ot - 500 spänn
Hittade 500 kr på marken, wiie vilken lycka! Det blir nya ridskor!
Shit, vilken lyx. Stackars personen som tappade pengarna dock.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Måste man inte lämna in pengar om det är över 100? Kul annars! :D
Nej, man måste inte lämna in så låga belopp.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Haha, det känns som om glädjen kommer sitta i hela livet. Har inte ens hittat en tjuga någon gång förut. Men nu dök en fråga upp, hur blir det om man lämnar in pengar? Skulle inte jag kunna gå till polisen och säga att jag tappade 1000 kr och sedan få igen det, fast jag inte har tappat något? För man kan ju inte återfå pengar mot beskrivning 
Jo ja vet inte! Det är bara vad jag har fått höra men Gud va kul!! Avis! ;)
hihi, nån gång ska man ha tur också :D
Hittar du pengar som är lösa behöver du aldrig lämna in dessa då de inte kan identifieras. Ligger de däremot i en plånbok eller väska eller nå´t liknande, så skall det lämnas till polisen.
Det är därför ficktjuvar alltid kastar ifrån sig plåboken efter att ha tagit ur pengarna. Då kan man aldrig hävda att pengarna tillhörde plånboksinnehavaren.
#4 Nej, så kan man inte göra. Man får inte tillbaka saker utan att kunna bevisa att man tappat dem. Blir ditt kreditkort däremot stulet så kan du göra en polisanmälan och få igen pengarna, det har jag fått, men då krävs återigen lite bevis.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Men varför ska man då lämna in pengar :/
#9 Läs vad jag skrev i #7
Då får du alltså behålla dom! :D
#12 Inte i detta fall. Den tråd du tar upp handlar om att hitta pengar i en uttagsautomat. Att hitta pengar liggandes på marken är inget olovligt att ta så länge pengarna inte går att spåras. Men så fort pengarna ligger i en väska, plånbok, uttagsautomat, plastpåse eller dyligt så går pengarna ev att spåra eller bevisa att man tidigare haft pengarna i sina ägor och tappat dem. Men en 500-kronorssedel utan något som binder sedeln till något KAN inte behövas lämnas in.
Tusen; ja, men reglerna är desamma oavsett. Det är ej lagligt att ta pengar du hittar på marken. Det är ej lagligt att ta saker som någon slängt i ett sopsorteringsrum/container.
Du har ej äganderätten, därmed får du ej ta sakerna.
#14 Tänk dig då att du lämnar in pengarna. Vad händer då? Jo du får dem efter en tid eftersom ingen kan hävda att det är deras pengar. Då tillfaller pengarna upphittaren så i detta fall är det väl ändå en grågräns.
Fundera på detta då. Hur skall någon kunna bevisa att pengarna jag hittar inte är mina?
Tusen; det påverkar inte lagligheten. Du begår en straffbar handling om du tar pengarna.
Sedan kan det vara så att en fattig pensionär kan tala om att vederbörande har tappat femhundra kronor utanför Konsum, att denna skall få tillbaka sina pengar är för mig en självklarhet!
#16 Och var går då gränsen för detta. 500 kr, 200 kr, 50 kr, 10 kr, 1 kr?
Lagligt kan du aldrig ta pengar, sedan är frågan hur stort beloppet skall vara för att det skall gå till åtal.
Jag säger ju att det finns en gråzoon.
Och var drar du gränsen?
Jag kan självfallet inte dra den gränsen, det är åklagare som får besluta om åtalsunderlåtelse i de aktuella fallen.
#20 Och vem ska anmäla mig då? Du kan aldrig bevisa att pengarna inte är mina.
Tusen; lagen ändras inte av bevisbördan. Sedan kan det finnas vittnen eller kameror på platsen där du tar upp pengarna.
500 kr hade jag utan tvekan lämnat in.
Bevisbördan är väl rätt viktig. Man är ju oskyldig tills man kan bevisa motsatsen.
Men nästa gång jag hittar en krona på marken ska lovar jag att jag ska lämna in den till polisen. Ska berätta vilket svar jag får. 
Om jag hittat pengar. Inte sjutton skulle jag använt dem själv. De är inte jag som tappat dem. Alltså är de inte mina.
Antagligen lagt dem i nån insamlingsbössa för något som kommer andra tillgodo. Eller gått o lämnat dem till polisen.
Var rädda om varandra
Tusen; gör du det, för vill du spela dryg så är det helt lugnt för mig.
Pengarna tillhör någon annan, ej dig. Hoppas att det är du som tappar pengarna nästan gång så att det hela jämnar ut sig, jag anser inte att människor skall sko sig på annans olycka.
Om jag kunde vara säker på att pengarna kommer ägaren tillgodo och annars tillfaller mig skulle jag lämna in dom till polisen omedelbart. Men tyvärr är det så att alla poliser inte är ärliga, vilket vi fått bevisat med fallen när poliser stulit ur förvaringsskåp innehållande häktades tillhörigheter. Så nej, jag skulle inte lämna in till polisen.
Däremot skulle jag meddela affärer och T-banespärrar och liknande i närheten att jag hittat pengar på gatan och ge dom mitt nummer, så att den som tappade pengarna, när denne går tillbaka och letar och frågar folk om de hittat något, kan kontakta mig och säga hur mycket hen tappade och var och på så sätt bevisa att det var hens pengar.
Och jag skulle nog dra gränsen för när jag gör det vid 100kr. Mindre än så skulle jag stoppa på mig och inte heller bry mig om att leta efter om jag inte precis tappat dem.
Men träffar jag på tapparen ger jag givetvis tillbaka pengarna, även om det är en enkrona det rör sig om.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Så om ni hittade en 500ing på gatan skulle jag kunna ringa er och säga "Hej, hörde att du tappat min 500ing" och ni skulle glatt ge mig den?
Man kan omöjligt bevisa vem 500ingen tillhör, så upphittaren får göra vad som med den utan att bry sig om era åsikter. Lämna till en insamling, jättefint. Unna sig själv något, kul för upphittaren.
Är det kul för upphittaren ???. Att använda pengar som inte är ens egna.
Jo vi är olika. Jag hade mått dåligt om jag använt dem för eget bruk.
Tänk att gå med en kjol, en väska, en sko och veta att det är för att någon annan har betalt den genom att den tappat pengarna.. Det hade inte jag fixat.
Men precis som nån skrev, tala om i butiker m.m.m.m. och hör ingen av sig , stoppa den i en insamlingsbössa.
Var rädda om varandra
Birke; det är ett brott. Straffas enligt brottsbalken, så som de flesta brott.
Du kan specificera vilken/vilka valörer som du tappat på en viss plats självfallet har du möjligheten att få tillbaka den.
Om du ser personen framför dig i kön tappa 500 kr, anser du att den är din då med? För lägger du den bland andra 500 kr sedlar i din plånbok så kan ju vederbörande sällan specificera vilken av de tre sedlarna du har där i samma valör som är hans/hennes? Lika dumt resonerat oavsett.

#29 En sedel kan fortfarande inte indentifieras, vilket innebär att du fortfarande inte kan dömmas för stöld. Jag har flera gånger tappat pengar, men skulle aldrig kunna indentifiera att dom var mina, jättesynd, verkligen, men thats life.
Om du ser någon tappa pengar har du pengaägaren identifierad, vilket är ett fall som inte alls hör med tråden att göra.
Någon som läst i tidningen eller sett på nyheterna om man kan dömmas för stöld vid upphittande och behållning av pengar utan identfierad ägare?
Larvig, oh så larvig diskussion.
TS, om ingen bevisar sig vara ägare tillfaller dom dig, därefter får du göra vad du och ditt samvete vill med dom. Tror inte polisen skulle göra sig besvär över en 500lapp om du nu ändå skulle envisas med att gå till dom. Lite intressant: sexsiffrigt belopp hittades, men ingen ägare indentifierades så de tillföll upphittarna; http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/barplockare-far-troligen-behalla-upphittade-pengar(1718807).gm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+smp-nyheter+%28SMP+Nyheter%29
Birke; om du läser vad jag skriver så har jag inte skrivit stöld, då detta kräver en besittningsrubbning som ej förekommer i det ovan beskrivna scenariot. Dock kan du självfallet dömas för stöld av kontanter, det är ingen tvekan om, i detta fall så rör det sig om fyndförseelse eller olovligt förfogande.
Ja, hittas ingen ägare till pengarna (eller något annat) så tillfaller det upphittade upphittaren.

#31 Men hur menar du att ägaren ska indentifieras? Varför klottra ner en hel tråd med tjaffs där det gäller en liten summa pengar som ändå inte kommer kunna indentifieras.
Birke; för att reglerna gäller oavsett värde… Varför bråka ifall jag stjäl din cykel, det gäller ju ändå inga stora värden?
#33 För att en cykel kan man bevisa att man äger. En väldig skillnad tycker jag.
Att hålla på som du gör är löjligt. Jag kan lova att du också borde ha åtalas i så fall. Du har aldrig "lånat" en penna av någon. Tagit upp ett tappat sudd du hittat i skolan osv. Det är lika illa i så fall.
Om jag plockar en blomma i min trädgård äger jag blomman och om jag tappar den borde alltså den som ev skulle plocka upp den åtalas. Löjligt!
Nej, blomman från din trädgård eller ett sudd anses ej ha något värde, därmed är det accepterat så länge det helt saknar ägare (däremot sådant som slängs/tappas är ej okej att ta, till exempel sopsorteringsrum får du ej ta från). Det är ej okej att ta en slängd, tom och sliten plånbok som du hittar på marken, detta anses vara fyndförseelse. Pengar anses alltid ha ett värde, oavsett valör. (Därmed ej sagt att det kommer att leda till åtal.)
Jag har klargjort både min och lagens ståndpunkt i denna fråga och anser mig en komma vidare med detta.

#33 Men hur kan du jämför att stjäla en cykel med att plocka upp pengar från gatan? Tjaffsar du bara för rena nöjet, eller går det ihop i ditt huvud??
Du tar något som ej tillhör dig i båda fallen. Även om du inte vet vem som är ägaren, så vet du att det inte är du. Båda är ett brott som finns med i brottsbalken.
#35 Ett sudd kostar mer än en krona! Alltså har det minst ett lika stort värde som ett mynt eller hur? 
Jag förstår vad du är ute efter men jag tror inte det finns någon som kommer att gå till ploisen med en 10:a. Oavsett vad som står i lagtexten så finns det en gråzoon som gör att man själv måste avgöra vad man tycker är rimligt.
Skulle jag hitta 1 miljon på backen skulle jag absolut lämna in det till polisen för det är en sån stor summa att det går man bara inte omkring med. Det är liksom mer troligt att man kan spåra ägaren där.

#37 Dina argument är bara riktigt dumma. Ingen kan göra anspråk på pengar, men du menar ändå att upphittaren ej har rätt till dom (ska man bränna dom då eller?). Grejen är den att eftersom att ingen kan bevisa sig som ägare tillfaller pengarna upphittaren efter en viss tidsperiod.
Ha näsan i din brottsbalk du så kanske du missar pengarna. Jag kommer glatt plocka upp dom (y)
Jag låser tråden nu, då det inte finns någon poäng med diskussionen här. Vill ni fortsätta rekommenderar jag Brott iFokus.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Man kan ju fortfarande skriva här?
Då vill jag säga: Men herreguuuuuuuuuuud. Titta här nu, jag hitta dom PÅ MARKEN. Man går ju inte och frågar folk om dom har tappat den här sedeln? Om jag skulle se någon orolig själ så frågar ju jag om den har tappat nåt, men så var det inte den här gången.
ALLTSÅ ska man måsta kunna hela lagboken för att vara en bra människa? Låt dagen du hittade pengarna bli den bästa, för det finns INGET sätt att få reda på vems dom var.
Men jag kan ändå förstå att vissa tycker det känns dåligt att köpa något man inte har jobbat ihop själv. Personligen skulle jag njuta extra mycket av det jag köpte.
Gratis är gott, heheheh
elofff; ja, du bör kunna samtliga lagar, för du kommer aldrig kunna komma undan påföljd med motiveringen om att du ej kände till att det ej var tillåtet.