Nackdelar med ovaccinerad häst
Finns det några nackdelar man bör tänka på om man köper en häst som är grundvaccinerad men inte vaccinerad de senaste åren (3 åring), förutom det uppenbara att den inte har ngt skydd i det nya stallet.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Att man måste grundvaccinera igen, och det är tråkigt och dyrt :P
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 Oj måste man :S
www.sweetolga.blogg.se
1# Vet du ungefär vad det brukar kosta med grundvaccinering?
www.sweetolga.blogg.se
Japp.
Jag betalade 500 kronor per vaccineringstillfälle, dvs 1000 kr allt som allt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det beror lite på vad du ska vaccinera mot och det beror på vad du ska göra med hästen. Alla hästar bör vaccineras mot stelkramp och tävlar du din häst så ska/bör (beroende på tävlingsform) hästen vaccineras mot hästinfluensa, ger du hösilage/ensilage så bör du även vaccinera mot botulism.
Stelkramp: Grundvaccin innebär 2 sprutor med 6v mellanrum.
Därefter påfyllnad var 3dje år.
Hästinfluensa: Grundvaccin innebär 3 sprutor. Varav 2st med 6v (enligt TR minst 21dagar och max 92dagar) mellanrum, och en 3dje efter 6 mån.
Därefter påfyllnad årligen.
Botulism: Grundvaccin innebär 3 sprutor med 4v mellanrum.
Därefter påfyllnad årligen.
Vad varje vaccinering kostar beror på flera faktorer och är väldigt olika beroende på var man bor. Här har vi en snäll gamma veterinär som tar ca 300:-/vaccination (typ vaccinets kostnad + ev reseersättning om man inte kommer hem till honom med hästen). Men på vissa ställen i landet så kan man behöva ta ut en distriktare och har man otur så får den åka långt och det kan gå på uppemot 1000-1500:- /vaccineringstillfälle. Så det är väldigt olika beroende på vilken veterinär man har och hur långt man har till veterinären och hur många man är som delar på resekostnaden.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Okey det var väl främst hästinfluensa och stelkramp jag tänkte på, men eftersom hästen är 3 år är det ju dags för nästa spruta iår så den är ju inte försenad. Hästen är inte inriden så tävlingsbanorna är det ju ett tag kvar för :)
www.sweetolga.blogg.se
#6 Hästinfluensan är ju bra att vaccinera mot även om man inte tävlar men att man kanske åker på träningar i annat stall eller att det är mycket andra hästar i stallet och att det kanske är andra hästar i stallet som åker på träningar och kan ta med smittan hem till din häst.
Men som du säger så borde ju inte stelkrampen vara för sen. Så den borde ju bara vara att ta en spruta till på. Har du vaccinationskortet så du kan se när tidigare sprutor är tagna?
Medarbetare på westernridning.ifokus