Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 771 ggr
Lina
0

jodopax+ tjära?

" fåran" i strålen på min häst är ganska så djup, 1- 1,5cm.Så när jag ska göra rent i den (han har strålröta) så tar jag en spruta och sprutar ut skiten med jodopax, sen tar jag och pänslar på tjära. Men påverkar det negativt/positivt att jag sprutar rent med jodopax först?

bubbelbubbel
0

det tror jag inte, bara du får ner tjäran ordentligt så det torkar ut det, du har mycket jobb framför dig…

Rita-S
0

nej knappast skadar det att ränsa med jodopax innan. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mangis
0

Beror väl på. Sista jag hörde var jodopax inte bra för levande celler… Sprit kanske vore bättre?

divansson
0

verka bort det dåliga, när du kommer ner till frisk stråle ska du ha på tjära, morgon och kväll.. verenda dag.. frågade min pappa, sitter brevid, han har varit hovslagare, skor fortfarande andras hästar.. men inte så mycket.. så han vet nog.. :) har hafft en häst som hade strålröta förra året.. allvarlig sådan.. det gick över efter typ nån vecka.. men det vilktigaste är att hålla rent! så håll rent, skär bort det gamla och ha på tjära varenda dag, så är jag säker på att det går över efter nån vecka..

bubbelbubbel
0

eller att prova endast med tjäran ett tag ? se om det blir nån skillnad, men det är ju viktigt att du får ner tjäran i skåran..

divansson
0

allt det ruttna måste bort.. skulle tilllägga det sa han.. :P

bubbelbubbel
0

fast nån vecka låter väldigt kort tid, jango hade strålröta när jag kom ut dit första gången i oktober, hon hade det fram tills kanske november, och hade haft det sen sommaren..

fast det kanske är olika, men skära bort ska man göra ja.

Lina
0

Men jag kan ju inte skära bort det själv, så får vänta tills hovslagaren kommer ut.

Jag måste få bort skiten nere i fåran för att det ska bli bättre. jag måste spola bort det med något.

bubbelbubbel
0

hovslagaren kan visa hur du kan skära bort det, det är inga svårigheter, det sitter säkert lösa bitar som går att dra bort..?

men spola med jodopax, jag tror inte det förvärrar det iaf.