Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2143 ggr
brandie
0

Vägrar gå igen

Har tidigare haft problemet att min häst vägrade gå när jag leder honom till paddocken/skogen. Han slutade med det ett tag men nu gör han så igen, troligen för att slippa arbete! För när vi väl kommer fram stannar han aldrig och går fint framåt. Men ingenting hjälper när jag ska leda honom upp dit, ibland får jag backa honom jättelångt för då går han…Om jag rider dit skulle de nog gå bättre men det är en smal väg och de kommer bilar/traktorer rätt ofta så helst undviker jag det.

Har ni några nya tips som är värda att prova?:) tänkte att jag kanske ska ge honom något gott varje gång vi kommer fram, kan de hjälpa?

[3rixon]
0

Har har med samma problem, men det börjar gå åt rätt håll nu.
Mina två ston brukar ibland stanna och frysa fast på promenader..

Min ena häst tycker bara att det är tråkigt och ser ingen mening med det. Vad får hon ut av att promenera med mig lixom? När hon stannar ber jag henne göra något som är jobbigare än att promenera framåt, oftast blir det att flytta bakdelen ett varv. Hon är ganska lat och gör gärna det som är lättast och kräver minst energi, alltså skritta på.
Sen när vi är framme vid målet så brukar hon få tugga på en grästuva för att hon ska förstå att vår promenad faktiskt ledde till något för henne med.

Mitt andra sto har jag inte haft så länge så varför hon stannar vet jag inte riktigt, kan ju bero på samma sak som min andra häst, men det kan ju mycket väl vara brist på ledsarskap och tillit. Men på henne funkar det inte riktigt att göra något jobbigt som med min andra häst. När hon stannar så tar jag i stället ett stadigt tag i grimskaftet så att hon får ett tryck i nacken. Jag drar absolut inte, startar man en dragkamp så är det kört. Men hur som helst, det kan ta tid, men när hon väl bestämmer för att ta ett steg framåt så har hon gett sig själv en eftergift vilket oftast är det bästa berömet för en häst när den gjort rätt.

Men då och då händer det ju även att dom stannar för att titta på något spännande, då låter jag dom bara titta klart så brukar dom gå igång av sig själv sen. Skulle jag pressa fram dem ändå så skulle dom inte släppa den där spännande saken och skulle då småstanna hela tiden. Bättre att dom får titta och lyssna färdigt direkt.

brandie
0

Har med provat att flytta bakdelen men de verkar han tycka är roligare än att gå framåt ;) brukar ta ett stadigt tag i grimskaftet också och överösa med beröm när han går fram för att få eftergift, men efter några steg fryser han till igen…

Ofta bajsar han när vi har kommit fram och sen går han ju framåt, ska jag kanske vänta en stund så att han kan få chansen att göra det innan vi går? Känner en vars häst gör likadant men då stannar hon och bajsar direkt o sen kan man gå vidare :P

[3rixon]
0

#2 Ja alla hästar är ju olika individer. Testa att göra som du säger, vänta en stund och se om han vill göra sina behov. Min kompis brukar släppa in sin häst i boxen innan hon gör i ordning honom för ridtur. Han gör alltid sina behov innan träning, och får han inte chansen till det blir han väldigt seg. Han vill helst inte göra det när man rider.

Cezanne
0

På min funkar det om man viftar med ett spö bakom rumpan, man ska alltså inte röra hästen med spöet.

Brollan1
0

Nu blir det lite psykologi igen, Hästar är flockdjur och som flockdjur vill dom inte vara ensammen och tar hellre en mäniska som sällskap än att bli lämnade ensammen. Så när hästar blir för tröga ute när man går så är det bara att lämna dom ensammna.

Hur gör man det då? Jo man börjar med en repgrimma och ett lååångt ledrep/longerlina eller vad som finns till hands, så långt att hästen känner sig ensammen. När sedan hästen inte vill gå längre så tar man bara och börjar jogga bort från hästen och ger den lina fram till att linan börjar ta slut. Om hästen inte har kommit då linan är 2m från slutet så sträcker man upp linan och låter den slira igenom handen och på så vis sätter mera press på hästen. Fungerar inte det så stålsätter man kroppen för det ryck som kommer när linan tar slut fortsätter och joggar och ger ett rejält ryck i linan när den tar slut. När hästen kommer så kan det vara med en jäkla fart så var beredd på att ta in lina då det händer. jogga inte mitt på vägen utan på sidan så du vet vilken del av vägen hästen kommer att springa på.

Hästen kan vara rätt upprörd av att matte har lämnat den och kanske även dragit i repet så var bered på detta. Gör så här varenda gång så lär sig hästen hur långt repet är och att följa med er innan ledrepet tar slut.

Om detta mot förmodan inte fungerar, vilket oftast händer nära den plats som hästen VILL VARA PÅ och då helre vill vända åt andra hållet tillbaka. Så är det bara att gå tillbaka dit och se till att den platsen blir väldigt jobbig att vara på, tex longera i galopp i en halvtimme, backa runt i en kvart, träna ledövning i någon timme utan avbrott, ja ni kan säkert hita på något som inte är roligt för hästen på den platsen så den associerar den platsen med jobb.

Sedan provar ni att gå bort igen.

Det sista alternativet är att börja om med ledövningar tills det inte fins några tvivel inne i hästens huvud om vem som leder och vem som följer.

Sist, om en häst börjar skita löst eller väldigt tvärt så var beredd på saker, hästar skiter då dom är rädda och skall börja springa, speciellt om det är panikskit som är löst. Dom blir så rädda att dom skiter på sig…. ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

olympiathurfjell
0

Jag hade det proplemet med min häst när jag skulle ta in henne från hagen. Jag fick hjälp av hon som jag hyr in hästen hos. Vi tog kedja över näsan och sen höll vi ett rejält tryck över nosen på henne och släppte inte förrens hon gick framåt.

Hon kastade sig och var riktigt sur och det gjorde nog lite ont, men det funkade. Det var bara den gången som hon bråkade sen har hon inte gjort ett knyst.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

[3rixon]
0

#6 Uscha.. Det gjorde nog med all säkerhet ont skulle jag tro. En häst ska inte lyda för att undkomma smärta. En häst ska sammarbeta av egen fri vilja.

olympiathurfjell
0

Men på något sätt så måste man visa att vissa beteénden inte är okej. Hon ska lyda mig och thats it. När hon gör det jag vill så blir det inga konflikter och det har hon fått lära sig.

Jag tycker inte du ska säga att det är helt fel när du inte vet hur hästen beter sig och vad jag och hästen har för relation. Ren trots är aldrig okej och det vet min häst.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

brandie
0

Då ska jag prova med att vänta lite o se om han måste göra sina behov…om han inte gör det ska jag absolut prova ditt tips brollan1, tack för att du tog dig tid att skriva allt!Glad känns som om det kommer att funka, får se nästa gång vi ska ut. Dock får jag då tränsa honom i paddocken istället om jag ska använda repgrimma men de går nog bra!

Brollan1
0

"brandie " Om du tittar på min Avatar så ser du att hästen där har repgrimma och betthuvudlag på sig. Det går aldeles utmårkt att ha både och på hästen och rida. Tror to, att det sitter ett rep i den ochså om jag kommer ihåg rätt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

brandie
0

Jaha va smart! Har du repet hängande som tyglar då? Och repgrimman sitter väl utanpå tränset då?

Brollan1
0

Nope, repgrimman sitter under tränset, grimman satt bara där för att det skulle var lättare att leda hästen ute i terrängen där det inte gick att rida fram. Äventyr du vet. repet var upplindat och fäst på sadeln någonstans.

Lycka till

brandie
0

#6 Provade ditt tips idag och det funkade hyfsat…men han blev nog rätt arg som du saTungan ute får nog fortsätta på de sättet så kanske han lär sig snart! Sista biten gick han rätt bra, men tror att han är rätt irriterad på alla flugor också och därför inte kan koncentrera sig…(alla flugor dras till honom trots att jag sprayar med dyra antiflug spray)Obestämd

Zaphix
0

Varför tycker inte hästen det är roligt att vara i paddocken?

En bra idé är väl att göra så hästen tycker det är roligt att vara där och att arbeta med dig.

Att den inte vill gå dit är ju bara ett symptom på grundproblemet, varför den inte vill vara där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg