Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hoppning
Läst 1125 ggr
Spiritinthesky
0

Unghästens första språng

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såna här bilder ska man verkligen spara på! Kommer vara så roliga att ha om några år. Här är 4-åriga Coop när han tar sitt första språng på ett litet hinder. Han är sent tagen eftersom han växt så mycket, endast riden i strax över en månad.

Vore kul att se om ni har några såna här debutbilder! Första språnget med en unghäst, första tävlingen, debuten på en ny höjd m.m

Isa Aronsson

www.stallequino.se

pebb
2

Snacka om att han tar i ordentligt, ingen rivning där inte ;) Jättefin!!

Caf_Roy
0

SÖT!

Vår häst behöll sina marginaler första halvåret (som vi hoppade, han var färdiginriden) och det var omöjligt att börja på hinder högre än 30cm. Marginalen var ju lika stor oavsett hinderhöjd, och vi kunde väl inte kräva att han skulle hoppa högre än 80 första språnget???

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
0

Räknar man med att en häst är sent tagen då den inte rids in förrän den är 4 år? Jag tycker det verkar utmärkt att vänta med att rida in sin häst när den blivit lite äldre och fått et starkare skelett. Det borde vara en perfekt ålder för att börja rida in sin häst.

Caf_Roy
1

#3 Det är inte dåligt eller så att rida in en häst när den är fyra, men de flesta rids in vid tre. Så en häst som rids in när den är fyra hamnar ett år efter utbilningsmässigt än jämnåriga hästar och det kan då ibland vara bra att nämna så folk inte bara tror att häsen inte är lika bra för att den inte kan lika mycket.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Cezanne
0

Mina löshoppar med sin mamma när de är ett par månader gamla. Har inga bilder men filmer.

Tusen
0

#4 Bra förklaring. Tack!Skrattande

Spiritinthesky
1

#3 han skulle gått 3 års testet egentligen, men klarade helt enkelt inte av det. Den stora växande kroppen sa ifrån (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Tusen
0
Spiritinthesky
0

#8 visst är han. lillprinsen

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Chestnut
0

Riden i bara en månad? Oj jisses! Treåringen har jag ridit i en månad nu och vi har precis börjat skritta runt spåret utan ledare/stödperson… Hoppa blir nog inte förrän till vintern tidigast med ryttare, löshoppning har vi dock hållt på med ett tag.

Jättesöt häst för övrigt Kyss

Med vänliga hälsningar
Chess

Spiritinthesky
1

#10 löshoppad är han också sedan tre års ålder, även inkörning är påbörjad! han är ganska mogen i huvudet för sin ålder och alltid mycket hanterad och arbetad med, så han lär sig fort! :) Mycket av grunderna kom ju med tömkörningen, vilket jag tycker är det bästa sättet att utbilda en unghäst från grunden! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se