Sitta ner i traven?
Jag har försökt att sitta ner i traven länge nu, men alltså det GÅR inte! Har försökt med allt känns det som, men jag nästan flyger ut ur sadeln när jag försöker sitta ner. Jag VILL ju verkligen. Men jag vet inte hur jag ska göra.. Finns det några tips på hur man kan göra? Alla säger att man ska sjunka ner i sadeln, men haha. Det är inte så lätt som det låter ;)
Kraam från Ryttarensofia!
Se till att hästen är avspänd och balanserad först, annars är det inte bara svårt utan obekvämt för både dig och hästen att sitta i trav, och det kan till och med skada hästens rygg.
Att sitta i trav på en lugn och hyggligt samlad och välskolad häst är enkelt. Att göra samma på en som inte är det är ett konststycke.
Jag rider oftast i "remontsits" vilket är en ryggavlastande halvsittande sits. Sitt lätt framåtlutad utan att knipa med knäna och få ner vikten i stigbyglarna, då hästen börjar trava så "står" du i stigyglarna och fjädrar av i vaderna och knäna så mycket att du känner sadeln i rumpan i varje steg. Ju mera samlad hästen är desto längre tid har du kontakt med rumpan. Det viktiga är att fjädra av i vaderna och inte klämma med knäna utan omsluta hästen med dina ben, inte spreta med dom rakt ut för då har du ingen fjädring i knäna. Direkt du klämmer med knäna så minskar din avfjädring och du hoppar med hästen så att säga.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag sitter ner och lutar mig lätt bakåt. Dels så hjälper den sittsen hästen att samla sig och dels så kan jag då slappna av i magen och "jucka" framåt/uppåt och på så vis hänga med i travsteget utan att hela kroppen skumpar med och hamnar i obalans. Sen när hästen är samlad så kan jag sitta upp lite rakare för då skumpar det inte så mycket.
Viktigt att tänka på att inte knipa med benen utan bli tung och avslappnad i benen och att inte spänna sig i magen. Slappna av i magen, luta dig bakåt och släpp fram hakan, lite som om du blir en säck potatis med hakan så långt fram du kan. Då vinklas bäckenet i en samlande position (du sitter då liksom på "bakfickorna") och hästen får lättare att hitta rätt balans vilket gör steget mjukare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Sitsträna! Låt någon longera dig så du bara behöver koncentrera dig på din sits. Be även den som longerar att kommentera din sits. Testa att rida både med och utan stigbyglar. Gör olika övningar så du kommer ner djupt i sadeln, känn hästens rörelser och slappna av. Kan vara lite läskigt i början, men med träning så blir sitsen bättre!