Klippa min häst?
Jag funderar över att klippa mitt fyra åriga russ. Hon blir så himla svettig och ibland måste jag låta henne stå inne i stallet efter en ridtur för hon ser ut som man duschat henne. Men hon gör ute från 07:00 till 20:00 i ett stall där personalen släpper in och ut hästarna. (Fast jag brukar ta in henne och mitt halvblod tidigare och rida dom.) Och jag rider ofta ut så jag är orolig att hon kommer frysa, oavsett om hon har ridtäcke och stall/svett- och utetäcken. Och om ni "klipp vana" anser att hon borde klippas till hösten/vindern, vad för klippning? Jag funderar på halvklippning eller spårklippning, och även islandsklippning men det känns som ett B alternativ.
Så vad tycker ni "proffs"?Humor
-Bättre ökänd än okänd

Alltså.. pratar vi om nutid elller framåt i vinter? Blr hon svettig när du rider denna tiden på året eller på vintern? Är det nu du vill klippa henne eller senare?
Självklart kan det vara vettigt att klippa din häst i vinter om hon svettas mycket. Går hon i vanliga fall utan täcke? Beroeende på hur du klipper kommer du ev få täcka.
Jag tänkte klippa framåt oktober-november någon gång. Hon blir svettig året om! Speciellt höst/vinter.
-10 och kallare går hon med rätt så tjockt vintertäcke, 0 och kallare eller regn, kraftig vind eller hotande vänder har hon ofodrat regntäcke. Och är det mycket kallt har hon stalltäcke. -10 och kallare rider jag ut med fodrat ridtäcke.
-Bättre ökänd än okänd
jag skulle nog börja med att halv klippa och kolla om det behövs mer, onördigt att klippa mer än nödvändigt :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)