Utbilda unghäst
Är 13 år, ridit i 9 år på ridskola & privathästar. Haft sommarhäst varje år & ridit privatlektion minst 1 gång i veckan i minst 5 år. Också ridit "min" ponny 5 dagar i veckan i minst 3 år nu.
Van & erfaren & ridit massor olika slags hästar. Fastnat mest för dom pigga, busiga & mest galna hästar man kan tänka sig, men också den lite lugnare hästarna.
I år är jag väldigt intresserad av att köpa en inriden unghäst & utbilda själv med hjälp av min tränare. I hoppning & dressyr, uppfostra & lära den allt jag kan, sen lära oss vidare tillsammans & kanske tillslut t.o.m & med åka ut & tävla lite smått, fast låta de ta den tid de tar först, inte jaga framåt lixom.
Tror ni jag är för ung för att utbilda en d-ponny på kanske 5-6 år?
Nej, det tror jag inte. Tar an hjälp av någon kunnig så borde det inte vara några problem.
Jag tror inte heller det, jag utbildade enfemåring (visserligen när jag var femton) tillsammans med en tränare och det gick alldeles utmärkt. Mina kompisar på ridskolan var som du i ålder och fick hjälpa till med att rida in och utbilda fyraåringarna med vår ridlärares hjälp.
Det finns väldigt bra böcker om unghästar och deras utbildning, du kan ju ta en sväng till bibloteket så blir du nog ännu mer sugen på unghäst sen. Det är en upplevelse :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Nej det tror jag inte ;) Spec inte om du får hjälp av en bra tränare! Det är så roligt att få utbilda sin häst själv så tycker verkligen det är ngt du ska göra om du vill!
Lycka Till!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Okej, tack för alla svar!
Hoppas på att hitta en fin ponny i närheten snart, letar som bara den!