Vårta, hur får man bort den?
Min häst har en ganska stor, koralliknande vårta på sin bringa. Hon har haft den ganska länge vad jag vet. Det är väl inget hon direkt störs av. Men om den skulle gå att få bort på något sätt så ryker den.
Är det någon som vet hur man får bort vårtor på hästar? Tacksam för svar :)
Är det inte en ink?
Sådana kan opereras bort
#1 Är inte en ink typ detsamma som vårta?
Okej. Men är dom ofarliga om man inte tar bort dem då?
Jo, man kan väl säga att det är som en vårta.
http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/maria_svenning/hur-tar-man-bort-en-ink.htm
Sitter den inte ivägen för något, så skadar den inte. Vet att folk har smörjt med olika saker & på så sätt fått bort dom. Hör med en veterinär
Tack för ditt svar!
Okej, då vet jag. Det ska jag göra :)
Inkar kan vara små och sitta på ett helt obetydligt ställe, och då behöver man egentligen inte bry sig så mycket.
Men ibland växer de i racerfart. Jag hade en häst som hade en mitt under magen stor som en enkrona förr (växte till den storleken under något år), men på någon månad växte den sig som en stor svamp på drygt 5x5x5 cm!
Men vet flera som haft en ink på halsen, eller undersidan av huvudet, och de har varken växt eller krympt på 10 år.
Jag vet faktiskt inte om veterinärer, kanske till och med hemma, kan operera bort en mindre ink stående med lugnande och lokalbedövning bara (de kan ju trots allt ha ganska djupa rötter). Kan dem det är det ju ganska skönt att försäkra sig mot att behöva åka in på klinik och operera "stort" som jag fick gåra. Försäkringen täckte dock som tur var.
Hakuna matata!
Vi har en häst i vårt stall som haft en ink på halsen. Precis där man lägger handen på när mangår bredvid och leder coh eventuellt måste stötta eller lugna hästen. Lite småäckligt att ta på, men så en dag så la jag handen på när han blev stressad ut till hage och då hade den ramlat av. Han hade haft sin i 2 år.
Så det ärså olika med inkar, på vissa hästar händer inget, på andra trillar de av, på andra individer så växer de sig stora och jätteotäcka, osv. Prata med vetrinären om det.
Tror operationen går till under lokalbedövning och lugnande. Däremot så hade jag nog väntat till i oktober med en op med tanke på flugor, värme och att det är rötmånad nu.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jag har för mig att vissa inkar kan "strypas" bort, att man knyter en tråd (samma sort som man använder när man syr hästen) om basen på inken och drar åt lite med jämna mellanrum tills den dör och ramlar av. Ska dock göras och övervakas av vet.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#7 Ja, det kan man göra, men som sagt, inget man ska göra på eget bevåg