Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5767 ggr
micheles
0

dunderkur? sår

min kuse har ett stort sår eller en djup reva rakt över karleden, som aldrig vill läka.. det är väl så rörlig del där så det går aldrig ihop.

Tvättar det varve dag me jodopax å lägger jodd-badage under natten så det inte ska komma in bakterier. Dagarna får det lufta ute så det iaf ska ha en chans att gå ihop.

Nån som har ngt bra förslag på vad jag ska gör? eller hur jag ska göra? bra salva kanske?

Galoppan
0

Ingen aning, =P. (Hade bara lust att skriva)!

Believer
0

Ha på socatyl salva efter du rengjort det. super nu när det är massa irriterande flugor ute då den stelnar och lägger sig som ett skydd runt såret. den är dock receptbelagd.

Mangis
0

Till att börja med skulle jag rekommendera sprit i.st.f. jodopax, efter rekommendation från vet. (jod skadar cellerna). Sedan skule jag testa med Socatyl om du kan få det utskrivet, men då ska du inte hålla på och tvätta mellan varven utan sätt på och fyll möjligtvis igen med mer när det har spruckit upp. Om du inte får tag på Sovatyl så testa en mjukgörande salva, t.ex. ringbloms-, eller hästsalva. Och var inte fullt så noggrann med rengöringen. Oftast är vårt pillande värre än naturens egen process. Du lär nog märka om det blir inflammerat och verkligen behöver behandlas.

gejsa
0

Det bästa är ju att inte ha något blött bandage alls. Utan låta det lufta hela tiden. Ju fortare torkar det upp. Skulle det vara flugor där så är det bra med socatyl. Ring en veterinär och be dom ringa in denna salva. Den läggs som en skyddande hinna över såret så inga flugor äter där. Men det torkar bort efter en dag så man får fylla på varje dag.

jen
0

jag håller helt med mangis vad det gäller jodopax.

våra veterinärer bannar också jodopax då det är för starkt och "retar" såret och förstör cellerna.

jag rengör med grönsåpa och smörjer med socatyl på sår på mina hästar. socatylen sitter kvar flera dagar, och ska inte tvättas bort varje dag utan bara hållas rent och på med mer socatyl