Fötterna glider ur stigbyglarna
Finns det någon som kan tipsa mig hur man kan hålla kvar fötterna i stigbyglarna när man är utan gummiplattor ? För det blir rätt så halt.. Och snälla något annat en att vara stadigare och klämma ner för det funka inte ;)
( Ridläraren har inte råd att ha det till alla hästarnas sadlar så några är utan )
Slappna av i benen och använd bål och bäcken att rida med. Inte KLÄMMA ned, utan låta benen hänga ned utan att dra upp dem.
Ok men ibland i trav brukar jag skumpa och i rida lätt blir det svårt.. Hur långt ut ska jag ha ? För när jag har på '' dynan '' så glider det in och om jag ska kunna rida normalt så måste jag ha i början på tårna, kan jag ha så ?
Varför inte köpa ett par stigbygelplattor att ha i ridjackefickan och helt enkelt sätta på dem inför varje ridlektion? De kostar ett par tior så det är en billig investering. Det är inte meningen att man ska rida i vanliga järnstigbyglar utan gummiplattor, klart att det blir jättehalt och svårt att hålla fötterna stilla då.
Tycker man att det är alldeles för pilligt att ta av och på jämt så kan man ju till och med köpa ett par egna stigbyglar. Begagnade kostar nästan ingenting.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#3: Ja men saken är ju att det är ridskolehästar så får jag av dom lätt eller ? :O
Gummiplattorna kan vara rätt pilliga men stigbyglarna sätter du ju på och tar av på mindre än en minut, plättlätt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Idag red jag en ponny och hon hade såna plattor men jag gled med foten hela tiden. Prova allt.. Kortare stigbyglar, längre, medium och allt :O Vad kan det bero på ?
Kan inte din ridlärare svara på det som ser hur du rider? Svårt för oss att gissa oss till..
Hon bryr sig ej, hon vet :/
#8 Då får du antingen tjata på henne att ge dig råd eller byta ridskola. Du betalar för att lära dig rida där, då ska hon hjälpa dig så gott det går. Och det gäller på dig att lyssna och försöka öva på det hon säger.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ja det där kan ju vara svårt. Ta en privatlektion och fokusera på det? :)
Byt ridskola om hon inte bryr sej!
Men det gäller bara en häst, jag tänker inte byta för det .. Och den dagen var bra iaf.
ja men om ridläraren inte bryr sej om hur du rider, hur ska du då lära dej rätt?
Hon bryr sig inte om att jag ÅKER IN i stigbyglarna ;) Men jag tror det beror på hästens sätt att springa för hon har annan sårts gångart en andras..
Om problemet är att du åker in i stigbyglarna behöver du få ner hälarna bättre, då kan inte stigbyglarna glida bakåt på foten.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Kanske har du liite för långa läder? Då brukar mina stigbyglar "hoppa omkring"
#16: Nästa gång provar jag med kortare för föra gången hade jag normal längd..
Säger ju det… Vi borde byta ridskola så vi iaf lär oss nå!
Du borde ha kortare för på de flesta hästar har du så långa att du knappt kan stå upp i traven ibland. Det kan hjälpa ochså ifall stigbglarna hoppar runt så fötterna åker in.
#18: Forget it !! Jag tänker inte börja på någon annan ridskola, och jag ska kontakta Rosie snart ..
Och jag vågade inte ha korta ifall jag skulle flyga ur sadeln i galoppen, hon typ skuttar ;) Men jag fattar inte en sak, jag hade LÄNGRE till och med en annan gång men då var det perfekt ?
Men ha så långa då men då får du skylla dej själv :P
#19 Oftast är det lättare att sitta kvar om man har lite korta stigläder (inte superkorta men ett eller två hål kortare än vad som är "lagom"). Det gör att man har lätt att nå ner till stigbyglarna och står då stabilare. Det gör att man kan stå i sadeln lättare och få rumpan ifrån sadeln när hästen skuttar till. Dessutom är det så att när hästen skuttar är det lätt att man spänner sig lite, när man spänner sig så dras benen upp något automatiskt, har man då lagom långa läder så blir dom för långa i det ögonblick som man spänner sig.
Alltså, om man är osäker elelr att man rider på en studsig häst, korta stiglädren ett eller två hål =P
Medarbetare på westernridning.ifokus