Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 6304 ggr
Corsar
0

Köpa gammal häst

Jag har under ett par månader nu haft en 19 årig halvblodsvalack på foder. Han har tidigare tävlats upp till 1,35 meters hoppning och är utbildad cirka LA/MSV dressyr. Han är världens snällaste att hantera och är en helt fantastiskt fin ridhäst. Han är dessutom pigg och fräsch för sin ålder. Det tar lite längre tid för honom att bli varm i kroppen men i övrigt är han lika pigg och fräsch som vilken 10-åring som helst.

Jag har tidigare ägt en arabvalack under cirka 10 års tid. Han blev 27 år gammal och har även haft en Shetlandsponny som blev 36 år så med andra ord vet jag hur man bör motionera, sköta och utfodra en gammal häst. Jag vet att det krävs ganska mycket ju äldre de blir. De kräver oftast mer mat för att hålla hullet, mer regelbunden tandvård, kanske tillskott i olika former, kanske massör och kiropraktor. Ptja, det finns mycket att tänka på när ens häst blir gammal. De kräver oftast mer vård än en yngre häst och det är ett stort ansvar om man vill att sin häst ska må väl och få leva länge.

Nu till saken! Min foderhäst är eventuellt till salu och ägaren har tidigare nämnt att hon vill ha 28 000 kronor för hästen vid en eventuell försäljning. Hade han varit 5-6 år yngre hade jag förstått mig på summan men nu, när han är nästan 20 år gammal känns det väldigt dyrt men tanke på att han är ett halvblod (de blir oftast inte jättegamla) och att han säljs i sådana fall som promenadhäst och om jag vill så kan jag hitta en promenadhäst som är 3-4 gånger så yngre än min foderhäst om jag hade velat som kostade kanske 5 000 kronor så personligen tycker jag att det är dyrt med tanke på att man tar på sig den tråkiga sista biten av hästens liv och tidigare ägare slipper att ta farväl av hästen när den dagen väl kommer samt alla andra uppoffringar man får göra när det handlar om en gammal hästs skötsel.

Så, min fråga, hade ni betalat för en så pass gammal halvblodsvalack eller hade ni erbjudit er att ge hästen ett sista hem mot överlåtelse, alltså att ni fick hästen?

Jag älskar verklgen denna hästen men jag vet vad det innebär ju äldre en häst blir..

Vad tycker ni?

Tusen
0

Jag är nog benägen att hålla med dig. Lite mycket pengar för en så pass gammal häst. Även om den kanske lever i 10 år till så brukar de åldras rätt fort på slutet.

Vill ägaren skänka dig hästen mot att detta i så fall blir dess sista hem så är det en jättefin grej tycker jag. Jag skulle nog t.o.m. kunna tänka mig att betala en symbolisk summa på , säg, 5 000 kr utan att tycka att det är för mycket.

[exotic]
0

Nej jag skulle inte betala så mycket. Kanske uppemot max 15 000 kr i och med att du har känslor för hästen. Förklara för ägaren att du tycker om den och vad du kan betala och erbjuda den för sista hem, så borde ägaren värdesätta det tycker jag. Hon bör ju aldrig kunna få ut mer på annons av en främling, dessutom är det en valack. Så ingen möjlighet till avelsvärde finns ju heller.

Cezanne
0

Det är alldeles för mycket pengar för en så gammal häst! Ägaren ska vara glad om hon får hälften! Möjligen kan en så gammal häst vara värd så mycket om den kan alla rörelserna till Grand Prix och du är intresserad av att lära dig dem.

Jag skulle erbjuda 10 000 för hästen. Om ägaren inte går med på det får hon väl försöka sälja honom för det priset hon begär, men som marknaden ser ut är möjligheten till det minimal.

pebb
0

Jag hade också lagt ett lägre bud, är hon inte villig att acceptera det direkt så kanske hon blir det senare när hon märker hur svårt det är att få sålt den, ha lite is i magen.

Zahara
0

jag gav 2000 för min när hon var 18, utan utrustning, i dag är hon 28. men 28000 får du en fin yngre häst för! Så nej alldeles för mycket!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Yatzy69
1

Hon lär ha häst att sälja ett tag om hon vill ha 28000 kr för den.

Jag hade max betalt 8000 kr för hästen och kanske lite till beroende på vilken utrustning som följer med.

Ha is i magen och säg att ditt bud står fast.

[Kiwizen]
0

Jag tog 12000 för min c ponny som gick LC med mig.. 28'  är galet ..

campiella
0

Kan bara hålla med samtliga föregående talare. Att ta så mycket betalt på "gamla meriter", som exotic sa inte ens nåt avelsvärde iom att det är en valack. Hade det varit ett sto med fin stam och man kunde ta föl så kanske priset hade vatt mer aktuellt.