Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2771 ggr
Lina
0

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som ni ser på bilden så är min hst jätte insjunken vid manken ! hur ska jag rida honom så han får tillbaka sina muskler?

Kan det vara min sadel som ligger bakom? Jag rider mkt i min gamla hubertus allround. Jag har en fårskinnspadd under för att det ska vara bra när man hoppar iom att hästens rygg ändrar sig så pas mycket i språnget. Men jag kanske ska skippa den eller kanske sadeln överhuvud taget?

Jag rider mycket i skogen, upp och ner och i lite svårare terräng, jag träar dressyr 1-3 ggr i veckan beroende på hans och mitt humör, hopptränade 1 gång i veckan och hoppa lite smått i skogen. Han har stått på bete i 3 veckor nu. Han får ½ l krafft groov efter jag har ridit. 

Kanske tömkörning är ett alternativ? men då är det ju skitsamma om min sadel inte passar. Men JAG tycker att det verkar så… men Jag har bara varit med och läst mycket om sadelutprovning.

Mandysan
0

Det ser ut som att han har en broskbildning i bogbladen… Men svårt att se på bild eg, man måste känna lite och titta ur olika vinklar för att vara säker… Hästarna får det pga för trång sadel som har legat på bogarna.. (Ngn kanske kan förklara bättre?)

Lina
0

Det tror jag inte att han har. Han är bara riden i 8 månader och vet besiktiged för 3-4 månader sen. Jag är väldigt noga när jag sadlar och lägger sadeln rätt och sadlarna ligger på sin plats.

Mandysan
0

Jo men det kan räcka med ½ år om sadeln är riktig trång… Min mamma gick förbi när jag tittade på bilden och tyckte oxå att det såg ut så :P

MiaMaria
0

Jag skulle börja med att kolla upp sadeln, är bra nog säker på att de e de som felar. Fårskinnspadden tycker jag att de e bra att du haft, den hjälper hästen eller vad jag ska säga

Lina
0

Men min sadel är inte trång, Och veterinären skulle ha agt något när hon var där om det skulle vatt så. Jag tvivlar på att det är broskbildningar.

Mandysan
0

#5# Många vetrinärer tittar faktiskt inte på sådant, vet. sa inget när den besiktgade Foxen heller. Utan det var en sadelutprovare som hade hört om det i typ danmark (?) när hon var där…

Mandysan
0

På den här bilden ser man hur det ser ut på min häst --->

Mandysan
0

----> (markerat)

Snuttan2
0

Mandysan, själva benet går ju där med, hur ser man skillnad på om det blir broskpålagringar (antar att det är pålagringar av något vis vi pratar om?) eller bara ret egentliga skulderbladet..?

Man ska ärligt talat kunna rida lite felaktigt så väll varierat så som du ser ut att ha gjort och ändå ha en häst som håller sig och inte får förtvinade muskler… Så jag tror på att sadeln inte passar. Andra hands alternativ att du gör något rejält fel och sitter och blockerar honom framåt hela tiden eller något och aldrig släpper upp ryggen själv (vilket du inte alls ska ta som ngt jätte dåligt, är få som klarar av det!)..

MiaMaria
0

För att kunna se broskbildningar måste man känna på hästen eller röntga den…

Mandysan
0

#9# Det är vid själva bogblads-spetsen som man ser det, de ska ju vara spetsigt men på henne är det runt + insjunket bakom…

Snuttan2
0

Tänker det med. Måste vara riktigt riktigt stora broskbildningar innan man kan börja se det egenom hull & hud på bild väll = riktigt långt gånget…

Snuttan2
0

Vart är det du anser att det ska vara spetsigt …?

Hästens skelett…

Mandysan
0

#13# Tänkte helt konstigt (trött)… Jag ska se om jag kan hitta en bild där man ser tydligt på en "frisk" häst att rita lite på ;P

Mandysan
0

Frisk häst (Dålig bild, som sagt det är svårt att visa på bild vad man menar).. (connemara e. Fredriksmidens Hazy Chance)

Snuttan2
0

Fast din häst står ju inte å hänger med huvudet, eller gör hon det? För när hästen sänker huvudet, så som när den betar, så ändrar ju hur benen ligger å det blir lite annan form då, hela bogen tippas ju framåt då i upptill…

Mandysan
0

#16 *försöker minnas vart jag tog kortet* Nej, jag tror att hon stod uppbunden då.. Ska se om jag hittar ngt med huvudet nere..(Borde inte bli så svårt;))

Cilla89
0

Hur kan man se, känna broskbildningar? Får dem bara det av felaktig sadel?

Mandysan
0

Annan vinkel där man ser det insjnkna, som bara blir bättre och bättre (=mindre)

Mandysan
0

Ytterligare en vinkel..

Mandysan
0

#20 ored…

Lina
0

#9 Jag tror inte jag blockerar han så mycket så det skulle se ut sådär :S men jag tror att det är sadeln som ligger bakom :(

Snuttan2
0

Fast det insjunkna har inte direkt med brosket att göra, det har ju med avsaknad utav fettvävnad och muskler. Att hon blev insjunken kom ju däremot antagligen samtidigt som brosket utav samma felaktighet ;) (Jag är jobbigt petig nu antagligen, men jag kan inte låta bli :S)
Det som är det intressankta är bild i inlägg 19 där man ser att skuldrebladet sticker ut mer än normalt, men på bild går det ju inte att säga om det är broskbildningar på benet eller om det bara är hennes inviduella form…

Cilla, överlag kan man varken inte se eller känna broskbildildningar föräns de börjar bli rätt stora (alltså hållt på ett bra tag mer än de borde).
Jag tycker sällan att man kan känna någon större skillnad på benet och brosket förutom när de är nytt på känsla, möjligtvis lite i form, men det kan vara rätt svårt… Och eftersom benet ofta sitter överklätt utav muskler, fett, hud och päls så ser man det inte särskilt lätt ifrån utsidan.
Enda säkra sättet man kan se broskbildningar förutom när de blivit riktigt stora bulor är på röntgen…

Snuttan2
0

Lina, räcker ju med att man själv inte har full rörelse i rygg å bak för att inte släppa upp hästen egenom ryggen (jag har stora problem med just det :() eller att man sitter å håller lite för mkt i tygeln så att hästen inte kan sträcka sig framåt ordentligt och lyfta sig uppåt runt manken.

Hur har han kännts att rida? Du har ju försökt rida lite dressyr på honom, hur har du upplevt hans form då?

Har du låtit någon kunnig titta på hur sadeln ligger båda stillastående och under rörelse? Är ju alltid bra att låta någon annan hjälpa till så att man inte blir hemmablind med tänker jag, och det är ju så lätt att missa något litet i hur hästen rör sig…

Lina
0

Jag är kass i min rygg men det är mer upptill, mellan skulderbladen och ut i axlarna.

Nu blev det jobbigt, hur ska jag kunna uttrycka mig och beskriva hur han är i dressyren ?

Han har lätt för att komma i rätt form, men är väldigt vinglig oh obalanserad så det blir ju inga längre stunder men det blir bättre och bättre. När vi fick honom så var han väldigt öppen i sitt bäcken, Jag jobbar mycket på att få ihopa honom. Vt inte om det har någon betydelse me att han är insjunken?

Han är väldigt arbetsvillig och arbetar tills han tycker att han har varit duktig efter det kan han börja tramsa och stå emot.

Jag har inte haft någon som har kollat sadeln:/ köpte den i panik i våras för jag skulle hoppa in honom och tänken är att jag ska köpa en ny nu efter att jag jobbat.

jen
0

jag skulle ta ut en sadelutprovare först och främst om jag var du.

tills du vet om sadeln passar eller ej är ju barbacka ett bra alternativ Flört

Lina
0

Jag har tänkt o göra såhär tills jag har en ny sadel. Jag rider i min dressyr sadel. Allroundsadeln så lite som möjligt. endast vid hoppträning och tävling. Jag ska börja tömköra honom så han bygger upp sina n´muskler. ngt mer jag an göra?

Snuttan2
0

På vilket sett har du problem med ryggen?

För har du problem upptill kan ju det hindra rörelse och avslappning i hela ryggen, eller om du bara spänner dig där, då får du ju häst som spänner dig i skulderbladen (vilket ju blir att den inte kan komma upp med ryggen vid manken ;))…

Jag var mest ute för att höra om du tycker att han jobbar egenom ryggen eller inte. För han gör ju uppenbarligen inte det helt och hållet och lyfter inte upp bröstbenen och kommer inte upp med ryggen kring manken… - Alltså så stämmer inte din känsla med värkligeheten. Jag har för mig att jag såg i tränar-tråden att du red för någon, vad säger denna om hur han går?

Öppen i bäcknet, menar du att han inte kunna samla det, utan alltså tippade det bakåt? Är ju den enda rörelse man kan göra med bäcknet, så jag antar det ;) Men det kan ju även vara att du har en feluppfattning om vad han gjorde… Är ju inte det lättaste att faktiskt känna rätt :( - Snuttan vet hur det är ;)

Tramset kan ju vara ifrån att du försöker be om något som han inte kan göra i det läget, alltså antinge inte är stark nog för eller för att tex sadeln eller du själv inte tillåter honom att göra det. Är inte ovanligt att man ger många kommandon omedvetet om olika saker samtidigt ;) Anky gillar ju att göra det, även fast hon gör det delvis med flit :S

Jag skulle nog ta ut någon som kollade sadeln för att se om inte den kan vara problemet, är ju väldigt enkel lösning i såfall ;) Är mkt jobbigare å svårare att jobba på sig själv Oskyldig

Snuttan2
0

Ser att du har fler sadlar. Hur mkt rider du i de? Hur mkt har du ridit i hubertusen som du funderar över?
För har du ridit i flera borde han ju fått chans att ngn gång om det bara vore sadeln, få jobba rätt…

jen
0

jag betalade 500kr för sadelutprovare som kollade båda hästarnas sadlar i höstas, det var ett bra pris tycker jag. Men jag vet inte vad andra tar ioförsig…

men det var skönt att få det bekräftat att sadlarna var ok

Snuttan2
0

Fast alla (ehum, de flesta) sadelmakare och för den delen sadelutprovare är absolut inte att lita på.. De kan knappt sadlar och ofta mkt lite om korrekt ridning, hästar och människor :(

Är rätt svårt då, när man inte ens kan lita på proff. hjälp. Men jag rekommenderar trots det att prova proff. hjälp för att få fler syner på det!

Lina
0

Tränaren säger att han jobbar rätt. Men han är lite motsträvig. Han tycker att det är jobbigt eftersom han inte har musklerna för det. Eftersom vi har börjat om från noll sen hovbölden i vintres( han hade boxvila i 3 veckor + att han gick ner sig väldigt i hullet)  Han tappa jättemycket muskler men har börjat få tillbaka det, förutom vid mankenFundersam

Min känsla kan vara fel men helt fel är den inte, eftersom jag har känt honnom jobba rätt för tränare. Men sen om han fuskar lite kan vara svårt för mig o känna. Jag är ju "nybörjare"

Han var väldigt öppen bak, Han hade tappat bakkärran.

Man kan gämföra med en galopphäst. Dom springer fort på öppna distanser med långa steg. Och blir öppna bak.

Jag vill få honom att vinkla sitt bäcken innåt så han sätter under sig mer med bakbenen och kommer upp i ryggen. Där k'nner jag en väldig skillnad och har rätt bra koll så där gör jag inga stora fel och inge fusk för honom.

Lina
0

Jag ska ta ut en sadel utprovare när jag köpt ny sadel, ska kolla igenom alla då.

JMax
0

Har inte läst vad ni andra svarat men vid första anblicken och första tanken är för trång sadel så musklerna inte kan utvecklas som de ska.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

MiaMaria
0

Varför köpa sadeln först o sen passa ut den?? Varför tar du inte hem (eller åker till) en sadelutprovare som har massa sadlar så kan du testa dig fram ist för att ev "kasta pengarna i sjön"

Lina
0

#35 det är det jag menar, självklart köper jag inte en dyrare sadel utan att prova ut den särskilt när han har såna här problm :(

Snuttan2
0

Fast han har ju uppenbarligen inte jobbat korrekt = din tränare ser fel = hon är inte att lita på när hon säger att han går i en bra form och rör sig egenom kroppen.

Han kommer ju inte upp med främre delen utav ryggen utan att annvända musklerna kring manken och kan inte lyfta bröstbenen = går på bogarna…

Vi annvänder olika termer för bäcknet :P Jag säger att samla sig, vinkla bäcknet, vinkla in det. Motsattsen blir det du säger, vara för öppen i bäcknet, tippa det bakåt osv. Vilket ju blir att skjuta på istället för att samla sig, så som galopp & trvahästarna ja…

Jag tvivlar som du kanske märker, på att han faktiskt kommer upp med ryggen som han ska… Då skulle han inte se ut som han gör, att han ser ut som han gör är i sig bevis på att han inte jobbar korrekt. För utan de musklerna så jobbar han ju inte korrekt och han har ju stor avsaknad utav dem…

Gissar på att du sett över foderstaten? Kan ju vara anledning till att han tappar och inte kan bygga muskler med om vi ska fortsätta spåna på fler anledningar ;)

Lindbygarden
0

Jag håller med övriga talare angående sadeln… Sen skriver du att han börjat muskla sig men inte vid manken.. Då ligger sadeln och klämmer så att blodtillförseln störs… det ända jag blir brydd över är det faktum att du då borde rida i dressyrsadeln?

Helaaaa överlinjen borde ju musklas upp om han går rätt..

Skulle ta ut en sadleutprovare som går igenom dressyrsadel också.. det finns ju de som har med sig sadlar och provar ut…

På bilden ser han mkt överbyggd ut också…  står han lite i nedförsbacke? Då skjuts sadeln fram samt det blir ju mkt jobbigare för honom att komma inunder sig och "lyfta" som Snuttan beskriver!

Men det är ju jätte svårt att få hästen att jobba rätt samt kräver ju även en hel del av pållen! (skulle personligen kanske orka idag ett halv varvSkrattande)

Du kan ju alltid under en period arbeta honom över cavaletti, klättra, tömköra… gör detta vid hand och se om det händer ngt!! Du kan vid hand hjälpa honom att komma under sig..

Låt ngn utbildad gå igenom honom kanske? Se om han är låst och spänd samt få lite goda råd!

Lycka till!

Lina
0

Han står i nerförsbacke på bilden.

Jag tror inte att tränaren ser fel. Jag rider bara i min dressyrsadel när jag tränar dressyr, och då kommer han upp med ryggen iom att  den ligger bättre.

Jag tänkte rida mycket ccavaletti, gymnastik osv nu under sommmaren och jg ska skippa den gamle sadeln och se ifall det blir någon skillnad. Jag ska också snacka men tränaren i morgon om hans rygg, om hon har någon bra övning och kan slnga ett öga över hur dressyrsadeln ligger på honom iaf.

När han blev dålig i vintras tappa han jättemycket muskler och hull, vi har jobbat sen dess med att få upp honom igen och jag tycker fortfarande att han ska få mer över sina revben. Ska jag stödfodra honom med något och isåfall vad nu under betet?

Snuttan2
0

Fast tränar du honom i en annan sadel så borde han ju ändå kunna sätta muskler och ha lite muskler ifrån det att du rider i den… Så ngt stämmer inte.

Jätte intressankt om du orkar berätta vad tränaren tycker :)

Lina
0

Pratade med tränare idag. Hon sa att det mycket väl kunde vara sadeln som var boven i dramat.

Han jobbar med hela ryggen periodvis, men blev väldigt trött idag och tippa lite framåt på slutet :/

Hon tyckte också att jag skulle ge mer mat. Jag gav honom ½ l krafft groov efter jag ridit men ska ge honom 1l varje dag istället.

Hon tyckte också att det var bra att jag har börjat o tömköra honom.