheter du har. Men jag har oerhört svårt att tänka mig att en häst som blivit skrämd av något och flyr blir lugnare på något vis i världen av att man gör den illa. Snarare borde de ge motsatt effekt.
Tyvärr sitter det alldeles för många oerfarna ryttare där ute med riktigt skarpa bet på sina hästar bara för att de inte orkar lära sig rida ordentligt istället. Du kan ju sälv tänka dig hur det kan sluta om en sådan person råkar ut för att hästen tar bettet och de börjar såga…

Tror att detta trots allt är något som inte händer ofta. Att de skenar menar jag. de flesta gör nog så att de försöker antingen hålla sig kvar eller hoppar av självmant innan hästen rusar i väg. Jag hör till dem som inte törs hoppa av och som bara vägrar ramla av. Är nog rädd för att bryta varje ben i kroppen. När jag hade problem med min förra häst så lärde jag honom att bli riden med western sadel. Mycket effektivt. När han gjorde sattyg så att jag säkrare i sadeln och blev således både säkrare på mig själv och lugnare. Ofta gick det att tala honom lugn då.
Men som sagt var, hästar är olika individer och vi ryttare med. Något som fungerar på en häst och ryttare behöver inte fungera på en annan.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#30Man vet ju inte om man får hästen att stanna genom att såga förrän man har prövat det. Om inga andra metoder skulle fungera skulle jag pröva såga med min häst. Där jag rider finns det många branta backor och skulle hästen skena nerför en brant backe tappar den säkerligen kontrollen över sin fart och riskerna finns att den snubblar och både jag och hästen bryter nacken. Det sista jag tänker på om man närmar sig en sådan backe i sken är hästens mun.
Dessutom sliter det ju annors också i hästens mun genom att dra allt vad man orkar i ena eller båda tyglarna, men något måste man ju göra!
Vad skulle du själv göra om hästen skena?
Sen är det ju också skillnad om hästen skenar på en åker eller på en trafikerad väg, jag utgår i mitt skrivande att hästen befinner sig på en väg där man möter fordon o liknande. Då måste man få stopp på hästen!´
I övrigt ser jag det heller inte som att jag gör min häst illa, jag skulle såga för hästens och mitt bästa. Och motsatt effekt tror jag inte heller att de skulle ha, en häst är ju lärd att stanna med tygeln, hästen vet ju vad du vill i en sådan situation.
Detta är min åsikt, du behöver inte respektera den, så länge du respekterar mig
Jag har aldrig tagit ut någon av mina hästar i skogen om jag inte känt att de inte har förtroende för mig. Jag har haft en och annan häst som skyggat för saker ibland, men de har lugnat sig lika snabbt igen.
En häst har jag suttit på under alla år som gripits av panik och börjat skena (unghäst under inridning), jag ställde mig i fältsits och plockade i båda tyglarna, pratade lugnande med hästen och fortsatte att rida, den lyssnade efter ca 300 meter.
Jag tror att med en välriden häst som har förtroende för en kommer man långt. Och kan undvika många onödiga olyckor.

Verkar som om alla egentligen är rätt överrens om att man inte sågar i onödan. Jag anser att olika situationer kan skapa olika behov av handlande för att på det sättet undvika större skador eller rent av dödsfall. Att såga hästen kan skada den i munnen, alltså gör man det inte. Om inte situationen kräver det. Om jag är i skogen med min häst manar jag på den, tror fortfarande att det är bästa sättet. Ja, nu förutsatte jag att vi var på en skogsväg. Om vi däremot är på en skogsstig med tvära kurvor trånga passager osv ja då försöker jag bara hålla mig kvar och prata lugnande med hästen. Om jag är ute på en refikerad väg känns det som rena galenskapen att mana på hästen om det inte är så att både häst och ryttare råkar lida av dödslängtan, vilket åtminstone inte händer så ofta med hästar.
I ett sådant läge och jag ser bilar och dyligt komma rusande emot mig skulle jag visserligen fortfarande tycka att sågning gör stor skada på hästen, men den dör inte av det. Men om vi krockar med en bil så kanske den dör och jag med. I det läget skulle jag ta och såga för att förhindra död. Men som sagt var, olika reaktioner i olika situationer och så långt det är möjligt undvika att skada hästen.
Jag vet inte om ni förstod vad jag egentligen försöker få fram här, tänkte mig ett kort litet svar men det blev en halv roman. Undrar ni fråga gärna.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#33# Självklart är det så att hästen måste ha förtroende. Men rädd kan hästen bli ändå så den skenar. Hästar är djur flyktdjur så hur du än gör kan du aldrig träna fram en häst som aldrig skenar. Så ska man vara 100 % ig säker så ska man nog sluta att rida isf.
Det var ju bara 2 v sedan en häst skenade med vagn i Los Angeles eller var det nu var. Du vet kanske att dom har sightseeing där med häst och vagn i centrala New York eller var det nu var. Den skenade iaf flera kvarter och krockade till sist med en bil. Hästen fick avlivas.

gejsa jag tror att #33 försöker få fram att man inte ska lära ut sågand till ovana ryttare och att det är något som bara ska användas i akut nödfall. Att det är viktigt med förtroende innan man ger sig ut.
Finns många som rider på ridskola (vuxna) som efter ett par månader tror att de från att alfrig ridit att de kan ta en häst ut på tur hur som helst. Kan bli större katastrof om en sådan börjar såga kanske.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jo, men jag svarade eg på hennes första mening där.

okej. Ville bara förklara hur jag tror hon menade.
Audiatur et altera pars

Jag förstod hur hon menade och håller med till en viss punkt. Men just första meningen var lite fel tycker jag. Man kan inte vara säker på sin häst jämt.

Nej, herregud. Finns ingen som är 100% säker på sin häst eller ja vilket djur som helst faktiskt. De som säger det är ute och cyklar lite. De är individer och kan hitta på saker vi inte kan förutse. Annars vore det väl ingen ideé att ha denna diskussion över huvudtaget. Då vore svaret givet, rid aldrig ut med en häst du inte är 100% på. Men så går det inte att säga för då kan ingen rida ut på sina hästar. Stackars kusar och ryttare då.
Audiatur et altera pars

dät där nån sa med att när hästen skena så ska man prata lungt med den tror inte jag är så lätt. jag menar, om hästen verkligen skenar i full karriär så tror jag att det blir riktigt svårt! som ryttare är man nog mer åt panik hållet. har aldrig varit med om att en häst skenat med mej men jag kan tänka mej hur läskigt det är! 

Fast det beror på hur rädd ryttaren är. Jag har suttit på en skenade häst flera gånger. Och när jag bytte till westernsadel på honom och kände att jag lättare satt kvar så kunde jag koncentrera mig mer på att prata med hästen.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
36# Visst är hästen ett flyktdjur och att vara säker till 100% har det aldrig varit tal om. Men jag tror att man skall tänka sig noga för innan man ger sig ut i skogen med sin häst, speciellt om man känner att man inte är säker på att man kan reda ut de situationer som faktiskt kan uppstå.
42# Det är just det här jag menar, är du inte trygg i dig själv och på din häst så bör du hålla dig på ridbanan i början. Många olyckor kan faktiskt undvikas genom att man håller huvudet kallt. Att få panik hjälper ingen, framförallt inte hästen du sitter på då de är otroligt duktiga att känna vad ryttaren känner.
Vad jag egentligen svarade på var från början 14# inlägg om att man kan prova att såga. Och det var det inlägget som fick mig att reagera.
Vi kan alla hamna i situationer där orimliga grejor krävs, det kan uppstå situationer där man måste skjuta hästen på fläcken. Men för det anser jag inte att det är något som man skall använda som första åtgärd, liksom att såga sin häst i munnen.
Väljer nu att inte skriva fler inlägg i den här diskussionen eftersom jag anser att jag har fått fram mina åsikter och att de inte tycks leda någonstans. Jag vill inte kapa en bra tråd genom att älta samma sak om och om igen. Om någon känner att jag varit oklar på någon punkt så är de givetvis hjärligt välkommna att ta kontakt med mig genom tex min gästbok.
Mvh: Therese

Ja, någon gång måste man ju börja att rida ut. Som jag rider nästan alltid in mina hästar i skogen i stället för på ridbanan. Jag har ingen aning om hur hästen kommer att reagera när den ser saker. Så jag skulle aldrig kunna sitta och harva på ridbanan till jag känner mig säker. Och säker är man inte på långa vägar när man börjar rida in en unghäst. Och rädd blir jag allt om den börjar att skena. Jag skulle aldrig kunna sitta och prata lugnt med hästen när den skenar. Nej, det blir nog naturligt att man försöker stanna hästen genom att dra lite i tyglarna tyvärr. Men såga vet jag inte. Såga för mig är att försöka tvinga ner en häst på tygeln.
Hästar håller ju balansen med hals och huvud och kan sådeles inte springa rakt fram om man drar till sig hästen i en tygel. Risken med detta är att man går omkull. Men det är kanske bättre än att bli halshuggen av en gren i skogen.
En häst kan skena trots idogt markarbete. Hästar är trots allt ett flyktdjur.

Självklart! Hästar är inga maskiner som en del tycks tro. Dom är djur.

kan berätta om när jag var 14-15 och red en galoppör som var dräktig. hon reds på hack (ägarna ville det pga hon hade problem med munnen) och det är nog den enda gången jag ridit en häst på hack. jag kan villigt erkänna att jag inte visste hur jag skulle göra med henne när hon stack med mig.
vi var ute på travbanan, galopperade lugnt och fint när hon helt plötsligt bara stack iväg med mig. det var töväder och lite vattenpölar med lite is i. hon sprang och sprang, jag satt som en vante på henne. på banan kunde man svänga av på en väg så att det inte var lika långt att rida, vilken jag lyckades få in henne på. jag visste att det var ngn som var ute och körde på banan samtidigt som jag red.
jag försökte sätta mig ner och luta mig bakåt som jag hade gjort på en vanlig häst. men jag tror att det bara blev värre (för att få en galoppör att öka farten så kryper ju jockeyn ihop i sadlen. vill jockeyn att hästen ska sänka farten så ställre han sig upp i sadlen). rätta mig om jag har fel.
när dne här vägen tog slut så kom jag ut på raksträckan och skulle försöka svänga till vänster. men hon var inte med på noterna utan vi fortsatte rakt fram in i det vita plaststaketet.
sockra försökte att hoppa, men det gick inte så bra utan vi sprang igenom staketet och jag flög över huvudet på hästen (med tyglarna i handen). jätteskakig var jag efteråt. hästen blev inte skadad och hon fick en fin föling sedan.
det är nog den enda gången en häst har stuckit med mig. jag red inte sockra igen, jag blev lite rädd. vem hade inte blivit det? och det var faktiskt den senaste gången jag ramlade av! =)

Usch! Det lät verkligen otäckt. Tur att ingen av er skadade sig.

#49 usch, dt lät läskigt :/ tur att ni inte blev skadade, som gejsa sa ;)
Min shettis är väldigt duktig på att skena! =S Varje gång jag rider ut och vi ska galoppera börjar han skena.. =S En gång när jag red barbacka skulle jag trava lugnt men det gick inte.. han började först galoppera och sedan skena.. Jag har aldrig skenat så snabbt och jag tänkte om jag skulle slänga mej av i snön bredvid.. =S Men jag satt på och försökte stoppa honom medans jag höll i mej i manen. Tillslut ramlade jag av och fick springa hem till stallet.
Min kompis sa att när hon ska hyra häst så ska vi rida ut på en äng och skena jag frågade då ufall hon någonsin gjort det. Då svarade hon att hon hade det en gång och när hon beskrev sitvationen så tyckte jag mer att hästen hon ridit på ridskolan hade blivit lite pigg och börjat galoppera fortare. Visst låter det lite oansvarligt att säga att man vill skena med hästarna ?

#52: Kan nog tycka att det låter lite som om hon inte riktigt vet vad det är hon säger.
Att vilja skena, kommer hon nog inte säga om hon varit med om det någongång själv.
Stor skillnad på en häst som blir lite piggare och ökar på galoppen, till en häst som skenar och skiter i den som sitter på.
Oförståndigt skulle jag nog kalla det.
Audiatur et altera pars
one rein stop är mitt förslag, men som nån annan sa så måste det ju övas in. Ett exempel är att du står brevid hästen tar i den ena tygeln så att denne böjer nacken/halsen mot stigbygeln, eftergift direkt. Jag är urkass på att förklara, sorry.
Men i en sken situation gäller det ju att inte få panik utan att snabbt få kontroll igen, kanske inte så enkelt alla gånger felet man lätt gör är ju att bromsa och dra i båda tyglarna, med resultatet att hästen fortsätter i hiskeligt tempo. Nån annan skrev om volt det tror jag oxå på hästen måste ju dämpa farten då, annars går den ju tillslut omkull.
#52 Hon har nog aldrig skena påriktigt om hon menar att det är roligt att skena. Att skena är både farligt och skrämmande. Jag tror att hon inte riktigt vet vad skena verkligen innebär.

Tack för alla svar allesammans , jag är verkligen jättetacksam :D

har aldrig suttit på en häst som skenat, måste va otäckt…
hmmm… om en häst skenar på riktigt, pga att den har blivit skrämd av ngt. kan hända alla oavsett ledarskap etc..jag vet en tjej som blev jagad av crossar tror ni att hon fick stop på sin häst? om en häst skulle springa rakt mot en väg eller liknande som är farligt så skulle jag >"sätta" den om det gick.. sen struntar jag i om det är djurplågeri eller ej dåä jag hellre gör detta än riskerar att den blir påkörd vilket kan medföra att både häst, jag och en stackars bilist stryker med..
dessvärre.. jag har varit med om en riktig skentur, ovanför ett husområde på en traktorväg omgärdad av stenmurar. Denna häst red jag för första gången, vi travade jag gav en rejäl eftergift skulle byta spöhand och PANG! så stack hon i en djävla fart! Jag hade typ 200-300 meter fram till en asfaltsväg där det var fotgängare etc.. de stod och gapade och flyttade sig inte.. jag både korsade och sågade och hon bara gapade och fortsatte.. så min panikåtgärd var att böja mig fram greppa hennes högra öra vrida om och dra samtidigt som jag fräste "stanna hästdjävel"… och hon stannade! Inte en metod som jag skulle rekomendera men när hästen verkligen skenar då fungerar inte tygelknepen alls den fortsätter bara att gå!! sen finns det hästar som "skrämmer" sina ryttare genom att gasa på.. jag har träffat på ett russ som gjorde så han brallade också, på honom höll jag upp huvudet och drev så in i norden… sen blev han trött då fortsatte jag att driva då tyckte han inte att det var kul längre.. med mig stack han ingen mer gång…
Angående "öronhästen" så fick jag veta när vi kom tillbaka att hon alltid brukade skena hem!!! döm av hennes förvåning!