Ponny med dålig kondtion
Hej!
Jag har precis börjat rida en ponny med väldigt dålig kontion. Ska försöka bygga upp den men vet inte riktigt vad för pass han behöver. Tacksam för svar och hjälp!
Intervaller är bra! Börja med att värma upp hästen ordenterligt i alla gångarter. Sedan galopperar du en minut, skrittar en minut, galopperar en minut och skrittar en minut osv. Upprepa fem sex gånger :)
#1 Okej Tack så mycket. Hade tänkt att köra några sådanna framöver!
Du har inget mer som du tycker borde passa? :)
Ingen aning. Du kan ju prova att googla! :)
Ut i skogen med er! Rätt ut över stock och sten, inga stigar eller vägar. Se till att hästen knatar på och lyfter på fötterna ordentligt. Det är toppen för både ryggmuskler och kondition! När ponnyn har lite bättre kondition så kan man rida mer och mer i kuperad terräng, dvs upp och ner i backar i skogen. Garanterat nyttigt flås!
Även distansskritt är jättenyttigt och ger väldigt bra kondition, vilket inte många vet. Distansryttare distansskrittar sina hästar ofta för kondotionens skull! Hästen kan gott ha långa tyglar men ska gå i ett ordentligt tempo, ingen slö skritt. Den typen av träning är oerhört skonsam för hästen och passar i allra högsta grad en häst med dålig kondition. Du kan utan problem låta ponnyn skritta i frisk takt i en timme till en början och trappa upp hyfsat fort. Till slut kan man ha skritturer på tre timmar någon gång i veckan.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Och klättra backar! :D
#4 Haha tack för svaret! Han är galopp ponny så han har farten! Tack för tipset, ska ut direkt och börja träna honom! :D
#4: ååå vad mysigt det där lät att bara fara rakt ut i skogen! Det ska jag prova.
Låånga skritturer har varit jättebra för min ponny - rekomenderas. 3 timmar (som praefatio skrev). Och dom är underbara
Fart är dock inte allt :) Är hästen inte i god kondition muskulärt så blir det gärna slarvig galopp som egentligen mest är "framåtsnubbel" vilket inte är speciellt bra varken för kondition eller muskelsättning. Då är det bättre att galoppera för skojs skull ibland, men använda skritt i träningen. Skritt är en helt fantastisk gångart när det kommer till att bygga upp en välmusklad ridhäst, det är jättelätt att glömma det!
Klart man ska busgaloppera ofta för att det är så jäkla skoj, det kan dessutom vara ett jättebra sätt för att få framåtbjudning i skritten, men fokusera på skritten om du vill ha en stark ponny hyfsat snabbt. Traven och galoppen är bättre att lägga in lite senare.
Tänk också på att en häst aldrig ska kännas "helt slut" när man är tillbaka från ridturen. Det är lätt att träna för hårt för fort, speciellt om man kör intervaller vilket är en väldigt "slitsam" konditionsträning. Hästen blir snabbt trött, både i kroppen och i huvudet. Min måttstock är att man gärna får pusha hästen en hel del, men att den alltid, alltid ska kännas positiv och glad när man är färdig. Det ska liksom kännas som att man skulle kunna träna ytterligare 20 minuter utan att hästen blir alldeles modlös.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
När man sätter igång en häst ska man absolut inte klättra i några backar. Man ska över huvudtaget vara väldigt försiktig med backträning då det slitter hårt på hästarnas knän.
Långa skritturer på en timme som ökas till två timmar efter ett tag. Ut i skog och mark. Lär hästen att lyfta hovarna, gå runt träd, hoppa små liggande träd eller kliv bara över dem.
Allt eftersom hästen tränas kan man lägga in längre och längre travpass. Galoppen kan man vänta med tills hästen bär sig ordentligt. Konditionsträning går ut på långa turer i medelmåttigt temp. Därefterkanman börja bygga muskler.
#9 Nej, jag håller med om att backträning är dumt innan hästen är igång ordentligt. Det krävs befintliga muskler för att lederna inte ska ta stryk.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#9 ja, skrittträning är en underskattat träning. Folk har alldeles för mycket fokus på hastigheter idag, vi tappar för mycket "gammal" hästkunskap.
Jag hoppas att fler får upp ögonen för hur skonsamt och effektivt det är att träna i skritt, och då menar jag skritt och inte lufs……
Tyckte jag kände igen diskutionen om träningsprogram, http://ridsport.ifokus.se/discussions/4fe868fa88f47222be00066f-fa-hast-smal-hjaaalp även om detta var att få hästen smal så går det att användas för att bygga konsdition/muskler ochså.
Ta det lugnt i början, tänk hur du skulle träna dig själv så har du nog svaret om vad som är bäst för din häst. Intervaller och snabba ruscher ger träningsvärk då man inte har grundkondis, det är inte det jag skulle vilja ha om jag tränade.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"