Foderfällan?
Jag ger min häst pellets + mineraler och det funkar fint. På våren och hösten får han b vitamin. Jag tränar dressyr med honom.
Jag tror att de som håller på och blandar 139823747623423 olika ingredienser till sin häst har blivit lite lurade. Är det så otroligt viktigt att ge hästen en massa olika tillägg för ditt och datt?
De allra flesta hästar (och speciellt fritidshästar) klarar sig utmärkt med enbart ett bra hö, lite mineraler och ev vitaminer om de inte fått gå ute på bete under sommaren.

Håller med, för mycket ditt och datt :) Jag har fri tillgång på stråfoder, vitaminer/ mineraler och lucern efter ridning och lite äpplen/ morötter ibland. Har fina, välmusklade, pigga och blanka hästar. Känns inte som att de behöver mer.
började tänka på det då jag läste en artickel i en tidning om foder. Där stod det om någon som hade sett flera hästar med olika ägare, och med ena ägaren skulle hästen absolut inte ha havre, och med den andra gick det bra, haha!
Fast man måste ju ändå utgå i från vad grovfodret innehåller. Har man dåligt värde i grovfodret kan man faktiskt bli tvingad till att blanda många ingredienser för att det ska stämma, dvs om man inte kan få tag på bättre grovfoder. Vitaminer har hästar alls inget extra behov av i form av tillskott. Mineraler verkar många ge bara för att. A och O är ändå att analysera grovfodret och utgå därifrån.
Man måste ju utgå efter hästen, vad den är tänkt att göra, vad den har för förutsättningar osv och sedan måste man ju också ta hänsyn till vad grovfodret innehåller. Ibland tror jag säkert det är som du säger men det är ju inte alltid :)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Jag var en riktig "endast grovfoder och mineraler!"-hitler tills jag fick min nuvarande häst :) Mina hästar har alltid fått fri tillgång eller så nära fri tillgång på grovfoder som möjligt och jag kommer alltid, alltid att tycka att det är det är en av de viktigaste prioriteterna! En arbetande hästmage är en glad hästmage, helt enkelt.
Däremot har jag fått ge mig lite när det gäller att inte ge kraftfoder och tillskott. Min häst har nämligen svårt att hålla vikten trots bra grovfoder på fri tillgång och har hela tiden behövt lite hjälp på traven. Jag är en sann förespråkare till lucern som tillskott i första hand men det ville den lille skräpisen inte äta. Istället får min häst ett kilo Hippo Grow varje dag, tillsammans med en generös skvätt rapsolja. Uppskattat tycker pålle!
Sedan har han haft problem med sina hovar, de har hållit kass kvalitet och vi har haft mycket tappskor. Min duktiga hovslagare har jobbat som ett djur för att förbättra hans hovkvalitet och han skos med kort intervall men efter ett tag så insåg vi att han helt enkelt behöver lite hjälp där med. Vips, så fick han ett mått kiselgur och ett halvt paket jäst i maten också för att boosta hovarna och ett halvår senare är hovarna på väg att bli riktigt, riktigt fina! Hovväggen har tjocknat med en centimeter.
Senast så fick jag lägga till ytterligare en ingrediens på listan när jag insåg att min kära häst åt löjligt mycket salt när han fick komma in i boxen (går på lösdrift). Det visade sig efter lite spanande att hästarna helt enkelt är för lata för att gå till saltstenen i hagen (!) och sparar sig tills de kommer in vilket de gör väldigt sällan. Ett par matskedar salt i maten håller koll på saltnivåerna, extra bra nu när det är varmt.
Så jag, anti kraftoder-galningen, har fått ge mig och ge min häst det han behöver. Sjukt tråkig utgift varje månad, speciellt när man är van vid att bara ge hästen lite morötter och mineraler, men vad gör man inte för hälsan. Hade han klarat sig utan alla tillägg så hade jag gladeligen slutat ge det men jag vill inte ha en mager häst med trasiga hovar. Då lägger jag hellre 300 kr/månaden och omvärderar kraftfoder och har en välhullad häst med fin hovkvalitet :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
oojj, men du nu fick jag mig en tankeställare! :)
#6 Det är aldrig fel att vara observant. Att vara fanatisk i vilken avseende det än må vara så tycker inte jag att det är rätt.
Självklart finns det undantag och då ska ingen annan tala om att man gör fel. Hästar är precis som vi människor - olika!!!
- - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - --
Så även om de allra flest hästar (framförallt fritidshästar och de som inte tävlar på elitnvå) klarar sig bra med enbart ett bra hö så finns det hästar som behöver extra mat. Fast tyvärr är det alldleles för många som tror att just deras häst är undantaget. 
#7 Vad bra! :) Jag menar inte att du har fel, jag tycker att ditt tänk är helt rätt och anser att det råder en viss kraftfoderhysteri bland människor idag vilket är synd. Det är många hästar därute som inte behöver extra tillskott som får det ändå, bara för att ägarna inte orkar tnka efter.
#8 Visst är det så… Jag stod i samma stall som en ägare, vars stora halvblod fick 6-7 kilo kraftfoder varje dag och 3-4 kilo hö "för hästen tålde inte grovfoder så bra". Fruktansvärt när folk gör så, speciellt när hästen blir helt knäpp av det och blir aggressiv vid utfodring/väver/boxvandrar/luftsnappar osv :( Jag hoppas att man kan jobba på att utöka medvetenheten hos ägarna om hur hästens ömtåliga mag/tarmsystem fungerar och att stress och grovfoderbrist hör ihop.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

jag anser att endast hästar som redan går på fri tillgång på grovfoder och ändå inte håller hull behöver kraftfoder.
Det är få hästar som faktiskt får fri tillgång, men alla tycks behöva kraftfoder ändå?? 
De som portionsfodrar hö och ger kraft förstår jag mig inte alls på.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Självklatr måste man tillsätta saker om man har problem trots fri tillgång :) Men att göra det för att alla gör det är ju det som blir problematiskt. Kraftfodret är det sista man tillsätter och då bara om det behövs.

"De som portionsfodrar hö och ger kraft förstår jag mig inte alls på."
Jag är en sådan! Ponnyskrället är extremt lättfödd och underhållsgivan TS är ofta för mycket MJ men för lite protein. Kan inte gärna öka högivan för att täcka proteinet då, han skulle bli extremfet av sådant överskott på MJ. Alltså får man pyttsa i något med mer protein än hö, vilket i mitt fall fick bli kraftfoder. Hela 4 dl pellets varje dag.
Ökar förståelsen något eller är det fortfarande inte alls?

#12 jag hade valt lusern, som har en hög kvot OCH är ett grovfoder 
De allra flesta hästarna klarar att täcka sitt energibehov med bara hö/silage, det är just proteinet som brukar vara problemet och då är lusern kanon!
Jag vidhåller fortfarande att det endast är hästar som får fri tillgång på grovfoder och ändå är tunna som behöver kraftfoder. Det är de få hästar som inte får i sig tillräckligt med energi av grovfodret.
Det blir så mycket hö i magen om min häst bara får hö, han blir som uppstoppad och det blir svårt att rida eller hur man ska säga. Jag portionerar höet plus kraftfoder och det funkar fiiint!

#14 okunskap. Googla lite på hästens matsmältningssystem och behov. 
hmm jag hittar inte så mycket. har iofs inte sökt så jättemycket heller, ska ta mer tid för det senare. Men av det jag har hittat så har jag inte blivit så mycket klokare. Just nu ger jag hö i hönät + kraftfoder, och han verkar inte vara hungrig osv. Han får tillräckligt med hö, och han är pigg, glad, har glansig hårrem osv :)

Vi har givetvis provat med lusern, men det funkade inte. Det är inte tillräckligt koncenterat protein i lusernet utan han gick upp i vikt när foderstaten var hö och lusern. För att ha kvar hade man då blivit tvungen att plocka bort en del av höt och det är inte till hans fördel.
Så, jag håller inte med dig om att det endast är hästar med fri tillgång som faller ur som kan vara i behov av kraftfoder, med det inte sagt att kraftfoder är nödvändigt i så stor utsträckning som många tror.
min häst får dock bara kanske 5 dl kraftfoder mrg och kväll så det är inte så mycket. men jag kommer fortsätta att ge min häst den mat jag gör, jag vet att han mår bra av det

#17 eftersom lusern är ett grovfoder så kan du mycket väl dra ner på höt, lusernen ersätter det.
Det kan vara värt att prova slowfeeding på en sådan som din häst, för att begränsa mängden hö utan att det på nåt vis är skadligt. Det är ju inte kilona som är det viktiga utan antalet tuggningar. Sen om hästen tuggar på 10 strån eller 50 strån samtidigt spelar ingen roll alls!

det finns dessutom olika sorters lusern, kvarnbyfoders är svårslaget i näringsvärde. Att det skulle vara för lite protein i köper jag inte. De flesta kraftfodren ligger långt under lusernen i kvot.
När jag köpte min första ponny så bestämmde vi hemma att hon skulle äta hö, FiberGi och mineraler.
Eftersom vi fick henne i ocktober fick hon gå direkt ut i våran vinterhage. Där finns lite grennar och gräs där inte snön kom åt, halvahagen är grusad halva inte.
Åtta kilo hö och ett halvt kilo Fibergi om dagen räker normalt sett till en C-ponny. Men min tjej, som redan varit tunn när hon kom, fortsatte att tappa. Vetrinären kom och tipsade om Muskel Kraft. Ett foder som ska hjälpa till att bygga muskler. Detta foder har hjälpt oss så otroligt mycket, nu är det en vältränad och rund ponny jag äger. Dock har jag börjat ge B-Vitamin då hennes päls inte ville lossna eftervintern. Sen är det ju inget minus att hon får glansigare päls av det heller 
Hästars vikt styrs av MJ(kcal) in och MJ ut, prexis som mäniskors vikt gör. Så jag blir lite förvånad över att några tycker att det är konstigt att deras häst går upp i vikt när dom ger mer energi(MJ) in men inte ändrar på energi ut i hästen (och mäniskors vikt ochså för den delen)?
Rörelse och träning bygger muskler och bränner fett, mera rörelse med samma fodergiva betyder att vi alla tappar i vikt (både mäniskor och djur).
Det verkar som om många tror att det räcker med att fodra mera proteiner så blir hästen muskulös och vältränad! En häst som går upp i vikt behöver mera motion och inte mindre högiva. Det som många tar för muskler är mera troligt att hästen bara lagt på hullet.
Om man tror att mera proteiner på bekostnad av socker och fett löser muskelproblemet så är det så att om kroppen får för lite av alla "normala" energislag (socker i synnerhet) så förbränns proteinernas beståndsdelar (aminosyrorna) som energi i stället för socker (kolhydrater) vilket i sin tur sätter både lever och njurar under en hel del press att hantera den ökade mängden av, ska vi säga restprodukter från proteinnedbrytningen. För att inte tala om hur dyra proteiner är i förhållande till alla normala foderslag.
SÅ bra hö tillsammans med bra träning 1tim om dagen 5dagar i veckan bygger muskler inte proteiner som sådant, skulle det inte räcka med bra hö (unghästar, diston) så kan man överväga proteintillskott men på fullvuxna hästar så är det energi till jobbet som är den stora delen som skapar muskler, så mycket energi att kroppen inte tar proteiner till energi, vilket är slöseri.
Frågan kommer lite i en annan dager om man har ett hö som inte är klass 1 eller har en häst som inte vill/kan äta den mängd hö som erfodras och därför inte håller hullet då kan man överväga kraftfoder som tillskott med energi i form av socker och olja/fett i första hand för att undvika proteinnedbrytning pga arbetsbelastningen. Med lite sämre hö som normalt kommer från vall som inte har gödslats eller mineralberikats på flera år så skall man ge lite mer mineraler än normalt då fodret inte innehåller detta.
Klass 1 hö kommer oftast från mjölkbönder som är tvugna att se till att deras hö är bra pga att korna mjölkar så mycket och kräver det annars så blir kvaliteten på mjölken sämre.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Fast fibret i lusernen är inte jämförförelsevis lika bra som det i höt, hacket är han tämligen oförtjust i.
Slow feeding använder vi oss redan av.
Nu har jag ingen återförsäljare av Kvarnby i närheten, men i Kraffts lusern är det 105 g smbrp, Kvarnbys 150 g smbrp och det kraftfoder som ponnyn äter, Krafft Muskel är det 370 g smbrp.
Alltså:
Kraffts lusern: 105 g smbrp / 8,5 MJ (kvot 12,35)
Kvarnbys Vitafor Lusern: 150 g smbrp / 8,0 MJ (kvot 18,75)
Krafft Muskel: 370 g smbrp / 12 MJ (kvot 30,83)

Tittar du på innehållet i krafft muskel så hittar du följande;
RÅVARUINNEHÅLL I FALLANDE ORDNING
Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja
Lysin
Metionin
Inte direkt något jag vill ge min häst i första hand 
Det är sällan hästar har energibrist, men visst det förekommer. Det är den lilla kategorin jag anser kan behöva krafftfoder. Annars är det i huvudsak proteinbrist på svenska hästar, om man inte får tag i högklassigt hö men det är väl inte direkt supervanligt. Åtminstone inte häromkring.
HAr ni inga mjölkbönder där du bor? Om inte sök efter någon som säljer hö med högt klöverinnehåll i det, klöver är en ört i likhet med lucerne och är besläktad med den. Klöver innehåller mycket protein och har högt energiinnehåll.
Bra skördad vallfoder har upp till 110g smrp i sig att jämföras med kraffts lucerne som har 105g.
Lite att läsa finns här: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#1 Läs speciellt i slutet om hur man skall tolka innehållsförteckningarna.
"krafft muskel" verkar vara designat till unghästar som växer, diston. Det var extremt höga värden i det.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Men ja, givetvis har jag läst innehållsförteckningen! Jösses. Vad är det du inte gillar med den?
Men hur menar du att man ska lösa problemet då om man absolut inte ska fodra med kraft men det inte funkar med bara grovfoder? Låta proteinunderskottet kvarstå?
Är det mig du riktar dina inlägg till?
I så fall är första utlägget inget nytt, det hoppas jag alla vet, annars är man tappad långt bakom vagnen.
Vad gäller höt får det inte bli ett uns mer energi i än vad det redan är så med klöver i hade det varit katastrof. Det finns inget på hippocampus som jag inte tagit del av.
Jag skrev inte extremt lättfödd för att överdriva.

i #12 skriver du att du portionsfodrar. i #23 skriver du att ni använder er av slowfeeding. portionsfodring och slowfeeding är INTE samma sak. vid slowfeeding har hästen begränsad fri tillgång.
jag tror fortfarande att det går att lösa för din häst utan krafft muskel :)
För att ta ett exempel så är potatis första ingrediens, inte fodrar jag min häst med potatis. Fullt med stärkelse.
#25 jo det finns mjölkbönder men de håller hårt i sitt gräs, det är lite markbrist häromkring då vi har en mjölkbonde som vill expandera och köper upp all tillgänglig mark och behöver den själv…. 110 i smrp har jag aldrig hört talas om. Det högsta jag varit med om här är värderna 64/6.8, kvot 9.4…. av en bonde med köttdjur. tyvärr har han fått mögligt hö 2 år i rad nu. En vanlig analys här ligger på 35-45 smrp och 6.5-7.5 mj.
#28: Krafft Muskel innehåller potatisprotein och är inte fullt med stärkelse.
Saxat från pekaren ovan:
"Vallfodrets proteininnehåll
Den mängd vallfoder som hästen behöver konsumera för att täcka sitt energibehov bör rimligen också täcka dess proteinbehov. Det innebär att i vallfoder för vuxna och högpresterande hästar kan accepteras ett lägre proteininnehåll än vad som är önskvärt för avelshästar och växande unghästar. Proteininnehållet i vallfodret är mycket starkt relaterat till när i utvecklingsstadiet vallen har skördats. Proteinhalten sjunker snabbt med ökad mognadsgrad i växten förutom att smältbarheten snabbt försämras när det icke smältbara växttrådinnehållet i växten ökas.
En ökad kvävegödsling ökar proteinmängden i vallen och baljväxtinslag i en vall ökar ocksåproteininnehållet.
Blandvall med timotej, rödklöver och ängssvingel
Gräsvall med Timotej och ängssvingel
Skördetidpunkt
utan kväve
tillfört 120 kg kväve / ha
utan kväve
tillfört 120 kg kväve / ha
16 juni
110
105
42
62
23 juni
97
90
32
50
30 juni
75
77
23
35
Tavellen visar att det skiljer endast en vecka mellan de olika skördetidpunkterna men proteininnehållet minskar mycket snabbt oavsett om kvävegödsling skett eller inte. Tydligt ses också att en blandvall där klöver ingår har ett högre proteinvärde än gräsvallen även om gräsvallen gödslats ganska kraftigt. Proteininnehållet i den ogödslade och i den senare skördade gräsvallen, är här helt otillräcklig för en växande unghäst.
Innehåll av protein g smb. rp / kg hö i rena timotejvallar vid olika gödsling och skördetidpunkt.
Skörd 18 juli
Skörd 1 augusti
Gödsling kg kväve/ ha
g smb.pr
g smb.rp
0
41 - 49
26- 28
50
61 - 61
23 - 27
100
85 - 99
20 - 22
"
Vilket betyder att vallen som höet bärgas från måste vara underhållen och slaget i rätt tidpunkt. Men det visar ochså att bra hö ersätter i det närmaste alla kraftfoder utom för extremhästarna.
Lycka till

Okej, vi använder oss av slowfeedingnät, men inte på fri tillgång. Det går inte. I arbete kan han äta 4 kg av det hö vi haft förra säsongen, som den andra hästen i samma storlek åt lite mer än det dubbla av. Jag har tyvärr inte värdena på den här datorn. Men han kan gå på marginellt mer MJ nu än när han gick i verksamhet med ca 20 lektioner i veckan, så att öka arbetet efter våra förutsättningar är svårt.
Som någon skrev innan är det inte potatis, det är potatisprotein. Potatisprotein utvinns genom att man tar bort stärkelsen, så det är inte massa stärkelse därifrån.
Kom gärna med konkreta förslag på hur du hade gjort foderstaten. Kan se om jag hittar värdena på höt. Det blir visserligen bara teoretiskt eftersom nytt hö är taget, men ändå. Visa gärna hur det går att åstadkomma =)
Jag ger mitt halvblod hö, lucern, vitaminer (A, B, C, D och E) mineraler, saltsten + tillsatt salt i fodret, hästmüsli och betfor. Detta är för att han magrar lätt på vintern och jag tävlar han mycket på sommrarna så han behöver det. Och mitt russ som jag inte rider lika myckt ger jag hö, mineraler, B vitamin, lucern och hästmüsli och lite betfor.
-Bättre ökänd än okänd