Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 1807 ggr
[MajaWrangstadh]
0

Vad tycker ni om den här hästen?

Hej!

Vad är era första intryck och tankar kring hästen på den här filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=TJ5A2wCuPWc

Inga påhopp och elaka kommentarer! Bara funderingar och kritiska bedömningar. Tack:)

Kram!

Peppe
3

Mina första intryck;

1. Fel sittben

2. Maffig häst, funderar lite på färgen

3. Vinglar med huvudet fram och tillbaka, ganska uppenbart att ryttaren är nöjd bara hästen kröker på nacken.

Fin häst tycker jag, ryttaren kunde gjort ett bättre jobb men det är inte alltid så lätt så ska väl inte klaga för mycket. Önskar bara hon kunde sluta fokusera så dant på huvudet och sluta dra i tyglarna, stör väldigt mycket.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

Har du föresten kvar din fuxponny?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caf_Roy
0

För kort och ostadig form. Låt hästen gå i en öppnare form och fokusera mer på att få en stadig form fram till handen. Vill man samla lite mer sen ska samlingen komma bakifrån.

Tjusig häst, annars!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
1

En riktigt maffig häst! Men som den är byggd borde den kunna ha ett betydligt luftigare steg. Den går för mycket på bogarna och använder inte ryggen. Tempot och takten är alldeles för höga. Man skulle önska sig ett långsammare, större och mer kraftfullt steg med bättre bakbens- och ryggaktivitet. Ryttaren borde balansera hästen mycket oftare och dess emellan släppa fram nosen så hästen får plats att sänka nacken och få upp ryggen. Många övergångar, inte bara trava runt varv efter varv! Hästen verkar ha svårt att forma sig till höger, den ser nästan utåtböjd ut i hörnen. Jobba mer att lösgöra hästen i båda sidorna. Jag lurar nästan på om den har en rörelsestörning, kanske någonstans i högra bogen. Steget ser liksom ännu kortare och stötigare ut i höger varv och den verkar som sagt ha svårt att forma sig till höger.

Elinormaggan
0

Som andra sagt maffigt byggd! Men får känslan om att det är en unghäst då den inte verkar ha så god balans (kan dock vara att banan är väldigt lerig, men efter att ha kollat på en till film så stämmer det nog)

Skulle vilja ha den i en lägre och mer stabil form, i ett lägre tempo samt lite mer bakbens aktivitet.

Är typ det som redan sagts…

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[3rixon]
1

Jag är kanske inte rätt person att komma med något, men jag tycker att hästen rör sig konstigt, att hästen är halt kan jag väl inte påstå men det är något i rörelsemönstret som inte stämmer. Men nu kan jag mycket väl vara ute och cykla i det blå..

Emshify
0

Min första tanke är att hästen inte arbetar ärligt. Går tidvis bakom lod och jobbar inte genom ryggen. Ser också ostadig och lite stressad ut ibland tycker jag, och springer mest omkring. Jag tycker att ryttaren borde jobba med någon övning istället för att bara trava runt. En övning som får hästen lösgjord (t.ex. serpentinbågar och mycket böjda spår) samt övergångar och tempoväxlingar så att hästen sätter under sig mer.

Såg att några nämnde något om någon störning i rörelsemönstret och jag håller nog nästan med, det ser lite konstigt ut men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det kan vara.

För övrigt skulle nog hästen kunna bli riktigt fin om jobbade lite med den! :)

[MajaWrangstadh]
0

Tack för alla svar! Fortsätt gärna, mycket intressant att höra. Speciellt det här med rörelsestörningen? Utveckla gärna!

Den är 7 år gammal men inte gjort mycket förutom fritidsridning, så det är lite bebis över den.

(Inte jag som rider men det hajade ni nog!)

[MajaWrangstadh]
0

C-ponnyn eller D-ponnyn som jag köpte av Charlotte? Nej till båda i alla fall, D-ponnyn fick jag sälja för jag inte hade någon tid alls…:( Han bor hos världens bästa familj på en stor gård i Zürich nu i alla fall så han har det grymt!

Gronstedt
0

Om den eventuella rörelsestörningen: Hästen är mjukare och tar större steg i vänster varv än i höger och jag tycker att den rör högra bogen i en flackare linje än den vänstra, vilket ger ett flackare och kanske kortare steg med höger fram.

[elofff]
0

Ja alltså ryttaren förstör ju lite men det är ju inte ryttaren som är tillsalu.
För HÄSTEN ser jättefin ut tycker jag. Vilket steg och vilka muskler (jag gillar lite maffigare hästar, både till utseendet och att rida på). Jag tror att det här är ett kap.

Sen med tanke på hur ryttaren rider tycker jag det är orättvist att kommentera mer än så om hästen. Under en ryttare som rider lite mer varierad och lösgörande ridning så kan hästen säkert bli riktigt fin. Åk och prova!

Brollan1
3

Vi ser ett bra exempel på en "legmover" dvs en häst som rör benen men får ingenting igenom ryggen till framänden och därigenom inget att fånga upp i tyglarna. Hästen försöker springa ikapp sig själv men kraften kommer alldrig längre än till höften på den därför är den så tung framtill.

Och som många påtalat redan så borde hästen ridas lägre/längre och i lägre tempo så det finner sin balans i början. Ser ut som en oskolad/snabbskolad och lite riden häst med dålig koll på balans med ryttare på. Gissar ochså att det som tolkas som "rörelsestörning" i själva verket är hästen som försöker hitta balansen med ryttare i det varv som den har svårast för. Lite pga det som ryttaren försöker göra tid 3:50 då hästen nästan trillar och är tvungen att springa ikapp balansen igen.

Bättre galopp än förväntat trots allt (låga förväntningar;-).

Mycket utbildning saknas och mycket tid behövs för en färdig skolad häst men hästen har potential då den protesterar så lite mot att kraven är för höga och med tanke på underlaget som är jobbigt så klara den av det fysiskt riktigt bra.

Ser ut som om det är Spanskt/lusitano/Lippizanare blod i hästen pga benlyftet, nackens bredd, nosryggsform och skimmel färg, dock så har den lång rygg som normalt inte spanska hästar har.

Lucka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"