Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 2817 ggr
Praefatio
0

Stallplats för shettis - pris?

Ni som har shettisar och ni som inackorderar shettisar, hur mycket betalar/tar ni i hyra för shettisarna och hur mycket betalar en normalstor häst? Är i synnerhet intresserad av vad man får betala för lösdrift.

Fick möjlighet att överta en shettis men det föll på att stall-/lösdriftsägaren (som varken sköter om stället eller betalar utgifterna för att hålla det i användbart skick, det gör vi…) skulle ha samma hyra för en shetlandsponny som för de stora hästarna, 1000 kr i månaden, trots att shettisen inte ens skulle ha en egen box vilket de andra hästarna har. Vi i stallet tyckte att det lät helt galet med tanke på att shettisen är såpass liten att den inte gör någon skada på marken. Jag personligen har hört mig för tidigare i andra stall och generellt fått svaret att man tar 50-75% av den vanliga stallhyran för en så liten häst, den högre summan om box ingår.

Var och en sätter ju sina egna priser och jag är inte speciellt bitter över att det inte blir en shettis just nu, men jag blev nyfiken på vad som är kutym i detta fall :)

[exotic]
0

Om ponnyn inte ens har samma villkor "box" som de stora ska den givetvis inte kosta lika mycket. Sen tycker jag kanske att ca 75 % av storhäst hyran är lagom. Kan förstå om man vill ha lika mycket om den står på box och boxen är lika stor som de stora hästarnas samt att in och utsläpp är samma jobb oavsett om det är en stor el liten.

Förstår det som ni betalar 1000 kr till stallägaren för hagen och ligghall
per häst , och står för foder själva. Tycker det låter lite mycket.

Men på en lösdrift tycker jag nog att en shettis kan kosta ner mot 50% mindre än en häst.

Tusen
0

Vi tar 1000:- men då ingår allt. 
Det är lika jobbigt att ta hand om en liten häst som en stor. Enda skillnad är väl i så fall att en  mindre ponny inte får lika mycket mat om man inte har fri tillgång.

Praefatio
0

Ja, foder samt all skötsel av mark/hage/tillhörande stall står vi själva för, både utgifter och arbete som det ser ut idag. Insläpp/utsläpp och dylikt sköter vi också själva när hästarna står inne någon natt. Vi har knorrat en hel del, inte över stallhyran utan över att stället inte sköts med hyrorna utan ur våra fickor… men vi trivs så ingen vill flytta heller så vi får ju skylla oss själva.

Ja, det är vad jag har uppfattat det som, att en hyra på ca 75% av storhästboxhyran verkar lagom för motsvarande shettisbox, och att lösdrift utan box borde kosta ännu lite mindre.

Aribigga
0

Jag betalar lika mycket i stallhyra som de stora hästarna i vårt stall men jag tänkte förhandla mig till lite mindre stallhyra nu i vinter. Både hö och halm ingår i vår hyra och jag gör av med inte ens hälften av halmen eller höet som de stora hästarna. Allt jobb gör vi själva så det ser jag faktist inte varför jag skulle betala för.

lurvponnyn.vimeddjur.se