Mått för lösdriftsstall?
Hejsan! Nu är det så att vi ska bygga ett vindskydd till mina två hästar, (En D-ponny på 143 cm & en stor häst på 163 cm) då hästarna ska få gå på lösdrift till vintern. Nu undrar jag bara, hur stort ska ett vindskydd vara för dessa två hästarna? Är det någon som vet? :)
Jag tror vi har listat ut det nu. Om jag nu inte är helt ute och cyklar så ska vindskyddet vara minst 15 m2, den kortaste sidan ska vara 2,50 m och takhöjden bör vara minst 2,45 cm.
Tror ni detta kan stämma?

Det kan nog stämma, har för mig det är minst 9 kvadrat för storhäst och 6 kvadrat för d-ponny. Detta är dock minimått, skulle jag bygga så skulle jag göra den minst 18 kvadrat så du kan ha 2 stora hästar i framtiden 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#2 Har inga planer på att skaffa någon mer häst de kommande tre åren, och när jag gått ur gymnasiet är tanken att jag ska flytta. Så tror det blir bra med 15 kvadrat ändå, men man vet ju aldrig :)
Rent generalt så räcker 80% yta av en box till lösdriften då det gäller vuxna hästar. Dvs. om en B-ponny ska ha 5 kvm till boxyta så räcker 4 kvm till yta i lösdrift.
Så om en stor häst ska ha 9 kvm till box räcker 7,2 kvm till lösdriften.
Här kan du läsa mer om vilka mått som gäller.
#4 Har också hört det, men det gäller väl bara om man inte ska utfodra i lösdriften?
#5 Utdrag från Jordbruksverket:
Om du har ligghall med utfodring
Har du ligghall med utfodringsanordning gäller samma mått som för ligghallar utan utfodring. Du får alltså inte räkna med utfodringsytan när du räknar ut arean. Utfodrar du istället dina hästar lösa inne i ligghallen gäller samma utrymmeskrav som för gruppbox.
#6 Jaha, tack så jätte mycket för svaret :)
Förutom att det blir rymligare för hästen så är det alltid bra att ta till i överkant med utrymme. Ju större utan är destå mindre grisigt brukar det bli, efter som de inte trampar runt och ner det lika mycket. Vi har haft hästar på drygt 150 (nätta hästar) i 9 kvadrat, och det blir betydligt mindre och mer lättskottat om de står på drygt 13-15 kvm. Just nu har vi B ponnyer på 9 kvm, och skulle inte velat ha mindre till dem!
Sedan tycker jag att ett vindskydd antingen antingen ska ha två in/utgångar (om man nu inte har en hel sida öppen men det blir mycket mer skyddande för väder med en fjärde vägg) eller vara så rymligt att en häst inte kan bli instängd, eller att en häst ställer sig i mitten och så blir det "fullt" och den andra inte vågar sig in.
Vissa hästar kräver betydligt mer "space" än andra. Även om hästar går med varandra så kan de ju ändå vara lite griniga ibland. Man kan kanske åtminstone göra en dörr på ena sidan som man kan öppna om man vill och ha stängd om det inte behövs.
För två större hästar D-ponny till stor häst (är ju alltid bra att räkna med det ifall att det blir två stora en dag) skulle jag nog säga minst 25 kvm, jag hade nog personligen gjort 35 när man ändå är "i farten" (eller lite större ändå OM det kan tänkas bli fler hästar i framtiden).
Det kostar ju pengar, och det avgör givetvis i första hand, det kommer man ju inte undan. Men större är bättre, i alla avseenden!
Hakuna matata!