Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8090 ggr
ebengtssson
0

hälta efter hovböld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Veterinären var här och öppnade upp en hovböld 5e och hovslagaren var här och slog på skon 10e (sula + silikon) nu har det gått mer än en vecka sen skon åkte på och hästen är halt i traven. Har skrittat henne för hand och då visar hon inget, bara i traven. Ingen feber. Börjar bli orolig, hur länge brukar en häst vara halt.

(enligt hovslagaren var "bölden" fin och tur, var tyvärr inte)

Bölden som är vid kronranden (bild) är fortfarande kvar men torr.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Peppe
0

men fy det var de värsta hovarna jag sett på länge, inte konstigt hästen är halt. Byt hovslagare! Sko oftare!

Lycka till

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
0

Hovbölder kan komma tillbaka, de behöver inte ge feber.

Peppe
0

Det det kommer nog inte se vackert ut efter ett tag. En häst i stallet hade en böld som öppnade sig i kronranden, slutade med att halva hoven ramlade bort. Hovslagaren försökt gipsa igen hålet (som om det skulle bli bättre…..)

Efter många månader bytte ägaren till barfotaverkare och "hålet" växte ner på nolltid.

Bölden, eller hålet efter bölden, kommer inte försvinna förrän hela hoven växt ner.

ebengtssson
0

har haft hovslagaren i 6 år och det är frsta gången någon av mina hästar fått hovböld så det inte inte hovslagrens fel! bakterierna kom in via ett sömmhål när hon drog av sig skon. hade ute hovslagren tisdagen innan, han hittade inget med visiteringstång, på lördagenkväll hade den bölden kommit upp och tog ut distriktet på söndagen. hon hittade för inte heller bölden med visiteringstång utan fick skrapa i alla sömhål och då hittade hon ett litet täcken på att baterier tagit sig in..

men nu var det inte frågan om hovslagarens fel utan hur länge en häst kan vara halt efter en böld, hon hade 2 gradig hälta innan.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ebengtssson
0

har haft hovslagaren i 6 år och det är frsta gången någon av mina hästar fått hovböld så det inte inte hovslagrens fel! bakterierna kom in via ett sömmhål när hon drog av sig skon. hade ute hovslagren tisdagen innan, han hittade inget med visiteringstång, på lördagenkväll hade den bölden kommit upp och tog ut distriktet på söndagen. hon hittade för inte heller bölden med visiteringstång utan fick skrapa i alla sömhål och då hittade hon ett litet täcken på att baterier tagit sig in..

men nu var det inte frågan om hovslagarens fel utan hur länge en häst kan vara halt efter en böld, hon hade 2 gradig hälta innan.

satilaryttaren.se

Peppe
0

#4 jag påstår inte att bölden är hovslagarens fel för det är det inte, jag pratar om den hemska hovformen i allmänhet. Utflutna och långa. uscha.

ebengtssson
0

bäst att förtydliga att jag tänkte ringa distriktet på måndag och rådfråga

satilaryttaren.se

Gronstedt
0

TS: Om bölden verkligen är borta och inget annat tillstött brukar hältan bli mycket mindre omedelbart när bölden öppnats och vara borta efter en eller ett par dagar. Så i det här fallet är det förmodligen något mer som hänt - att bölden växer igen, att det finns fler bölder, att hästen vrickat sig eller vad som helst.

Skunken
0

Reagerade med på hovformen, de är långa och utvuxna. Skulle också tipsa om att verka oftare och ev byta hovslagare. Hoppas det löser sig med bölden iaf.

Lycka till!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

CelsiusT
0

Reagerade också på hovformen. Är ingen expert, men dom ser långa och utflytna ut. Låter på texten som att bilden är tagen när hästen är nyskodd efter att bölden är tömd. Men det kanske är en missuppfattning? Hästen kanske har gått länge på denna skoningen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

ebengtssson
0

bölden är inte tömd där

satilaryttaren.se

Peppe
0

jag tycker hovarna ser hemska ut, borde aldrig under några omständigheter få bli sådär. Finns inga ursäkter, bara bortförklaringar. och återigen, det är inte pga hovbölden utan det är långvarigt felaktig hovvård.

ebengtssson
0

#2 anledning att jag skrev med feber så var det för att veterinären sa att jag skulle kolla det varje dag och för att slippa få frågor om det ;)

#12 jo jag har hört det nu! du har ingen aning om hur hovarna har sett ut, hur hästen är att sko, du vet INGET OM MIN HÄST! Så var bara tyst! Jag har 4 hästar, hovslagaren verkar/skor alla och det är bara denna hästen som råkar ha såna här hovar. Så snälla vara bara tyst, ok?!

satilaryttaren.se

CelsiusT
2

#13 Det är ingen som säger något för att vara elak mot dig. Självklart är det för att hjälpa dig. Det är inte alltid så lätt att veta/se om hovslagaren gjort ett bra jobb, men nog så vktigt att uppmärksamma om flera anser att hovarna ser tokiga ut. Ingen vet såklart hur din häst ser ut eller har sett ut IRL, vi kan bara bedöma av den bild du lägger upp. "Tyvärr" är det så att lägger man upp en bild på ett forum så får man räkna med att man får kommentarer om den. Om folk ser att hoven ser konstig ut så vill såklart folk hjälpa dig genom att uppmärksamma dig på detta, vi kan ju inte veta om du har koll på att detta inte är en särskilt snygg hov. Man måste först se problemet för att kunna göra något åt det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Skunken
0

Instämmer i allt #14 sa!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Brollan1
0

Har den varma hovar? Om ja så är det risk att det fortfarande är bakterier där som frodas, alt att en söm fortfarande är slagen lite för långt in. När sådant händer så tar jag alltid av skon och sprutar in bakteriedödande i sömhålen och försöker lista ut vilken söm som är problemet. När den är hittad så slår man tillbaka skon i alla gamla sömhål utom den man misstänker är problemet. Täpper igen hålet med hovtjära så det inte kommer in någe mer i det.

Normalt ohalt på 4-5dagar om man var ute i tid, ditt fall låter allvarligare. Kanalen som blodet och varet trängde ut i uppe vid kronranden kommer hästen att få dras med tills ny hov bildats ca 1år, risk för sprickor och fläkningar är större just där under den tiden men borde inte störa funktionen.Risken finns att du måste öppna upp och rengöra en gång till om det inte släpper dvs om hoven är varm.

Hetsa inte upp dig över att det finns folk som inte har annat än negativt att tillföra forumet, ignorera dom så försvinner dom, dom är inte värda att spilla tid på.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ebengtssson
0

#16 inte varma, ingen förhöjd puls.. Tack :)

mm jag vet, kul att exptererna här tydligen är bättre än alla hästmänniskor jag träffar (tränare, personal, veterinär, hovslagare) hade hovarna sett förjävliga ut så hade veteinären sagt det, det enda hon påpekade var att hoven var torr!

satilaryttaren.se