behöver råd
Jag bor på en stor gård med eget stall och så, och vi bor ca 50 m från ett naturreservat där det går 2 travare och 1 arab.
Dessa hästar är såå vanskötta, vi är nyinflyttade sen en månad tillbaka och har redan anmält ägaren, dom har inget vatten, hovarna är absolut inte i ordning, dom har fästingar överallt och när jag anmälde så hade ena hästen hovböld som inte var fixad.
Boende runt i orten har anmält honom flera gånger under flera års tid och varken polisen, veterinärer eller jordbruksverket gör något så nu undrar jag. . .
ska jag ringa svenska hästars värn?
Hur går jag vidare? Jag vill ta hit hästarna ( i allafall den hästen som är i dåligast skick) och ta hit veterinär, hovslagare och ge dom den kärlek dom förtjänar.
Hästarna finns inte regestrerade nånstans. . .
Risken är att hästarna är så sjuka att det kommer bli HÖGA veterinär kostnader för mig!
så nu behöver jag råd kan inte ens gå en timme till och inte kunna göra något!!
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Har nu hittat den hästen i dåligast skick fullständiga namn på STC.
Ta INTE hem hästarna!
Det rubriceras som stöld, och det vill du verkligen inte vara med om.
Även om det tar tid så måste du gå gå genom det rätta kanalerna, det är det enda som fungerar långsiktigt.
Vad säger polisen/länsstyrelsen när du pratat med dem?
Kan du inte ta ut vet för att få bekräftat att det rör sig om vanskötsel?
Lycka till.
MVH
Är det inte kommunen numera som har hand om sådant? Har du vänt dig till rätt ställe? Myndigheten har skyldighet att hänvisa dig till rätt ställe när du ringer till dom (ringer du polisen så ska dom kunna svara på vilken myndighet som har hand om detta).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är länstyrelsen som har hand om liknande fall. Länsassessorn i det län du befinner dig i, men jag undrar om det inte måste gå igenom polisen först.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4 men ändrade dom inte detta aldeles nyligen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
ta bilder på dem å visa för polisen å fråga dem om de tycker att de är OK att göra så mot djuren? de kanske får dem vakna och ingripa.. :/
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
Jag. Hade. Nog kontakttat Shv iaf. Om inte annat så vet dom jue säkert vart du ska vända dey och jur du ska gå vidare. Sen dey jag inte hur mycket makt dom har att kunna göra nånting mey dom har jue iaf varit,med om sånt här och vet vad man ska göra. Myndigheterna verkar jue känna tull problemet men som vanligt när det är "bara djur" det handlar om så går det inte speciellt snabbt :|
När jag ringde kommunen för att få reda på vart jag skulle vända mig sa dom polisen och när jag pratade med dom så sa dom länsstyrelsen och jag har ringt och mailat dom men får inget svar!!
Därav blir jag frustrerad!
Hästen är 15 år så jag funderar på att ringa ägaren och fråga om jag kan få köpa den om dom gör en veterinär besiktning på den först!
Dock har jag ingen häst just nu och den ska ju inte gå ensam.
Ska åka in till länsstyrelsen på måndag idag ska jag iväg och helgen så är det ju stängt.
Du kanske kan kontakta lokala tidningen? Förklara för dem hur det ligger till och hur j**la svårt det är att få nån att ingripa. Inget jättescoop för dem kanske, men när vår lokaltidning tar upp fall där djur tagits om hand blir det alltid ett himla liv med insändare och grejer så det väcker ju starka reaktioner hos folk. Det är väl det som är viktigt för tidningen. Så kanske polis och framförallt djurägaren vaknar till.
Bra att du engagerar dig tycker jag, det är ju tyvärr inte självklart alla ggr. Heja!
ring veterinären och be dem komma och titta på hästarna, då har u vets ord som stöd när du ringer kommunen, länsstyrelsen eller whatever.Komunnen borde ju iaf veta vart du ska vända dig.
Jaaa! ring tidningen, eller fan ta en bild och lägg upp på facebook, där sprids ju bilder som löpeld!