Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1825 ggr
stormarn99
0

Häst eller Ponny ??

Heej ! Jag har funderat lite på om jag ska ha maxad d-ponny elr stor häst !

Jag är 170 cm lång och väger 55-60 kilo.

Men jag vet inte om jag behöver d-ponny elr stor häst !

Vad tycker ni ?:)

Jätte tacksam för svar !!

Tusen
0

Det beror på hur hästren är byggd. En  grov D-ponny /t.ex nordsvensk, new forest, fjording eller liknande) kan mycket väl bära upp dig. Annars kan du väl välja en liten stor häst om du inte vill ha en för stor häst. Det finns så många storlekar att välja på.

stormarn99
0

Tack för svaret.

Jag ska som sagt börja tävla lite smått igen, så får nog satsa på storhäst. Har en jättefin skimmel som sköthäst och hon är en liten stor häst !:)

Sarah
1

Jag har en stor häst och en liten häst. min unghäst är bara 150 och jag är lika lång som dig. Jag käner mig väldigt stor på henne trots att jag väger mindre än dig. Spec då jag nu är van att rida stor häst. Tycker du ska satsa på en häst istället :)

stormarn99
0

Tack för svaret ! Ska nog satsa på häst !

stormarn99
0

#3 : vad är det för storlek i manken på din stor häst ?;)

Sarah
0
kaka1234567
0

Först och främst hur gammal är du ? Vill du tävla och är 18 ska du inte satsa på ponny och som ovanstående sagt beror på hur ponnyn är byggd . Men jag är 163 och är 18 och valde en storhäst. Jag valde dock en 173 häst med kapacitet men de beror på dina ambitioner och inte bara hur lång du är .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Spiritinthesky
1

#7 Lät som att det var storleken som gör häåstens kapacitet 8)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Wijsa Kaberg]
0

Jag tycker du ska satsa på häst, det är inte kul att växa ur sin ponny säger jag bara ;)

kaka1234567
0

8. Storleken har ingen betydelse i de fallet jag valde en stor häst med kapasitet alltså bra stam inte en häst som är bra för att den är stor . För min del handlar de om ålder och tävlandet är man ute äfter att tävla ska man köpa häst efter sin ålder jag valde att köpa häst när jag var 16 för att jag inte hade många år kvar . Och jag har så svårt för de där med säljandet. Och i detta falet pratar vi inte om en häst med capasitet eller storlek utan vad hon bör ha . Men sen beror de på ambition som ryttare . Däremot kan en mindre häst ha svårare att mäta sig med en större häst så storlek kan ha en stor betydelse .

_Mvh kaka
_

Spiritinthesky
0

#10, menade inte som något påhopp. ditt första inlägg lät bara lite kul! Sen håller jag inte alls med om det med storleken så länge vi inte sänker oss till E-ponny nivå såklart

Isa Aronsson

www.stallequino.se

kaka1234567
0

11 tog de inte som ett på hopp :) Ja såklart en mindre häst kan mäta sig med en störe häst om den har talang och kapasitet . Men inom dressyren ser jag hälften på en störe häst och föredrar stora och luftiga steg . De finns undantags fal men det är mitt tycke :) jag tycker om stora hästars steg ser mycket större finnare ut och dessutom vägvimande vilket man vill ha . Men inte alla stora hästar har stora steg eller kapasitet men de man ser på höga klassen är graciösa hästar. :) menar absolut inte att en liten häst inte kan klara av att mätas mot en stor. Men jag har sätt folk som vill ha à och b häst . Jag är inte en av dem .

_Mvh kaka
_