vad tycker ni om färdigfoder?
precis som rubriken säger…vad tycker ni?
jag har funderat på att ge ett färdigfoder nu så länge de går på bete då de känns som att han behöver bli lite piggare å ner uppmärksam.. vet att de ska analyseras osv å de gör jag med höt å kollar med foder rådgivare vad som ska ges med höt osv.. men nu är de ju svårt när de går på bete.. så skulle vilja att han blir mer uppmärksam å har funderat på musli eller liknande..
men vad tycker ni om färdigfoder? är ju svårt att veta vad som saknas å vad som behövs osv
kan jag ge tycker ni (inte jätte mycket då förstås) eller ska jag avstå helt å låta han vara oupmärksam på de vi gör osv?

Är han bra i hull?
Jag tvivlar på att han kommer bli piggare om du fodrar mer. Går dom på bete så blir dom trötta om det är varmt och mycket insekter, det är sånt man får räkna med kan hända. Du får nog bara en tjock häst av det om det inte är så att han är åt det tunnare hållet, och en tjock häst blir verkligen inte piggare.
Vill du ha honom kvickare och mer uppmärksam så är det en ridfråga, inte foderfråga. Träna övergångar och kräv att hästen reagerar omedelbart.
Å andra sidan är det snart dags för fällning, hästen är då i stort behov av protein vilket man bör tillsätta i god tid. Jag har börjat stödfodra med lite lusern 1 augusti inför fällningen för att han inte ska falla ur i överlinjen.
Lusern räknas som grovfoder och är inte farligt om det blir överskott på, därför väljer jag lusern när man inte riktigt vet vad hästen får i sig för att vara på den säkra sidan. Kraftfoder är inte hälsosamt, speciellt inte om det blir för mycket. Vill du trots det ge ett kraftfoder så är havre ett av de bättre. Det är lättsmält för hästen. Som grädden på moset är det relativt billigt.
Jag tror du får ställa högre krav på din häst vad gäller vakenheten under ridning 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#1 ja asså han är ju inte tunn å vill inte påstå att han är rund heller utan jag personligen tycker han är lagom..
jasså? gäller de där med protein vid fällning alla hästar alltså? men lusern kan man alltså ger "hur som helst" (eller hur man ska uttala sig)
nä asså jag personligen klarar mig utan att ge nåt alls om de är så.. tänkte bara ifall man kunde ge något för att han skulle "vakna" lite m du förstår.. de där med foder är ju en djungel.. men nä rjag gett i början av min karriär så var de ju bara färdig foder bara för att de skulle vara.. men nu analyserar jag ju grovfodret för att veta exakt å nu i vintras behvde jag bara extra mineraler.. men därför jag tänkte nu emd tanke på att de går på bete osv..
men hur utfodrar man med lusern då? är de sånt som man sväller i vatten?
ja de kanske behövs högre krav.. de är en envis å mycket stark herre jag har så de är såååå tungjobbat :-P

Det finns en artikel i nyaste numret av Equipage om proteinet och fällningen, hittar inte den på internet men orkade inte leta så mycket heller…
Hår är ju uppbyggt av proteiner så det är ju rätt naturligt att det går åt mycket protein när hästen ska sätta ny sommar/vinterpäls. Det är därför så många hästar faller ur runt april och runt oktober cirka. Hästen använder sina muskelreserver vid pälssättningen så mot slutet av den så har hästen tappat muskler. Därför bör man förebygga.
Lusern kan du ge fri tillgång av, det är bara plånboken som sätter stopp 
Lusern finns i pelletsform och som strå, samt så har krafft nåt som heter "mix". Pelletsen måste blötläggas men strå ger du som det är. Det är bara kortklippt gräs i inplastad bal. Mixen har jag aldrig sett, tror den innehåller lite annat också och har inte lika högt proteininnehåll.
Själv ger jag strå för att slippa bladda med vatten. Äter inte hästen upp allt kan resterna sparas till dagen efter utan att bli dåliga. Med uppblött pellets måste ju eventuell överbliven mat slängas=dyrt. (såhär på sommaren är det ju inte alls säkert att hästen vill äta allt när de äter gräs hela dagarna)
Vill du ge pellets så rekomenderar jag Kvarnbyfoders som har mer protein än krafts så du kan ge mindre mängd och dessutom är den billigare per kilo.
Foder är ungefär så svårt som man gör det. Jag ger min häst begränsad fri tillgång på hö och sen ungefär en 5L hink lusernstrå utöver det och en skvätt mineraler när han vill ha. Enkelt och smidigt
Grunden är ju att alltid ge så mycket grovfoder som möjligt. Blir hästen tjock av att gå på fri tillgång så behöver den absolut inte kraftfoder, utan då kan man ge begränsad fri tillgång med t ex SMHN. Jag anser att endast hästar som har fri tillgång på grovfoder och ändå är tunna ska få kraftfoder.
Man får aldrig dra ner på grovfodret för att kunna ge mer kraftfoder. Mängdrekomendationerna på kraftfodersäckarnas baksida ska man aldrig titta på.
Lycka till!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min häst får färdigfoder nu, hon går på bete. Jag ger henne krafft müsli blå och bettfor. Funkar kanon för min häst
#3 okej.. ja då kanske man skulle kolla upp lusern då iallafall.. som sagt jag vill ju inte ge kraftfoder om de inte behövs.. men kändes bara som att han saknade något med tanke på hur han är så de är mest därför.. tyvärr så kan vi inte ha fri tillgång på grovfoder om vintern:( vilket jag gärna hade velat men ja inte mitt stall så:S
men vart köpte man den lusernen som du tyckte?
#4 hur mycket ger du då? till vilket arbete?