Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1280 ggr
smillasol
0

Två hästars B kort?

Finns det nån transport som man kan köra två hästar i och inte behöver B kort till? :)

smillasol
0

Två d ponnys för att vara exakt! :)

Swadika
0

Rätta mig om jag ha fel xD Jag kan ingenting men är inte B kort ett vanligt körkort?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Em--ma
1

#2 jo du har rätt B-körkort är vanligt och tror det är BE som TS menar :)

Det handlar mycket om bilen som du drar släpet med. Det är ju totalvikten (bil+släp) som räknas. Våran bil är alldeles för tung för att i princip dra någon transport på B-körkort. Transporter är oftast nervägda för att kunna köras på B-körkort så det är bilen som är den stora frågan :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Swadika
0

#3 Då var jag inte helt fel ute alltså :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Uss
0

Vill du ha svar på den frågan så får du berätta vad din bil får dra med B-kort o hur mycket de två hästarna o annat du lastar i släpet väger. Vi har ett Boj som var nervägt till 1330 tror jag där fick vi in två isisar (släpets tjänstevikt 630 kg ger maxlast 700 kg). Vill du lasta två stora hästar tror jag inte det finns något som funkar ännu. Enkelaxlade släp är lättare i sig själva o kan ju då ta större vikt, men kan vara lurigare att köra.

smillasol
0

Hmm okej… Jo visst menade jag BE kort :) Så det GÅR alltså att få till det? :)

smillasol
0

Får kolla hur mycket vår bil väger då :)

CelsiusT
0

Jag har en volvo V70 och med den får jag på vanligt B-kort dra 1530kg. Jag har en hästtransport (Valeryds Favorit) som har en totalvikt på 1500kg, alltså får jag dra den efter min V70 på enbart B-kort.

Min hästtransport är en boggie och har en lastvikt på 960kg. Mina hästar (147cm och 155cm) väger tillsammans ca 900kg. Så min hästtransport kan ta mina två hästar och min bil får dra så mycket att jag kan dra min hästtransport på vanligt B-kort.

Jag fick leta ett tag innan jag hittade vilken bil som fungerar att dra släpet med. För det är inte så vanligt att bilar får dra så mycket som 1500kg på b-kort. Men det finns. V70 får väldigt ofta dra så mycket, sedan finns det även några volvo 940 och även några andra modeller. Det dumma med V70 är att dom är framhjulsdrivna vilket gör det problematiskt att dra hästtransport på vintern.

Medarbetare på westernridning.ifokus

smillasol
0

Okej tack :)