Uddafärgade travhästar?
Visst ser man några tap-in avkommor då och då på banorna även om ingen av dem så vitt jag vet har visat framfötterna i några större sammanhang. (rätta mig gärna om jag har fel)
Och "alla" känner väll till Macahan Loss?
Vad hände med de ryska gråskimmlarna som man såg en del av för ett antal år sedan? Finns de kvar?
Jag vill se bilder och gärna höra hur det går för travsportens udda fåglar idag! Finns det någon ny stjärna som skiljer sig från mängden? Och vad hände med dåtidens uddafärgade hästar som tävlade i de högre klasserna? Har de några avkommor efter sig idag som är på gång?
I den här tråden är allt välkommet oavsett nivå på talang förutom helfärgat i svart brunt eller fux:)
Lite appropå, men är ML fortfarande hingst?
Nu är jag ju i alla avséenden emot färgavel om det är så att man specifikt enbart avlar för färg… men det hade ju varit kul att behålla färgen i travaraveln;) Han är med mycket hör sannorlikhet Dominantvit, en mutation som spontant uppkommit i flera olika raser. Det finns väl ett tiotal kända mutationer just nu (11 om jag inte är helt ute och cyklar), och alla nedärver sig procentuellt runt 50 % till avkommorna. Hade ju varit ganska kul att se vad som skulle komma ut från honom då det alltid är spännande att i kunna bevittna sånna här genetiska förändringar medans de händer mitt framför ögonen på en!
Ang vart alla roliga färger på travare finns så kan jag inte inflika så mycket. Är snuskigt dålig på hela trav-biten pga bristande intresse;) Däremot pysslar jag med distans, och där ser vi ju en del travare som fått nya karriärer!
Hittade där just en tap.in-avkomma, konstantskimmel:

Är inte heller för färgavel, även om det är spännande med färggenetik.
Men visst skulle det vara roligare om man faktist kunde se skillnad på hästarna som springer runt runt i loppen:S
Fin bild, har träffat många "tap-inare", alla jag träffat har varit konstantskimmel i fux eller brunt. Är tap in en spontanmutation också? eller har han att brås på?

#3 Vilken sötis!
En av travhästarna på Berga nbg (Nisse) hade också bukfläck. Det ser lite coolt ut:)
Min personliga favorit (överlägset) är sagohingsten Majesty of Rock! Han är avblekbar gråskimmel, så han är nu nästan helt vit! Vet även att det var en skäck som kvalade för någon månad sedan.
#3 Häftigt!
shit va fräck, även Majesty of Rock var häftig. :) hade gärna tittat mer på travet om det finns lite mer färg bland dom. Är så tråkigt och bara se bruna, svarta eller fuxar.
Majestey of Rock är så vacker!
Har kikart på bilder på honom emellanåt vara för att han är så fin att titta på. Honom skulle jag inte haft emot att få ett föl efter..

Ja, vi får hoppas att båda dessa herrar lämnar ett stort klatschigt avtryck i varmblodsaveln:)
Majesty of Rock blev 2010 avelsgodkänd och samma år föddes hans första kull :D
#12 vad fick de fölen för färg då :) nyfiken :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
då jag är väldigt fäst för Tap In och hans avkommor kan ja ju säga att de visst finns de som hävdat sig riktigt bra! :)
https://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaAvkommor&hestId=189629
#13 apropå Majesty of Rock har han lämnat 3 skimmlar av 10, och en brunskimmel. (födda 2010).

Finns även en duktig skimmel vid namn Super Neon som tävlar nu :)
googla så finns de bilder på han.
2#
Nej, Tap in är en "vanlig" konstantskimmel. Bör vara ungefär samma mutation som finns hos de flesta andra konstantskimmlar. Finns ett par varianter som vissa är osäkra på, men merparten tillhör samma mutation. Så Tap In har samma som någon av hans föräldrar haft i varje generation:)
Petar in en bild på den här vackre hästen med: Egentligen "bara" en vanlig fux, men med fenomenet Birdcatcher Spots. Det är egentligen ingen som vet exakt vad som orsakar det eller hur det nedärvs. Skithäftigt dock!:D
#13 HAr varit inne på de flesta av fölen (de finns bilder på "rockes" fb-sida) Några utav dem är skimmlar (både grå & brun) och några är bruna eller svarta…

Hörde av någon att tap-in tagits ur aveln, stämmer det? Vilken var anledningen i så fall?
Lämnar ett avtryck, tycker det är väldigt kul med färg på våra travare =) Känns som om det behövs =P
Medarbetare på westernridning.ifokus

#16 Har aldrig sett något liknande! Coolt

tyvärr är det ju så att majesty of rocks avkommor inte får starta i alla lopp eftersom han inte är en klass 1 hingst.
#21 Är det inte så att de första fölen gjordes innan han var avelsbedömd och att de därför inte får starta i premie- och årgångslopp? Numera tror jag att allt är okej.
Så har jag fattat det i alla fall. Och de får ju ändå starta i de flesta vanliga lopp. 
Kollar man på http://www.majestyofrock.se/ så står de att han är avelsvärderad igen 210 och hans föl får därmed starta alla årgångslopp.
Precis som #12 skriver då.
Jag är ganska säker på att alla travhingstar som är avelsvärderade får betäcka. Det är upp till stoägaren att välja lämplig hingst till stoet. Några andra begränsningar tror jag inte att travaveln har. (Om hingsten inte är helt defekt)

#22,23 då har det ändrats, för tidigare var det så att avkommorna inte fick starta alla löp. =)
#25 Du har rätt till viss del. Hans första avkommor, som är födda 2010, får i dagsläget inte starta i årgångsloppen och premielopp. Däremot kommer hans avokkor från i år och framtida avkommor ha fullständiga rättigheter till start i samtliga löp.
Han visades nämligen på avelsvärderingen förra året och är därmed godkänd för avel.
Hurvida hans tidigare avkommor kommer att fi dispens eller inte vet jag däremot inte.
Han har inte fler än 12 avkommor hittills. De första föddes förra året.
Stuteri Tabac där jag hade lite praktik förut har en skimmelhingst från Tyskland vid namn Olympic As :)
Har en lång tävlingskarriär bakom sig. Hans främsta meriter är andra- och tredjeplatsen i tyska breeders Crown som sex- och sjuåring.
Har ingen egenfotad bild på honom och vet inte om jag har tillstånd att lägga upp deras bilder så gå in på Stuteriet eller bildsök på google så finns han med :) Riktig Snygging!
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus