Barbacka...
Hej
Finns det någon speciell teknik för att rida barbacka? När jag red barbacka vilket jag bara gjort en gång så guppade det jätte mycket jag undrar om man ska sitta på ett speciellt sätt.
Ta det lugnt tills både du och hästen är bekväma med det - om ni är spända så blir det obekvämt för båda
.
okej tack 
Sitt tungt och lite "bakvikt" brukar hjälpa när man skumpar massor!
#3 Tack 
Och spänn inte rumpan!
#5 okej tror att jag var lite spänd då det var första gången ska göra det igen och prova era tips. Tack 
Jag rider ganska mycket barbacka och älskar det! Mitt tips är att om du verkligen vill lära dig - rid barbacka ofta. Ju mer du gör de dessto bättre blir du. Utmana inte dig själv för mycket utan gör det steg för steg till ni känner er trygga.
// Julia
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#7 okej ska försöka göra det ofta är bara rädd att åka av pga att de guppar. 

Att andas i takt med hästens steg (i trav) kan göra att man blir mer avslappnad i kroppen och "kommer ner" bättre på hästens rygg. Ett tips som funkat för några av de elever som rider lektion för mig! Annars är andningen överlag viktig att tänka på, andas man inte så spänner man sig, och spänner man sig så skumpar det bara ännu mer! Testa! :)
okej ska testa
#8 Om du är rädd är det jätte viktigt att inte gå för snabbt fram. Trava bara korta bitar tills du känner dig trygg med det. Om du känner dig rädd någon dag - rid inte barbacka den dagen.
Bara ta de lungt och om det är jobbigt så skritta hela vägen fr ju mer du rider barbacka dessto bättre blir det.
Ta de lungt bara :D
#9 Det låter som något man borde tänka på även när man inte rider barbacka, precis som man på ett gym ska andas i takt med rörelserna. Jag har faktiskt inte tänkt på hur jag andas t.ex. vid lättridning.
#11 Underbar bild! Den är verkligen inspirerande.
#11 okej tack och vilken fin bild!
#9 Ja precis, man ska alltid tänka på andningen när man rider. Men det jag har märkt under mina ridlektioner är att många "slutar" andas så fort stigbyglarna försvinner eller dom sitter barbacka, man blir nervös för att man inte har samma stöd längre, så därför brukar jag påminna om andningen dom gångerna för att ryttarna ska slappna av igen :) Annars så sitter man å håller andan å då blir det väldigt skumpigt :P
#14 okej ska försöka minnas andas
Tack
Rida barbacka är underbart! Jag rider alltid barbacka och hoppar och allt :) Jag tycker det är lättare för man får bättre kontakt med hästen med skänkarna och känner lättare hur den rör sig :) Men tänk på det dom andra sagt och ta det lugnt trava korta bitar i början så du inte blir helt slut :) och galoppen är ju mycket behagligare ;) Du får uppdatera hur det går :)
Som med allt annat så ger övning fördighet. Jag brukar tänka på att förflytta vikten bakåt i rumpan och i fötterna och vara avslappnad. Brukar knipa lite med vaderna också.
#12 #13 Tack! :D:D
#16 #17 okej ska rida barbacka på torsdag, berättar hur det går! 

När jag red som mest barbacka och ville ut och racea ordentligt brukade jag ta på ett fleecetäcke (på vintern) för att få lite mer grepp då jag släppte hästen på åkrar. Det kanske du kan testa då det blir lite kallare, du får mer grepp och känner dig kanske lite säkrare och slappnar av.
#20 jo det kan jag testa Tack!
En grej som är bra både med eller utan sadel ifall man känner sig osäker är att be någon annan longera en. Då kan du konsentrera dig helt på att hitta din egna balans och bli följsam i hästens takt. Gör lite balansövningar, blunda och följ hästens takt, och framförallt, slappna av och ha kul. Känner du dig nervös eller orolig kan du vissla/nynna på nån melodi, på så sätt får man in rätt andning
Hoppas verkligen det kommer gå bra för dig för en harmonisk barbackatur är bland det bästa man kan uppleva :).
åh tack jag vill så gärna få till det.
Träning, träning, träning. Mig tog det ca två månader av barbackatrav flera gånger i veckan innan jag fick till det. Så sätt dig så djupt du kan, ta ett stadigt mantag och trava på. Det kommer så småningom.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Kom på en annan sak, testa med halsring så har du något bättre att hålla i än tygeln :)
Hittade detta inlägget på facebook. Där har du lite att sträva efter både vad gäller hoppning och barbackaridning! jag höll nästan andan när han hoppade! Riktigt skickligt! Men man kanske inte ska sikta mot molnen direkt utan ta en bit i taget, men visst är det inspirerande och häftigt att se!
/T
okej tack :P
Jag tycker att det har blivit mycket lättare att trava barbacla sedan jag fick galoppera barbacka.
Man hänger lättare med i galoppen, och får vänja sig vid att det går fortare, men samtidigt ser man att man klarar av det. När man sedan är 'säker' i galoppen, tycker jag att det är tusen gånger lättare!
Du har fått många andra jättebra tips också! :D
Jag testade att skritta barbacka på en 6årig, inte särskilt mycket riden vad jag vet, Nordsvensk valack. Vi tog in honom och hans syster i paddocken och jag fick lite hjälp upp och han lunkade på snällt men det var mest för att stilla med hästabstinens då jag haft för ont för att ta mig ut till min medryttarhäst (han har en medryttare till så han slipper stå om jag inte kan/orkar rida pga smärta). Men oj vad dålig balans jag fått sen för en sådär 10 - 14 år sedan då jag for runt som en galning barbacka på ponnyer ute i skog och mark och även hoppade banor och studs barbacka. Nu fick jag hålla fast med benen ordentligt för att inte glida av i hans mysiga vaggande skritt. Men det var supermysigt att komma upp barbacka igen även om det bara blev några varv! Blev varnad om hans skumpiga ponnytrav så den försökte jag mig inte på när jag red barbacka. Men det är verkligen mysigt och man känner en helt annan närhet till hästen än med sadeln emellan
/T
När jag hade min C-ponny red jag barbacka ganska mycket, jag satte till och med personligt höjdrekord barbacka (90cm mot tidigare 80 med sadel). Men när jag fick min D-ponny gjorde han klart för mig att det inte var skönt att jag satt utan sadel. Han sänkte ryggen och gick långsammare så det var bara att sluta med det. Dock var det helt okej till och från hagen (det var en liten bit) eftersom han fick galoppera då.
Nu har jag stor häst och han tycker bara att det är mysigt. Och det gör jag med!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Hej
Idag red jag barbacka i galopp och trav det gick myket bra och jag är mycket tacksam för era tips tack! Ni har hjälpt mig till att bli en mycket bättre ryttare :)