Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2465 ggr
[Zkold]
0

Galopp på diagonalen, tips!?

Jag håller på att rida LB:2 och alla moment sitter bra förutom avsaktningarna från galopp till trav efter galoppen på diagonalerna.
Det blir liksom slängtrav ett par steg och han kommer ur balans och formen blir crap!
Saktar jag av honom från galopp från fyrkantspåret behåller han form och det har vi till och med fått creds för av dressyrtränaren. Men diagonalerna, hur ska jag få honom att bli bättre där

Gronstedt
1

Det kan vara så att din egen balans blir sämre när du inte har väggens trygghet bredvid dig. Du kanske kommer mer på utsidan och därmed får svårare att ge tydliga hjälper för att bryta galoppen? Även hästen kan känna sig mer osäker och spänd utan stöd av väggen. Öva på att rida ett eller ett par steg innanför spåret och träna avbrott där, så borde ni hitta balansen lättare.

DanaMirOx
0

låter som vi har samma problem hörru :) Fast jag får det problemet så fort jag kommer ut på rakt spår överhuvudtaget :/

Caf_Roy
0

Kan hästen gå i förvänd galopp? Träna i så fall på att fortsätta igenom hörnet i samlad galopp efter diagonalökningen och sakta av till trav mjukt och kontrollerat på spåret i det nya varvet. Allteftersom det går bättre kan sträckan i samlad galopp minskas tills den bara är ett par steg innan ni kommer ut på spåret.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"