Vad är fel på hästen?
Skulle vilja veta om nån har någon koll på vad min väns häst har drabbats av..
Han är en 20 år gammal varmblodstravare, startad tills han var 9 år men sedan bara gått som ridhäst. Inga skador under vare sig travtiden eller senare förrän förra sommaren då det upptäcktes rejäla muskelbristningar i rumpan som han blev halt av. Blev dock bra efter behandling.
Men nu är han rejält halt..
Fodervärden har tyckt att han tappat bakdelen lite under hela tiden hon haft honom, sedan början av mars, men för typ två-tre veckor sedan upptäcktes det att han var halt. Han har inte ridits sedan i början av maj pga. att fodervärden skadats sig, så han kan ha varit halt innan utan att det upptäckts.
För en vecka sedan var vi med honom på en klinik och även där konstaterades att han var halt, men orsaken lyckades inte redas ut, Han var då 1 grad halt i skritten och 2 grader i traven, men nu ser det värre ut.
Symptomen är i alla fall att han är rejält vinglig i bakkärran, han går väldigt vingligt. Han är väldigt sne bak, tillbakabildad i rumpmuskulaturen på ena sidan, men ingen av sidorna är speciellt välmusklade.
Förutom vingligheten så böjer han inte riktigt på ena bakbenet utan släpar det lite i marken. Han reagerade på när veterinären gjorde ett högt böjprov på det benet, ville inte trava när jag skulle springa med honom och när han väl sprang såg traven värre ut.
Han är fin i lederna, något uppdragen i spattområdet i hasen på det dåliga benet, men inget som bör påverka. Han är också fin i hullet och pälsen, ser välmående ut.
Veterinären tyckte inte att det var någon större idé att röntga och undersöka saken vidare eftersom han är i sånt dåligt skick. Han trodde att chansen att han skulle bli återställd var liten, men att chansen såklart fanns. Men som det är nu har han ont i skritten, så skulle inte ens fungera att ha honom som haghäst.
Han blev dock satt på ett buttaliknande preparat och fick en tid för återbesök en månad senare för att se hur det utvecklat sig. Tror att den tiden mest är för utdömningengs skull, de vill ju gärna ha ett återbesök innan de kan döma ut hästen till försäkringsbolaget.,
Igår ringde fodervärden och sa att hästen var sämre, ville inte gå utan helst stå stilla. Så vi åkte ut dit idag och tog med uppfödaren som är veterinär, mycket för att hon ville se hur han var och ev. döma ut honom då ifall det var så illa att dte var ett djurskyddsfall..
Den veterinären kollade på honom endel och hon trodde att felet var neurologiskt, att det inte bara var en vanlig hälta. Mest för att han var så vinglig.
Vi upptäckte också att han var gul i slemhinnorna och ögonvitorna, vilket tyder på förhöjhöjda levervärden av någon anledning.
De tankar den veterinären fick var borrelia, anaplasmos, herpes, tumörer på levern och sånt. De förhöjda levervärdena kunde också bero på medicinen han fick, kunde visst vara en bieffekt.
Hon ska i alla fall ta blodprover på honom, sedan ska han transporteras till henne då han ska få avlivas och begravas där.
Hon trodde i alla fall inte att han skulle kunna bli återställd oavsett vad det var, dels för att förloppet hade gått så långt och dels för att han ändå är en 20 år gammal travare..
Han har ont, men inte så ont att det blir ett djurskyddsfall, så avlivningen ska få vänta nån vecka av olika orsaker.
Men frågan är vad han kan ha drabbats av, ingen veterinär verkar ju veta vad det kan vara..
Så är det någon som har någon idé på vad det kan vara för fel?
Nån som varit med om dessa symptom på en häst förut?
Det är ju svårt att veta på en kort beskrivning, men systemisk infektion som borrelia eller erlichia låter inte omöjligt. Dock ger de vanligen bara neurologiska problem, inte direkta smärtor.
Smärtorna låter mer som om det kan vara en ryggskada eller till och med bäckenfraktur. Skelettskada, infektion eller tumör i skallen eller ryggraden? Men vilken ****** veterinär som inte utreder utan skickar hem en häst i så dåligt skick!
Släpande ben kan tyda på nerver i kläm uppe i ryggen alt si-leden har hakat upp sig i något tråkigt läge. Titta bakirån om han ser någon cm sned i bäckenet. Kolla med en kiropraktiker.
Borde inte det vara feber ochså om det var en infektion av något slag?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#1: Det som talar emot dett det skulle vara något fästingreleaterat är att det verkar vara väldigt ovanligt att fästingar skulle bära dom sjukdomarna där vi bor. Visst drar sig smittorna högre och högre upp, men verkar inte riktigt ha nåt oss ännu. Vi har dessutom väldigt få fästingar här, jag har aldrig sett en färsting någon annan stans än när jag varit i södra Sverige. Inte varit med om eller hört om någon häst som fått ett fästingbett här.
Vilket gör det ännu viktigare att ta reda på om det är det. för att se hur spridningen är nu.
Det den andra veterinären gav som förslag på vad det dkunde vara var att det var nåt med senorna eller ligamenten. Att det satt någonstans mellan has och ryggrad.. Han trodde inte på skelettskada, men att man såklart inte kan veta utan röntgen.
Men det är ju en ekonomisk fråga, om det är värt att lägga ut pengar på att ta reda på vad orsaken till problemet är när veterinären ser på helhetsbilden av hästen och hans historik att han inte kommer att bli återställd.
Så har inget med att veterinären borde ha undersökt mer, han sa att det fanns mer vägar att gå för att undersöka, men att det inte skulle göra någon skillnad för honom om man fick reda på vad orsaken till problemen är.
#2: En equiterepeut har kollat honom och hon sa bara att hon inte kunde göra något utan att han skulle till veterinären, så han fick åka dit istället.
Han är sned, definitivt. Men jag tror att snedheten beror på hältan och att han har haft fel rörelsemönster länge snarare än tvärtom.
Han har normal temp.
#3: Vad skulle en ET kunna göra?
En proffisionell ET behandlar inte trasiga hästar, utan hänvisar till veterinär. De har inte kompetensen att göra det, och frågan är om de har lagen på sin sida om de behandlar en sjuk häst.
Och varför var det korkat sagt av veterinären? Vad skulle han göra mer?
Helhetesbilden av hästen såg inge bra ut, både han och den andra veterinären sa att han inte skulle kunna bli återställd. Även om veterinären inte lyckas fastsställa en slutlig diagnos så kan de bedöma hur hästen mår och vilka framtidsutsikter de tror att hästen har.
Att säga att det var korkat sagt av veterinären utan att du ens har sett hästen i fråga är väl lite att ta i?
Eftersom prognosen är så dyster så kan man ju försöka med saker man inte skulle annars då prognosen inte blir sämre av det.
http://www.youtube.com/watch?v=ivS-nPYHmSc
http://www.youtube.com/watch?v=-U21ASVxH-M
http://www.youtube.com/results?search_query=chiropract+equine&page=0
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#6: Vet att ET'n som var ute brukar pyssla med dom där övningarna. Hon brukar tycka om att manipulera SI-leden, varit elev hos Håkan Lundell om jag inte minns fel.
Men kände hon att det inte var aktuellt att manipulera den känner jag att det är lite dumt att man själv som inte är helt säker på hur man gör håller på med det.
Dessutom är vi ju som sagt inte 100% säker på att det inte är någon fraktur, även om det inte tyder på det. Risken är att man förstör mer än det skulle kunna ge, och mer smärta är inget jag önskar honom.
SI-ledsproblem brukar ju snarare ge lite diffusa symptom, inte akut hälta och rejäl vinglighet. Även om det säkert är problem med SI-leden han har också, med tanke på hur sne han är, men att det skulle vara grundproblet tvivlar jag tyvärr på.
Vid SI-ledsproblem brukar det ju inte märkas så mytcket när hästen bara går i hagen, utan det är snarare när man vill arbeta med hästen som problemen kommer. De kan ju normalt sätt leva ett liv med rejäla SI-ledslåsningar om de inte har några krav på sig.
Dom kan ju som denna häst lite dra ena bakbenet, men då beror det snarare på att det är det andra benet som gör ont och de försöker avlasta det. Nu är det benet som gör ont han drar efter sig.
Har hästen hela sitt liv bott på sådana breddgrader att det inte finns fästingar i närheten? Och om den har det, har den aldrig varit söderöver för att tävla? Fästingsjukdomar har ne underlig frmåga att ligga gömda och att komma fram i tid och otid. Ibland syns dom inte men finns där länge och påverkar hästen negativt som blir sämre med tiden. Fästingsmittan kan ligga latent i flera år.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min tanke var att det är någon nerv som sitter i kläm och därför "domnar" benet av och han drar det efter sig och att manipulera bäckenet kan få låsningar i ryggen och si-leden att släppa och avlasta tryckpunkten med nerven.
Vad jag förstår så är prognosen värsta tänkbara i alla fall så att göra den värre är väl knappast möjligt i detta fall.
Lycka till
Min häst fick en blödning på en av halskotorna och hade ungefär samma symprom som din häst. Fast hon blevmycket snabbare sämre. Hon vinglade på fredagen då jag var ute och red, haltade lätt på kvällen. Ville inte gå ut från boxen på lördagen och blev akut avlivad på söndagsmorgonen då hon inte längre kunde stå upp pga att hon förlamades långsamt bakifrån. Inte heller då kunde veterinären säga vad det var. Det upptäcktes först under obduktionen.
#8: Han är uppfödd här och bara bott här, bara varit i träning här uppe också. Har startat nån gång neråt i Sverige, men kan inte tänka mig att chansen är så stor att han kommit i kontakt med fästingar då. Var isf för typ 13-14 år sedan,
Men visst, den möjligheten finns ju. Men isf tror jag att risken är större att han fick sjukdomen av någon fästing här uppe, även om det verkar vara ovanligt.
#9: Känner väl mest att han trots allt ska leva en-två veckor till, och att det är onödigt med mer smärta då eftersom smärtstillande inte verkar hjälpa något.
Men ska ut till honom idag och kan diskutera det med hästägaren, tack för tipsen om det iaf. :)
#10: Förloppet har ju inte skett speciellt snabbt utan båda veterinärerna tror att det är en gammal skada som blivit värre, Eller någon neurologisk sjukdom då..
Det kan ju vara så att han gått omkull i hagen eller liknande som gjort att det blivit värre.
Men kanske förloppet även kan vara längre vid den typen av skada?
Skrev lite konstigt såg jag. Det Jag menade var att jag skulle först och främst kollat med en eqiuiterapueftb om han har en låsning eller nerv i klem . Sen så tycker jag att vet var dum som sa att det inte är någon ide att göra en röndken . Eftersom du undrar och frågar vad de kan va hade jag gjort en röndken, jag nämnt kollat rygg och ben alltså röndka och kolla om han har en nerv i kläm eller låsning . Sen det där med att det va korkat av vet står jag fast vid . OVS om hästen inte ser ut att va bra är ingen slutsats jag skulle först få en diagnås och sen avgöra . Därför annars jag det är korkat . Såklart hästen inte ser bra ut när den har ont ! ser du bra ut när du har ont eller är sjuk på något vis ?! Sen att bara dra en slutsats om att hästen inte blir bra för att de ser dåligt ut är som att säga att den också kan bli bra . Så om man inte värkligen kollat igenom hela hästen, kan man inte va säker . Tänk om det bara är en låsning han lider av då är det jävligt synd att ha avlivat hästen . Jag som ägare hade i alla fall velat vet vad min häst lider av . Och nu för tiden råder veterinärer ta bort gammal djur för att de ser slitna ut och har en hög ålder . Nu tas djur bort bara för att vet sagt så . Min hund såg jätte dålig ut när vi kom till vet han hade inte ätit så bra på några dagar och rasar ned i vikt lätt . Han blev 17 kunnde bli äldre . Dehan vet hade med meningen ställt fel diagnås , för att han såg så dåligsåg ut när vi gick till en annan klinik för en utredning var de konstaterat inget fel (hunden). Och deT enda som krävdes va att plocka bort en tand .
#11 Ja,det var precis det jag funderade över. Kanske var blödningen hos min häst större vilket gjorde att förloppet gick fortare.Det misstänktes också att hon gått omkull eller något i hagen.
Kanske din häst har två skador (eller fler) vilket gör det svårare attdiagnostisera eftersom man då inte riktigt kan få ihop de olika symptomerna.
#12: Veterinären har lång erfarenhet och jobbar med hästar hela dagarna, är erkänt duktig. Han är tillräckligt kunnig för att bedöma en hästs framtidsutsikter av en bakgrundshistoria och av att se hur allmänbilden av hästen ser ut.
Och visst, han kanske skulle kunna bli så pass bra att han kunde bli en hagprydnad, men av olika anledningar är det inte aktuellt för honom ändå.
Det är en kostnadsfråga också, det blir mycket pengar om man ska utreda en häst med röntgen, ultraljud och allt sånt. Och ägaren och veterinären bedömde att det inte är värt att göra det, eftersom chanserna ändå är så pass små att det ska gå att få honom helt återställd. I princip obefintliga. Finns flera faktorer som spelar in i detta beslut som jag valt att inte ta upp här eftersom det ändå inte har med saken att göra.
Verkligheten är alltså lite mer komplicerad än du vill få den att framstå.
Det är inte bara en låsning det handlar om, det är inget som tyder på att det skulle vara så tyvärr.
Åldern har betydelse i detta fall, även hur han ser ut i kroppen. Det är en häst som oavsett om den fått denna skada troligtvis inte hade haft speciellt många år kvar med tanke på hans historik.
En ET har alltså redan kollat på hästen, men sagt att denne inte kunde göra något utan hänvisade till veterinären.
#13: Ska ta upp detta med veterinären idag och se vad hon säger om ev. blödning, vore intressant att höra vad hon tror.
Troligtvis är det iaf två problem, de förhöjda levervärderna behöver ju inte ha med resterande problematik att göra. Det kan trots allt vara medicinen som ställt till med det..
#14 Ja,det ärj u inte alltför ovanligt att medicineringen i sig ger t.ex. leverproblem.
#15: Nej, tyvärr. Men han har ändå bara ätit medicinen i sju dagar, så för okunniga mig känns dte lite konstigt att den skulle kunna ge skador så snabbt. Dock kanske han samtidigt har lyckats fått i sig någon farlig växt, vilket i samband med medicineringen blev för mycket för kroppen att hantera.
#16 Vet ni att leverproblemen uppstått nu? Det är inget som funnits med?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#17: Vet inte faktiskt.
Upptäcktes igår genom att hästen hade snoppen ute och vi såg då att slemhinnorna på den var lite gulfärgade. Så veterinären kollade i munnen och tandköttet var lite gulfärgat och ögonvitorna var även dom lite gulaktiga.
Om han har haft det innan eller inte vet vi inte, fodervärden hade inte sett det i alla fall. Men hon är tyvärr inte den mest hästkunniga människan man kan hitta, så hon kan säkert ha missat det även om han hafte det ett tag.
Inget som någon har lagt märke till tidigare i alla fall.
Efter det där kommer i alla fall jag ha mycket större koll på min hästs slemhinnor..
Det enda som liknar detta som inte ligger innom gränsen för vanliga/tänkbara saker är möggel. Äter hästen av hö slaget i år? Möggel behöver inte synas eller lukta för att finnas. Det blir främst nervskador så att hästen får svårt att gå, tappar bakdelen eller kanske inte kan räta ut benen. Det låter ju inte omöjligt med muskelskador. Men med tanke på det som hänt tidigare borde det ju nästan finnas ett samband.
Hakuna matata!
Han har gått på lösdrift sedan i mars och innan dess stårr i ett väldigt välventilerat utestall. Hur foderkvaliteten är har jag dock ingen aning om, har gått på hösilage i alla fall men äter nu bara gräs.
Brukar de inte få luftvägsproblem av mögel? Det har han i alla fall inte haft några problem med, vad jag vet.
#19 Nja,
nevrologoska skador brukar väl inte uppkomma av mögligt hö? Det orsakar mer luftvägsproblemistället. LÄNK
När jag var där kom slingers på tal, nån som har erfarenhet av den på annat än unghästar?
De kan visst få det av ett trauma också, så har han gått omkull i hagen så är det en möjlighet..
Även herpes verkar fortfarande vara en sak veterinären tror på. Men framför allt hoppas på då det isf kan bli bättre.
Proverna skulle iaf tas idag och skickas iväg, så får väl se vad de visar på..
Han har fått flytta hem till veterinären tills vidare så han kan få vila i box nattetid, han står på lösdrift nu. Han ska få begravas hos henne, så bra om han redan är där. Han har lite svårt för att ta sig upp när han ligger ned och verkar inte ha legat ned så mycket nu, så risken är väl att han lägger sig ned och inte tar sig upp igen. Isf så blir det avlivning..
Blir det inte värre får han leva fram tills september och tas bort då, ska få vara sällskap till en annan häst tills dess.
Får väl se hur detta kommer sluta, känns väldigt osäkert nu. Men bra att han fått flytta hem till veterinären och få sluta sina dagar där då, hon är också uppfödaren och den som travtränat honom.
Har haft denna häst på halvfoder/helfoder i tre år innan jag skaffade nuvarande häst, så han ligger mig varmt om hjärtat. Därör jag är så engagerad i honom..
Hö som bara torkat och blivit mögigt dammar bara ja.
Men om det är relativt nyslaget hö där mögelsoprerna inte dött och torkat ännu (vilket då blir damm senare) så orsakar det toxiner. Det är därför man brukar säga att hö ska torka MINST en månad innan man börja använda det (längre utan skulltork). Men med tanke på hur fuktigt det varit på de flesta håll så har det tagit lång tid för höt att torka även om det var torrt och fint när man kör in det. Toxinerna får nerver och annan vävnad att dö, levern påverkas kraftigt efter som den måste rena.
Och ja det är fullt möjligt, när jag var liten fick vi avliva drygt hälften av alla hästar i stallet (ca 10 st), och av de som klarade sig var många dåliga länge med boxvila på flera månader tills nerverna började komma tillbaka. Några av hästarna obducerades för att fastställa orsaken.
Hakuna matata!
#23 Det var inte botulism då för det kan finnas även i hö (även om det är ovanligt.)
#24 "Tyvärr" får man väll nästan säga. Vi fick hö som vi trodde var torkat och klart. Det visade sig dock sedan att säljaren tyckte de torkat ur så bra på åkern att han sålde det till oss utan att ha legat lagrat någon månad först. Han tyckte det var onödigt att lasta upp det på skullen när de ändå skulle ner så snart utan körde hem det nästan direkt till oss från balvagnen.
Men detta kan ju givetvis ske mindre medvetet också, just att t.ex hö utan tork haft ännu svårare att torka nu, och möglet har lättare att sprida sig och kan leva längre.
Hakuna matata!
Svaren på proverna som togs visade på att han har anaplasma, alltså en fästingsjukdom. Det positiva med det är att det finns en liten möjlighet att han kan bli bra, det negativa är väl att det känns ledsamt att veta att dessa fästingsjukdomar faktiskt finns uppe hos oss nu också. Vilket jag inte visste innan.
Vet inte hur behandlingen blir, om det finns någon behandling för det.
Verkar inte som att han kommer kunna bli bra ändå då det gått så långt, så han skulle nog avlivas rätt omgående ändå. Jäkligt tråkigt.