Ni som inte äter kött
Ni som inte äter kött, hur gör ni med sadel, träns och annat som oftast är gjort av läder? (bara nyfiken)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

men de äter väl inte sadel & träns ;)
att använda saker gjort av läder & likn går ju inte direkt att jämföra med att vara vegetarian/vegan ;)
You can't spell Bitchy without Itchy
de kan de ju göra.. för djuret är ju dött å man använder deras skin till att göra saker.. är man riktigt så vet jag att man inte använder lädersaker åxå (har en fd kompis som är/var vegan ordentligt) han åt inte ens godis för att de är gelatin i å använder ingenting med läder osv.. för de kom från döda djur..
men de finns ju syntetsadlar å träns i nylon.
så de beror nog lite på hur hårt man drar de om man är vegetarian eller vegan
Jag köpte mina grejor till James innan jag slutade äta kött. Skulle jag köpa ny sele och sadel nu skulle jag nog försöka hitta syntetalternativ. Med reservation att jag skulle i vilket fall välja det som passar bäst till James. Jag gillar inte att djur dör för min skull men jag vill inte riskera att James ska ha dåligt anpassade saker för den saken.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag äter inte kött och har inte gjort på över tio år, men använder läder. Vet att jag inte borde använda läder då det för mig känns etiskt fel, men jag ursäktar mig med att jag åtminstone gör lite gott för djurens skulle genom att välja bort kött.
Jag anser att det är etiskt fel att använda djurprodukter, men jag väljer att ignorera det och använda läder ändå. I alla fall så gör jag det just nu, i framtiden kanske jag väljer annorlunda.
Men som sagt, jag väljer i alla fall bort att äta kött, så jag bidrar åtminstone en smula till djurens välfärd. Att jag sedan inte gör allt jag kan för deras skull är fel av mig, men tyvärr är jag väl rätt bekväm.

Eftersom jag inte vill skada min häst med ex dålig sittande sadel så har jag (tyvärr) lädersaker till min häst.
Men skulle det komma ett mycket större utbud av syntetsadlar skulle jag inte tveka att byta.
Personligen så använder jag inte läder eller ex dun.
kissmekate.blogg.se
Jag är glad att det finns ett naturligt material som läder att tillgå och att man inte kastar bort naturliga resurser utan använder allt till något nyttigt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Lite utanför ämnet kanske men jag är bara nyfiken. Ni som är vegetarianer/veganer/vill undvika läder osv. Skulle ni tänka annorlunda och kanske börja använda djurprodukter om ni visste att djuren haft det bra? Varför/varför inte?
Bara lite nyfiken då jag själv använder läder och äter kött osv…
#/ Jag anser det inte rätt att döda någon annan för min vinnings skull så nej. Det enda ett djur har är sitt liv och alla levande varelser gör sitt yttersta för att behålla det, därför tycker jag inte det är rätt av mig att ta det ifrån dem.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#7: Det skulle såklart kännas bättre om jag visste att de haft det bra, men jag är fortfarande inte bekväm med tanken på att vi dödar djur när det finns många bra alternativ.
Okej, lite intressant hur olika värderingar vi har.
Jag använder läder, men äter inte kött eftersom det äcklar mig att stoppa döda saker i munnen. Hur bra djuren än har haft det skulle jag aldrig börja äta dem, men däremot hade det ju varit bättre för läderbiten. Hästen som jag rider nu har syntetsadel och jag är inte superförtjust i den, men om jag skulle ha läder eller syntetsadel till min egen häst beror på vad som passar hästen bäst.
Ju yngre mäniskor är desto mer ser man allt i svart eller vitt. Ju äldre vi blir desto mer upptäcker vi hur mycket färg som finns därimellan.
Jag njuter av min grillade hamburgare eller stek.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Det är lustigt att det alltid kommer någon som måste påpeka hur mycket de älskar kött när man själv bara har sagt att man inte äter kött. Vad får man ut av det?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#12: Så att ta ett ställningstagande för djurens skull hör ungdomen till?
När man växer upp och blir visare så lägger man bort sina gamla moraliska värderingar och stödjer djurindustrin istället?
Njaa..
Men jag håller med dig, när man är yngre är saker mer svarta eller vita, dock så spelar det ingen roll hur många olika sätt jag ser detta på, vill ändå inte äta djur.