Vilken sadel!?
Nu är det såhär att jag köpt en till häst för någon månad sedan, inget mer än grimma och grimskaft följde med. Så efter mycket barbacka ridning så har jag fått ihop lite pengar och ska nu köpa en sadel!
Jag funderar på att antingen köpa en begagnad star-trekk dressyr eller en ny thorowgood T8 dressyr. Den ena är alltså bomlös och den andra har bom.
Det är bara det att jag har hört både gott och ont om både bomlöst och bomsadel.
Bomsadel ska tydligen inte följa med i hästens rörelse. Hästens rygg arbetar ju under ridning och höjs och sänks och välver sig och allt möjligt som den inte gör när hästen står still under sadelutprovning.
Men en bomlös däremot ska tydligen ge hög punktbelastning som kan skada ryggen i längden.
Vad hade ni valt för sadel? Och stämmer detta om bomsadlarna och de bomlösa? Tack på förhand!
Attsäga vad du ska välja över internet är svårt eftersom en sadel ska passa hästen och ryttaren . Det beroende på hur hästen ser ut i ryggen och för att veta vaddu ska ha ,bör man ta ut en kunnig sadelutprovare och inte gissa på vad hästen ska ha det kan bli så fel . Sen har en häst stor manke anser jag inte att en bomlös sadel är en bra lösning eftersom det kan sitta och klämma på manken och inte bra mank frihet (beror såklart på model. Enligt mig räker det inte med en duktig bekant den ska va utbildad och diplomerad utprovare . så innan du bästemer dig ta ut en duktig utprovare
Självklart ska jag ta ut en sadelutprovare, jag vill bara veta vad som egentligen är bäst för en hästrygg att bära, en bomlös eller en bomsadel. Star-Trekk sadlarna sägs forma sig efter hästen och passa de flesta hästar, man får själv välja om man ska ha hög, normal eller låg manke. Och thorowgood sadlarna ska tydligen passa de flesta hästar med lite rakare rygg.
Men som sagt så tänker jag absolut ta ut en sadelutprovare!
Vad som är bäst för din häst beror nog på vad det är för häst och hur du rider. Sadelutprovaren brukar ju prova sadeln även när man rider så jag tror att det är bäst att den får se vad som passar! :)
Dock finns det många dåliga sadelutprovare också :/
men man måste ju börja någon stans, man kan ju ta en med gott rykte :)