Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 15064 ggr
ebengtssson
0

Hovböld

Ena hästen är halt och jag gissar på hovböld då hon har tappsko (hovslagaren kommer i morgon och kollar) och det nu skulle vara en hovböld hur gör jag? Alltså hovslagaren tömmer den och sen? Boxvila, bandage o.s.v?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

kaka1234567
0

Jag brukar alltid göra såhär jag hittar vart hovbölden är karvar ett litet hål . Oftast vet msn att när det är en mjukt punkt i hoven så är de hovbölden där karvar jag och gör ett Jodopax omslag förstasida bomull sen en självtänkande linda och ovanför det har jag silvergrå som täcker hela hoven. Sen om hagen hästen går i är lerig eller vinter hage får den stå i sjukhage med 2 Tim promenad det är bra att motionera vid hövböld. Eller om hästen går på bete låter jag den gå med omslaget glöm inte att byta omslag varje dag i en vecks och hella i lite Jodopax i omslaget då och då . Ingen boxvila undervil att ha hästen i sjukhage med det är bara bra om dem rör sig . Min häst är jätte känslig när han får hovböld och gäfår villa i 2 dagar och va bara ståendes sen får han promenera det är bara bra med motion vid hovböld .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

AnnaLundin
0

Jag skulle nog snarare tro att hältan beror på den tappade skon, antingen är hästen ömfotad eller också har den vrickat sig när den klev ur skon.

En hovböld uppstår när det kommer in bakterier i hovkapseln och detta har inget som helst samband med tappskor.

Men skulle det ändå finnas en böld, som hovslagaren hittar, så ska du be hovslagaren om råd för eftervården också. Den beror nämligen på var bölden sitter, hur stor den är, hur mycket man behöver verka bort etc. Så det är inget man kan säga generellt.

(/utbildad hovslagare)

Brollan1
1

" AnnaLundin " Jag har diskuterat med min hovis om detta med bölder och han sade att dom uppkommer oftast av att hästen trampar hårt på någon sten som slår in i sulan så det blir en blödning inne mellan sulan och hovbenet ungefär som ett blåmärke fast värre då blodet samlas som en bula där och trycker. En infektion kan säkert göra samma sak men då behöver det finnas en öppning för bakterier att komma in?

Har jag missuppfattat det min hovis beskrev på något sätt?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ebengtssson
0

#2 kan vara så med men hon tappade skon för någon vecka och min hovslagare hade då semester och jag vill inte ta in en ny eftersom han skulle komma denna veckan och ta alla hästar (valacken gillar inte nya människor och då är det dumt att in en annan) utan lät hon vara i hagen, mjuk gräshage. Det var ingen fara förra veckan, men i helgen så börja hon halta.. Har haft tappsko på henne innan och då hade det aldrig varit några problem, även ridit henne med tappsko (på mjukt underlag)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Elshira
1

Hovböld kan ju bli både från bakterier utifrån, men även som redan sagt om hästen t.ex. trampar hårr på en sten, eller bid felbelastning i hoven så att vävnader i hovem tar skada och dör. Då måste det ut någonstans om det inte var så lite att kroppen kunde ta upp det. Jag föredrar dock själv att låta hobbölder komma ut själv. Utgångshålen blir mindre, och tillfrisknandet blir snabbare, men är inte hästen "bara" halt utan allmänt påverkad är det klart att det är skönt att öppna den. Våtvärmande omslag är bra, jag brukar koka hela linfrön och hälla i påsar skyddade med vetwrap och/eller silvertejp. De får stå inne resten av dagen och natten med omslaget. Därefter ut i hagen/promenera med eller utan omslag och sedan inne med omslag på natten tills bölden kommer ut. Men om du eller hovslagaren öppnar upp bölden, så ja inte i jodopax i hålet!!! Jodopax är starkt, och dödar såväl dålig som bra vävnad. Tvätta gärna hoven innan grundligt med vatten och jodopax, och skölj sedan i hålet med koksaltlösning. Man bill ju att ny sula ska växa så snabbt som möjligt, så ju mindre man irriterar den inre kötthoven dess bättre. Men kolla med hovslagare eller veterinär att det verkligen är hovböld bara, det kan ju som sagt ha något med själva tappandet av skon att göra. Men vila och omslag sladar i.af inte oavsett!

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#5 Fast jodopax är väldigt bra när du har öppet rätt in sådär. Det är ju inte så att man jodopaxar varje dag utan det är ju en engångsbehandling som handlar om att få rent ordentligt innan det börjar läka, annars är ju risken att du får en hovböld till. Min veterinär hade starkt koncentrerad jodopax och sedan gips i 2v. Sedan sula i 3v och sedan kunde hon gå barfota igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#3, 5: Jag har lärt mig att om problemet orsakas av ett sår, alltså med förbindelse med yttervärlden, så är det en hovböld, och om det blir en blodsutgjutelse till följd av till exempel stentramp, där det inte finns sår, så blir det stengalla. Hovböld är en varbildning, stengalla är en blödning (ungefär som när man själv får svarta naglar) och gör lika ont.

Men det finns nog varianter i terminologin Obestämd.

CelsiusT
0

#7 Ja jag hålelr med dig om att hovböld är var och var beror väl alltid på yttre omständigheter så som bakterier. Men även min hovslagare har faktiskt sagt att hästar med tunn sula oftare får hovbölder pga att dom trampar på något hårt så är det större risk för hovböld som är liksom ett blåmärke.

Jag har dock också hört att det väldigt lätt kan gå hål i sulan på vissa hästar då dom tex trampar på en vass sten eller liknnde och att det då kommer in bakterier och på så vis blir en hovböld.

Gronstedt
0

#8: Jag har hört att det inte behöver bli sticksår rakt igenom sulan, utan att det kan bli små sprickor vid stentramp, vilket kan räcka för en "riktig" böld.

ebengtssson
0

var ingen hovböld, han trodde som ni att det var en kraftig vrickning..

satilaryttaren.se

Brollan1
0

Ok då man får lägga till "stengalla" i sin vokabulär ochså, undrar om hovis vet om det namnet för det var helt nytt för mig. Men det låter logiskt allt detta och jag gillar logik.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kaka1234567
0

6ja jag har också får de sagt att det är bara för att få det ordentligt rent . Min hovis sa att jag ska köra på Jodopax omslag :) såklart inte för länge men i en kortare period .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

AnnaLundin
0

När hästarna kliver på något hårt blir det en blödning i hoven. En blödning är typ ett blåmärke, men INTE någon böld. För precis som några andra skrivit också, en böld består av var och då är det alltid bakterier inblandade. 
Den hovslagare som säger så har nog inte läst på riktigt…

Stengalla är en blödning i hoven, men man använder oftast benämningen främst för blödningar som sitter i trakthörnen. Det är dock inte fel att säga stengalla även för blödningar i sulan.

Behandlingen för stengalla och böld skiljer dock - en böld bör öppnas ordentligt och göras ren medan en blödning INTE ska öppnas (för DÅ riskerar man att få in bakterier i det och det BLIR en böld…) utan bara avlastas.

CelsiusT
1

#13 Så en plattfotad häst (som iom att den är plattfotad lättare trampar på hårda föremål) får inte per automatik lättare hovbölder? Men kan få blödningar lättare?

Brollan1
0

" AnnaLundin " Hm nej jag får nog ta på mig att ha missat i vad han menade var en hovböld eller så är det en språkförbistring här. Nå vilket fall som helst så är det ändå dags för skoning nu och då skall jag ta upp detta med han när det är dags. Tack för Anna för din insikt i ämnet.

Din länk "hippoteket" verkar vara död?

" CelsiusT " om hovböld per definition är en infektion så måste den ha kontakt med omvärlden på något sätt så bakterier kommer in i vätskan och kan föröka sig. Plattfötter får väl hårdare islag, åtminstone flera islag som är hårda och därmed kanske "punktera" sulan och därigenom leda in bakterier?

Lycka till

CelsiusT
0

#15 Och det var just det som jag frågade Anna om.

AnnaLundin
0

#14 - enligt min uppfattning får en plattfotad häst inte bölder lättare, nej.

De allra flesta hovbölderna uppkommer när bakterier tränger in genom lamellranden, som är betydligt mer porös än resten av hoven och därmed lättare för bakterier att få fäste i. Det är oerhört sällsynt att hoven spricker sönder av att trampa på en sten. Sulhornet är inte "stenhårt" utan faktiskt relativt mjukt och kan därför svikta lite när man kliver på en sten. Det blir en blödning i läderhuden under sulan, men oftast inte mer. Jag har aldrig sett en sula som perforerats av något annat än en spik (eller liknande).

ebengtssson
0

det var en hovböld. Fick ta ut distriktet idag och igår när jag tog in ambras så  hade böldet tagit sig upp och börjat läcka vid kronranden så ringde distriktet i morse och hon hade jätte svårt att hitta något, fick skrapa i alla gamla sömhålen för att hitta något.

före:

efter

satilaryttaren.se

Tusen
0

Jag är mycket tveksam till att öppna en hovböld. Jag vet att många hovslagare förespråkar det men ett öppet sår är det alltid risk för mer infektioner.

En böld som får vandra ut själv (med hjälp av våtvarma omslag) brukar ta lite längre tid innan det onda ger med sig men istället så är det lättare att hålla rent.

Sen har det kommit allt fler larmrapporter angående Jodopax. Det framkallar tyvärr lätt svallkött om det används på öppna sår.

ebengtssson
0

hon öppnade inte speciellt stort för att minska risken för infektion men hon öppnade det såpass mycket att hon kunde spruta in jodopax med en spruta i smhålet och så kom det ut där uppe i kronranden :)

försöker undvika att använad jodopax i vanliga fall (har hört att risken för canser är stor) använder det bara som första rengöring.

satilaryttaren.se

CelsiusT
0

#19 Jag resnerade så. Så gjorde bara omslag och väntade ut det, det la sig varje gång (hittade dock inga utgångshål men med mindre bölder är det ju inte helt säkert man gör det). Men det blev liggande latent och bröt ut med jämna mellanrum men då jag var snabb på med omslag så drog det sig tilbaka och hästen blev helt hältfri. Så 4e gången det uppstod (med bara några få vckor mellan och på exakt samma ställe) så åkte vi till veterinären. Rejält stort hade det blivit så vi fick åka in i omgångar och skära upp det. Veterinären sa att det kan vara farligt att gör apå så vis pga risken att det ger störningar på hovbenet.

AnnaLundin
0

#19 - allt beror på hur man gör. Om man bara gör ett hål och sen släpper ut i hagen kan jag nog hålla med dig. Men det är liksom inte så man ska göra… Utan öppnar man bölden så löper man linan ut, rengör minutiöst, bandagerar och

AnnaLundin
1

Äsch, mobilen gör som den vill, fortsätter här.. Låter hästen stå inne till infektionen lagt sig. Det man riskerar om nån låter bli att öppna är att bakterierna äter sig vidare och bölden blir jättestor. Det händer också då och då att infektionen sprider sig vidare till hovbenet och då kan skelettet luckras upp. Det är ungefär lika dåligt som det låter….

CelsiusT
0

#21 Vill tillägga till mitt inlägg att det var i samråd med hovslagaren som vi bara la omslag och väntade ut det. Hovslagaren var ovillig till att öppna upp just pga infektioner och eftersom jag också var ovillig till det så gjorde jag bara omslag. Men nej, i fortsättningen så komme rjag vilja öppna upp det helt. Heldre gips och boxvila några dagar för att sedan sko med sula än att riskera att det växer sig så stort igen.

Gronstedt
0

Jag har hört skräckberättelser om hovbölder som går upp i benet och annat läskigt, så jag ser helst att en duktig hovslagare öppnar bölden och sedan lägger gipsbandage.