Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2486 ggr
KillBerry
0

brännässlor..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har hört att torkade brännässlor är väldigt bra för hästar osv

men är dom lika bra om dom är helt färska? min häst har nämligen kommit på att man kan faktiskt äta dom.. så de e de enda han göra när han står i hagen, han står tillsammans med 3 andra hästar och ingen av dom rör nässlorna (va vi har sett)…

min fråga är egentligen bara fall jag borde va orolig, alltså är dom farliga överhuvudtaget när dom äts helt färska ?

tack på förhand :)

Lets not and say we did

Gronstedt
0

Nej, de är inte farliga färska. Men jag har aldrig hört om en häst som äter färska nässlor frivilligt. Järnmule! Förvånad

KillBerry
0

hhha ja riktigt klock är han inte.. min stolle :)

skönt att höra! :)

Lets not and say we did

Salander
0

Har inte hört att färska nässlor ska vara farligt, men däremot kan de ju brännas, så utslag på mulen/runt munnen är väl inte omöjligt att hästar som äter färska nässlor kan få.

Om ni har fullt med nässlor i hagen så skulle jag ha slagit av/klippt ner dom och låta dem ligga och torka lite. Många hästar äter gärna torkade nässlor men rör oftast inte färska. Kanske känner din häst ett så starkt behov efter nässlornas alla nyttigheter att den trotsar den brännande känslan och äter ändå?

Nässlor är bra mot väldigt mycket, framförallt hud/päls och tagel. Men även bra för hela kroppen, det stärker immunförsvaret bl a.

KillBerry
0

dom har jätte stora hagar som är ihopsatta och det finns ett hörn i en av dom med nässlor så skulle inte säga att de e fullt med nässlor direkt..

jag har inte sett några utslag eller liknande därimot är hans mula mjukare eller lenare på något sätt.. men de kanske betyder att huden blir tunnare och utslag börjar träda fram eller hur man nu ska uttrycka de.. :p

Lets not and say we did

CelsiusT
0

Det är inte farligt med brännässlor när dom är färska, dom är precis lika nyttiga och verksamma. Anledningen till att man brukar prata om tokrade nässlor är bara för att dom bränns när dom är färska.

Nässlor ökar blodcirkulationen, men den är också lätt blodsockersänkande och används vid tex diabetes. Den är även till viss del urindrivande. Det är även mycket järn i närsslor och det är inte helt ovanligt att både hästar och folk har brist på.

Slå gärna lite nässlor åt gågen som får ligga och torka, när dom börjar ta slut så slår du lite till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#5 Järnbrist är väldigt ovanligt på häst. Eftersom hästar lagrar järn (vilket inte vi människor kan göra)

För övrigt håller jag med dig i allt du skriver.Glad

KillBerry
0

5#
ah inte min gård utan har min häst inhyrd så kan inte precis bestämma själv om ja ska slå nässlorna.. och vill inte att dom ska få ont :p

Lets not and say we did

iidajjackson
0

mina pollar äter med nässlor! men de är inte torkade men inte färska, eftersom de är i slutet av sommaren nu och då har de börjat vissna och då bränner de inte längre :)

CelsiusT
0

#7 Fast även om det inte är din gård så brukar det inte vara så svårt att fråga stallägaren om det är okej att slå ner lite åt gången. Hästen får ju ont av att äta dom när dom växer, har du slagit ner så torkar det på några timmar och gör inte längr eont för hästen att äta. Det är ju troligtvis så att hästen känner behov av något i brännässlan och därför äter det, trots att det gör ont.

Medarbetare på westernridning.ifokus