Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1837 ggr
Ebba_Hamster
2

Vilket bett

Jag har precis börjat rida en häst som står på en ridskola, eller ridskolan är nerlagd så hästen används mest för uthyrning. Jag har somsakt börjat rida den men det är väldigt het när det gäller hoppning. Den sticker så fort den får se ett hinder och jag får inte stopp på honom. Även när jag rider dressyr kan han vara svår och få stopp på i galoppen ifall det står hinder framme i paddocken.

Jag skulle vilja fråga er, jag skulle vilja byta bett på honom, han går på ett vanligt 2 delat men jag skulle vilja byta till något skarpare.

Vad skulle ni rekomendera för bett? :)

[Ponnyflicka]
0

Prova ett tredelat kanske? :)

Ebba_Hamster
0

#1 Ja det kanske inte är svårare än så. :)

[Ponnyflicka]
0

Men det är ju varierande från häst till häst, det finns hundratals bett där ute i hästdjungeln :O

Ebba_Hamster
0

Haha ja det finns ju det, tror du hack är nått alternativ, med ludd på? :)

kaka1234567
0

Om du ska betrakta upp ta för gutskull inte Perra bett eller delade bett eller hur ska man säga som pelham ska va rakt inte delat desammageller de flesta lite skarpare betten rakt inte delat annat blir effekten felaktig . Men vad du provat ett vanligt rakt bett ? Det kan inte en häst bitta sig fast i samtidigt som det är skonsamt mot munnen .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

viktoria91
0

#5 Min kan bita fast i raka bett.

kaka1234567
0

Det brukar inte alla hästar göra det är olika men att prova rakt är ingen dum ide ? Och vad framförde du med din kommentar utan att Utväklad ? Klart en häst kan men det är inte ofta min häst har stor respekt för det .

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Det brukar inte alla hästar göra det är olika men att prova rakt är ingen dum ide ? Och vad framförde du med din kommentar utan att Utväklad ? Klart en häst kan men det är inte ofta min häst har stor respekt för det . 5. I mot ovanstående inlägg skulle det stå bettsla inte till pessoa och ska du bettsla till kimbelwik eller pelham eller liknande ha inte delat i min mening blir de fel inverkan om man söker hävstång .

_Mvh kaka
_

Aribigga
2

Visst kan man testa rakt men jag är tveksam till om det hjälper i detta fallet, jag har också svårt att få stopp på min med rakt. Då hjälper tredelat bättre.

#7 Du vet om att det sista i din kommentar får dig att verka överlägsen och arrogant? Viktoria91 la till en erfarenhet hon hade till disskussionen, kanske fanns det inte mer att säga om saken? Man måste inte alltid skriva en uppsats om saker och ting för att få säga något.

lurvponnyn.vimeddjur.se

olympiathurfjell
0

Det är ju så olika vad som funkar bäst. Båda mina hästar har en förmåga till att sticka. Ponnyn lyssnar bäst på ett rakt äppelbett i dressyr och ett rakt äppelpelham vid uteritt. Hon blir tjaffsig och ignorerar delade bett. Min andra häst skulle jag aldrig sätta ett rakt på. Då kan jag säga tack och goodbye och  jag sitter någonstans i trädtopparna Flört Hon får ett tvådelat kimblewick eller ett tredelat äppelbett. Som sagt så är det sjukt olika och jag tycker det är svårt att säga vad din häst trivs med…

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

viktoria91
0

#7 Du menade att hästar inte kan bita tag i raka bett och men visst kan dem det!

Gronstedt
1

Hoppa inte innan ni är sams om hur fort det ska gå. Träna mycket på enstaka bommar och småhinder och gå aldrig på en bom förrän hästen är avspänd och i balans.

Emshify
3

Nu ska jag vara lite sådär jobbig och säga att innan man börjar diskutera uppbetsling så bör man se till så att hästen är frisk och inte har ont, och att det inte är det som gör att hästen blir het och sticker. Om hästen är frisk är det bra att kolla utrustningen. Sitter den som den ska? Finns det något som stör hästen? Om även det är bra - Kan det bero på ryttarens ridning? Hur reagerar hästen när andra ryttare rider den? Om det visar sig att hästen är likadan oavsett ryttare - så är det dags att börja jobba med problemet på backen. Ta hjälp av en duktig tränare. Jobba mycket med lösgörande övningar som får hästen att slappna av samt lydnadsövningar. Om du sedan, i samråd med din tränare, kommer fram till att du behöver betsla upp, så gör det! Jag tycker personligen att det är bättre att ha ett lite skarpare bett (om man kan hantera det) än att behöva sitta och slita hästen i munnen. Glöm bara inte att fortsätta att jobba med problemet även fast du betslar upp! Så småningom kanske du kan betsla ner igen. Och prova många olika bett - Ibland behövs det inte att man betslar till ett skarpare bett utan det kan mycket väl vara så att det blir bättre med ett bett som vi ser som "mildare". Det handlar om vad hästen trivs med. :)

kaka1234567
1

9ja men då så då är jag arrogant så är jag faktiskt . Men är man på ett diskutions forum ska man självfallet utväkla sina svar och inte ge uppkäftiga korta svar det är så stötigt. Ska man diskutera ska man göra de på riktigt inte kort och gott . Det är sådant jag tycker är arrogant och otrevligt .

_Mvh kaka
_