vad kan ägaren göra?
en häst på stallet har nog fått vårtor (2st) på mulen, ägaren försökte ta bort dem men då började det att blöda. vad kan ägaren göra, kan ägaren vänta tills veterinären kommer i juli eller?
smittar vårtorna? är lite orolig att våra skall få vårtor.

Finns ju sånna unghästvårtor och dem smittar väl inte? Därimot om det är vanliga vårtor smittar det väl, gör ju det hos mäniskor i alla fall?
Man kan åka in till klinik och frysa bort dem..

1# hästen är ca 14år

#2 Då är det inga unghästvårtor i alla fall ;) Tror det smittar, är dock inte 100 % säker..

På människor finns det ju medel att ha på vårtor, nån som vet om det finns för häst?
Om det inte är inkar då?
Är det vårtor på häst via virus så är det iallafall smittsamt, allt hästen rör vid med vårtan blir även smittsamt, så man kan behöva rengöra hela stall och all utrustning osv. Tror de kan leva ca 2mån utan att sitta på häst, alltså på utrustning, väggar osv…
Jag är inte helt säker på exakt vad det är folk menar när de säger unghästvårtor, för det finns bara en typ utav vårtor vad jag känner till som hästar kan få.. Annars är det inkar de brukar tänka på.
Tror man brukar säga unghästvårtor för att just unga hästar brukar få det och för att har man haft det så är de immuna sedan, kan det stämma?

4# DET STALLET HÄSTEN STOD PÅ INNAN VAR DET EN UNGHÄST(4ÅR) SOM HADE VÅRTOR PÅ SAMMA STÄLLE PÅ MULEN, ENLIGT ÄGAREN.

#4 Jag hoppas de blir imuna senare för jag tippar på att MIrabil har "unghästvårtor" :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag dom blir emuna och vissa gamla har inte haft unghästvårtor och då kan dom få det, som vuxna kan få barnsjukdomar 

Steffy, varför stora bokstäver?
OM det är Vårtor på häst så blir de immuna sedan. Men det kan ju även vara inkar. Jag kan ärligt talat inte riktigt se skillnad på inkar och vårtor…

8# i samma hagen går det även en häst med inkar.
jag kom åt en knapp därav att det blev stora bokstäver
.

Alltså hästen hade vårtor medans din häst var där?
Eller har den fått det efteråt?

10# hästen har fått vårtorna de senaste dagarna och kom till vårt stall vid 2,5 månad sedan.så hästen har inte haft vårtor innan enligt ägaren.

Tror att jag förvirat det hela nu… Trodde det var en häst i det stall din häst stått tidigare i, men så är det alltså inte?
Utan en häst i stallet du står i nu..?
Har hästen i stallet det nu skulle jag nog fråga om ni inte kunde isolera den så mkt som möjligt tills ni vet exakt vad det är till att börja med..

12# hästen har stått där i 2.5 månad och fick vårtorna (liknar vårtor) för 2dagar sedan, det är stallmöte nästa vecka så jag får höra där vad vi skall göra med den hästan

För att återgå till huvudfrågan, vad ägaren kan göra, så är det framförallt att ta ut vet. för att konstatera om det är vårtor eller ink. (och det måste väll ändå finnas mer än en vetrinär..?)
Vårtor är ju inte farliga annars, utan mest lätt störsama och en utseéndessak och brukar -tror jag- försvinna utav sig själva så småningom, så det är ju inte precis döden..
Och som sagt så gissar jag på att det finns medel, dels för att milda irritationen utav vårtorna och för att ta bort dem, för det finns ju för människor…

15# har du någon bra bild?

försök aldrig pilla bort vårtor, de smittar när de börjar blöda!

#16 nope tyvärr =(