Släng galopp ?!
En ridskolehäst jag rider på ridskolan har typ som en släng galopp, den är så att den har lite anurlundare gångarter typ.. Så i galoppen '' slänggalopperar '' hon så jag typ skumpar så jag måste sitta framåtlutad och stå upp .. Ridläraren sa inget till mig så tror ni det är normalt hos en häst ? Jag använder tyglarna och saktar men då kan hon vara trava, gör med rösten men blir endå trav.. Kan det vara så ?
Använd yttertygeln för att reglera tempot, innertygeln bryter galoppen. Men om hästen "slänggalopperar" har den kanske för dålig balans för att kunna hålla galoppen i lägre tempo. Då får du jobba mer med balansen i alla gångarter.
Så kan det vara, speciellt med hästar som inte är starka nog att galoppera samlat. Det är ingenting konstigt och är väldigt svårt att göra något åt över en enda lektion. En sådan häst behöver arbeta konsekvent i rätt form under en längre period för att bygga upp styrkan i ryggen och bakkroppen och det är inte ett jobb för eleverna utan för ridläraren.
Det blir tyvärr ofta så på större ridskolor, man har inte tid eller resurser att se till att alla hästar är i bra form. Det är normalt men synd. Det enda du kan göra är att fortsätta kämpa och vara lugn men bestämd, speciellt inte eftersom jag uppfattar dig som någon som inte ridit så jättelänge. Be gärna din ridlärare att hjälpa dig att rida mer med säte och skänklar så att du kan sluta använda tyglarna så mycket.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det måste varit något fel den dan för jag fick samma häst indag och allt gick prima ;)
Det måste varit något fel den dan för jag fick samma häst indag och allt gick prima ;)