Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1030 ggr
Louiseeee
0

Lite funderingar!

Hejsan!

Jag är en tjej på 17 år som skulle vilja ha lite tips och råd. Jag älskar hästar. Jag har varit uppväxt med dem men slutade rida när jag var runt 13 år då det tog upp för mycket tid tyckte jag, låg efter i skolan och var tvungen att fokusera på det. Nu känner jag att jag vill börja igen och då jag lider av ångestsjukdomar så känns det ännu solklarare. Jättemånga med psykiskt illabefinnande mår jättebra i hästsällskap och det ger mig bara fler fördelar.

Är det värt att börja om igen på en ridskola, eller bör jag höra mig för med vänner och släkt om dem känner någon som äger hästar och så kan man rida på det sättet? Det andra alternativet känns mer lockande och tryggt, men det är ju inte alltid man hittar något i den stilen. Finns det i sådana fall nybörjarkurser på ridskolor för sådana i min ålder? Jag har ingen aning!

Praefatio
1

Det finns gott om nybörjarkurser i ridning för vuxna/äldre ungdomar och det tycker jag är ett utmärkt sätt att börja igen! Man tappar mycket på fyra år och har man dessutom bara ridit som barn så är kunskaperna ofta begränsade till barnnivå. Man gör sig själv en jättetjänst genom att damma av de gamla kunskaperna med en ridlärare/tränare och utvecklas en bit innan man hittar en privathäst att rida.

När du kommit igång med ridningen igen och känner dig lite varm i kläderna så finns det ingenting som hindrar att du börjar rida privathäst!

/Praefatio, multidiagnosticerad, bland annat med en rad ångestsjukdomar vilka blir lättare att hantera efter en dag i stallet…

Louiseeee
0

#1 Tack så fruktansvärt mycket för ditt svar.

Zaphix
1

Roligt att du känner att du vill börja med hästar igen, är ju verkligen fantastiska djur att vara omkring. Jag lider av ångestsjukdom också, men när jag är hos hästen slipper jag dom allra flesta gångerna det mesta av ångesten. Finns såklart alltid där i bakgrunden, men är väldigt sällan speciellt intensiv. Så för mig har min häst gjort underverk för mitt välmående, ger mig ett andrum i livet. :)

Skulle jag vara du skulle jag försöka hitta någon privathäst att rida på istället för ridskola. Den tid man får i stallet när man umgås med hästen, mockar och gör de andra sysslorna är väldigt värdefull. Den tiden missar man ju när man går på ridskola då det mest handlar om ridningen.

Hittar du ingen du känner som har en häst att låna ut till dig så testa att annonsera efter en medryttarhäst i ditt område. Skriv att du har erfarenhet sedan när du var yngre, men inte hållit på med hästar på ett tag och att du vill ta upp det igen. Jag skulle absolut kunna tänka mig en sån medryttare ifall den var villig att lära sig under tiden den tog hand om min häst. Den viktigaste för mig är att personen är ansvarsfull, pålitlig och att den är trevlig mot hästen. Allt annat kan man lära sig ifall man är villig att göra det.

Men vill du rida på ridskola så ta kontakt med den ridskola du känner skulle passa, jag tror att de flesta har nybörjargrupper för både ungdomar och vuxna och inte bara för barn.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Louiseeee
0

#3 Har ju det svåra att välja mellan privat och ridskola. Känns lite som du säger att man får den värdefulla tiden att pyssla med hästen och sådant också. Vilket lär vara något av det ångestdämpande. Skulle lätt kunna göra sådant någon gång innan jag bara hoppar på hästen och rider. Jag tycker att det är viktigt med tillit mellan mig, häst och eventuell ägare så man känner att man passar ihop liksom. Jag har nog mest problem att hitta privathäst i mitt område, har du någon aning om var man eventuellt kan skriva en annons? Tack så mycket för ditt svar.

Praefatio
0

#4 Varför inte skaffa sköthäst privat och rida på ridskola samtidigt då? Det brukar gå att hitta en häst som inte ska ridas så mycket men gärna vill ha någon som pysslar, mockar och kanske skrittar ut - gratis. Att ha sköthäst på ridskolan är också ett bra alternativ. Precis som du skriver så måste ju inte umgänge med hästar innebära att man rider varje gång. Den inställningen kommer du att kunna komma långt på!

Var i Sverige bor du?

Zaphix
0

#4: Testa sätt ut en annons på hästnet och en på blocket.

Jag slutade rida när jag var 15 och började igen som 19-åring på en medryttarhäst, gick väl sådär då hästen var lite knepig och jag ramlade av rätt ofta.. Men när jag väl slutat på den hästen efter ett år hittade jag rätt, en väldigt trevlig häst i ett litet stall med trevliga människor och en bra hästägare. Hade jag hittat dit först hade dte nog gått bättre för mig och jag sluppit mycket av den rädsla jag har än idag. Så var noga med att du trivs och känner att du klarar av hästen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Louiseeee
0

#5 Skriver till dig i PM angående det!

CelsiusT
0

Det är ju lite kluvet det där. För mig är det mest ångestdämpande att jag måste göra det regelbundet, det är en regelbunden syssla och den behövs göras.

Jag skaffade medryttarhäst som jag skötte faktiskt varje dag. Det var en sällskapshäst som jag sedan fick. Mest ångestdämpande tycker jag nog att jobbet i stallet var, att få mocka/fodra/vattna varje dag. Lite tungt arbete som ändå går i lugnt tempo och blev dessutom belönad med ridning/umgänge med hästen varje dag. Ibland gick jag bara en promenad, ibland red jag.

Riskolan har ju rutinen i form av att man rider varje vecka. Det kan ju vara bra i sig. Men tyvärr kan det kännas lite pressat i form av att man ska prestera, det handlar bara om ridning och man måste, men det behöver absolut inte vara så. Ridning på en privat häst är ju oftalite mer kravlös. Ägaren vill att hästen kommer ut, men om du väljer att gå en promenad eller att rida kanske inte spelar lika stor roll.

Ofta finns ju även möjlighet att rida lektion på privathästen. Förlsaget att rida på ridskola och dessutom vara skötare är ju inte fel annars.

Många ridskolor har även privatägda hästar i stallet, kanske någon där vill ha en skötare/medryttare? Annars finns ju hastnet.se och medryttare.nu som båda är gratis, du kan ju alltid lägga ut en annons på blocket eller hänga upp en annons i affären/på ridskolan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[elofff]
0

Jag kan känna mig lite pressad på en ridskola, folk tittar på & jag måste prestera. på ridskolan handlar det ju ofta bara om ridningen.

För mig är ångestdämpande när man får umgås med hästen själv, ta god tid på sig i stallet, rida som man vill och bara mysa. Hästarna är så harmoniska så i stallet känns allt annat såå avlägset.
Jag tror att en medryttarhäst skulle vara super för dig. Då får du ha den som din egen någon dag i veckan och det blir bara du och hästen. Du får säkert rida privat för en tränare som kommer till stallet, om du skulle vilja det :)